Baka matbröd - enklare än du tror!

Trevlig tråd!
Jag har bakat mycket matbröd senaste typ året kanske. Förr var det mer sporadiskt. Gillar "Pain de Martins" recept! Grundreceptet från hans senaste bok ger väldigt goda frallor med minimal insats...
Välkommen till tråden! Nu blir man ju nyfiken… Kan du lägga in det receptet här?:)

Snodde ihop en liten degklump för att visa. Nu är den här degen inte jäst vilket gör att jag får trycka lite hårdare. Med en riktig och jäst deg trycker jag lättare och håller handen mer kupad. Notera att degklumpen roterar runt motsols i handflatan. När jag är klar är skarven under bullen. Det är enklare att rulla en fet deg jämfört med en som inte innehåller fett. Jag brukar göra degen så att den är ganska kladdig i bunken. Sedan tillsätter jag lite mjöl på bakbordet och knådar så att degen bli mindre kladdig. När jag rullar frallorna så vill jag att de fastnar lite utan att kladda av sig så att bullen roterar i handen. Gör en degklump av mjöl, vatten och olja att träna på! När man bakar den riktiga degen så vill man ju att det blir rätt på första försöket. 👌

Jag tycker mer det handlar om hur klibbig degen är än om den innehåller fett, men ditt sätt är samma som jag använder mig av när jag rullar deg. Snabbt, enkelt och kör med bägge händerna samtidigt och rullar två åt gången. Är degklumpen lite hal av mjöl så trycker jag hårdare så den fäster mer mot underlaget.

Om man bakar grahamsfrallor brukar jag ha keso i degen, brödet smular inte lika mycket sen. :up:

Smyger in lite i tråden då jag lovat mig själv att våga baka bröd 2025!
Men... Nu är det så att jag har samlat på mig massa mjöl och rågsikt sedan tidigare försök att göra det samma... Om det ser okej ut, hade ni använt det? Påverkar det något, typ att det jäser sämre eller så?

Smyger in lite i tråden då jag lovat mig själv att våga baka bröd 2025!
Men... Nu är det så att jag har samlat på mig massa mjöl och rågsikt sedan tidigare försök att göra det samma... Om det ser okej ut, hade ni använt det? Påverkar det något, typ att det jäser sämre eller så?
Välkommen till tråden! Klart att du ska baka bröd! Här finns ju en hel skara människor som kan komma med tips och råd. 🤗
Och angående mjölet:
IMG_1345.webp

Liknande trådar

Hemmet Det här är det ultimata lussebullsreceptet. Säger nån nåt annat har de fel. Ingredienser * 50 g jäst för söta degar (1 paket) * 150 g...
2
Svar
27
· Visningar
3 555
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA