Baka matbröd - enklare än du tror!

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare CaisaCax
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 389
  • Visningar Visningar 16 731
Trevlig tråd!
Jag har bakat mycket matbröd senaste typ året kanske. Förr var det mer sporadiskt. Gillar "Pain de Martins" recept! Grundreceptet från hans senaste bok ger väldigt goda frallor med minimal insats...
Välkommen till tråden! Nu blir man ju nyfiken… Kan du lägga in det receptet här?:)

Snodde ihop en liten degklump för att visa. Nu är den här degen inte jäst vilket gör att jag får trycka lite hårdare. Med en riktig och jäst deg trycker jag lättare och håller handen mer kupad. Notera att degklumpen roterar runt motsols i handflatan. När jag är klar är skarven under bullen. Det är enklare att rulla en fet deg jämfört med en som inte innehåller fett. Jag brukar göra degen så att den är ganska kladdig i bunken. Sedan tillsätter jag lite mjöl på bakbordet och knådar så att degen bli mindre kladdig. När jag rullar frallorna så vill jag att de fastnar lite utan att kladda av sig så att bullen roterar i handen. Gör en degklump av mjöl, vatten och olja att träna på! När man bakar den riktiga degen så vill man ju att det blir rätt på första försöket. 👌

Jag tycker mer det handlar om hur klibbig degen är än om den innehåller fett, men ditt sätt är samma som jag använder mig av när jag rullar deg. Snabbt, enkelt och kör med bägge händerna samtidigt och rullar två åt gången. Är degklumpen lite hal av mjöl så trycker jag hårdare så den fäster mer mot underlaget.

Om man bakar grahamsfrallor brukar jag ha keso i degen, brödet smular inte lika mycket sen. :up:

Smyger in lite i tråden då jag lovat mig själv att våga baka bröd 2025!
Men... Nu är det så att jag har samlat på mig massa mjöl och rågsikt sedan tidigare försök att göra det samma... Om det ser okej ut, hade ni använt det? Påverkar det något, typ att det jäser sämre eller så?

Men... Nu är det så att jag har samlat på mig massa mjöl och rågsikt sedan tidigare försök att göra det samma... Om det ser okej ut, hade ni använt det? Påverkar det något, typ att det jäser sämre eller så?
Nä, kör på. :up:

Välkommen till tråden! Klart att du ska baka bröd! Här finns ju en hel skara människor som kan komma med tips och råd. 🤗
Och angående mjölet:
IMG_1345.webp

:bump::banana::bump::banana::bump::banana::bump::banana:

Ungefär 1/2 miljon ggr har jag tidigare försökt göra surdeg och det har inte gått enligt receptet. Nån på buke skrev händer inget efter 4 dagar. Mata på. Mata mat Mata till det jäser. I december tänkte jag jag testar 1 ggr till. Rätt som det var så efter några extra dagar så bubblar den upp.

Under julledigheten tänkte jag jag skall utmana ödet börjar på vetestart. Idag har den höjt sig inte dubblat sig men kanske 1 cm av 3. Snart så...

Jag har satt en surdeg på råg och letar efter bra recept på bröd. Vill ha ett som kan gräddas utan form, har hittat några intressanta som ska gräddas i gjutjärnsgryta vilket inte är intressant just nu.

Har inte bakat bröd på säkert 20 år men känner att jag behöver bli mer kreativ så surdegsbröd och egengjord färskost tänkte jag göra nu.

Jag är väldigt ny på att baka bröd, tänkte testa ett grytbröd och se om jag lyckas bättre 😅
Hur vet man vilken storlek på gryta man ska ha? Vill inte sätta en deg och så passar den inte i min lilla gryta😬😅
De flesta recept så används en gjutjärn gryta, går det att använda en emaljerad gryta? :)

Jag är väldigt ny på att baka bröd, tänkte testa ett grytbröd och se om jag lyckas bättre 😅
Hur vet man vilken storlek på gryta man ska ha? Vill inte sätta en deg och så passar den inte i min lilla gryta😬😅
De flesta recept så används en gjutjärn gryta, går det att använda en emaljerad gryta? :)
Jag har använt emaljerad utan problem.

Jag har aldrig bakat grytbröd men det borde väl vara den vanligaste storleken dvs 4-5 liter?

Jag har satt en surdeg på råg och letar efter bra recept på bröd. Vill ha ett som kan gräddas utan form, har hittat några intressanta som ska gräddas i gjutjärnsgryta vilket inte är intressant just nu.

Har inte bakat bröd på säkert 20 år men känner att jag behöver bli mer kreativ så surdegsbröd och egengjord färskost tänkte jag göra nu.
Du kan ta de recepten och grädda utan form.

Annars tipsar jag om det här, blir två bröd:

300 gram suris

1 liter ljummet vatten

37 gram havssalt

50 gram graham

50 gram rågsikt

1300 gram vete special

Autolys 1 timme

3- 4 vikningar

Från degsättning till kyl 6-7 timmar i rumstemperatur

Ställ i kyl över natt..

Vält ur på mjölat bakbord och dela i bitar och rakt in i ugn

Het plåt , två plåtar samtidigt 250 grader varmluft 16-20 min till 98 grader innertemp

Jag gör ofta bröd istället för frallor, formar då innan kylen, lägger i jäskorg (har du ingen går en helt vanlig skål lika bra, eller så kör du utan), låter jäsa upp (ca en timme), sen kyl. Gräddas länge än frallorna, vet ej hur länge för jag sätter i en termometer som piper när det är dags. Kanske 40-50 min?

Tack! Kommer dock inte att lägga in receptet då boken är helt nysläppt och heter "Ett recept, 100 bröd" ... känns lite taskigt då att spoila 😅 Men jag kan tipsa om boken istället!
Instämmer i det här tipset! Älskar enkelheten i författarens sätt att baka, och boken är en väldigt bra handbok i hur man ska tänka för att kunna baka utan att slaviskt följa ett recept. Berättar varför, inte bara hur (och slår ihjäl en del ”sanningar”).

Gammaldags hönökakor
1 dl rågkross eller vetekross
1,5 dl kokande vatten
Häll det kokande vattnet över krossen och låt svälla i rumstemperatur under dagen eller över natten.
Häll blandningen i en kastrull och tillsätt
2,5 dl mjölk
50 gram margarin eller smör
Koka ett par minuter och låt svalna till 37 grader.
Häll allt i en degbunke och tillsätt
0,5 dl sirap
1,5 tsk salt
1 paket jäst
2 dl rågsikt
3-4 dl vetemjöl
Jobba degen ordentligt och låt sedan jäsa övertäckt i ca 40 min.
Dela degen i fyra delar om du vill göra runda kakor, eller i två delar om du vill göra tunnare så att de täcker hela plåten. Kavla så att de blir tunna (tänk panpizza) och nagga på plåten. Sätt ugnen på 50 grader och ställ in plåtarna i ca 20 min. Ta ut plåtarna och höj temperaturen till 225 grader. Låt plåtarna vila under handduk medan ugnen blir varm (typ 10 minuter). Grädda sedan på näst översta falsen i 6-7 minuter.

Om man gör fyra runda kakor så som jag har gjort så är de tunnare än siktkakor men fortfarande delbara om man vill ha pålägget i mitten. Gör man över hela plåten blir kakorna så tunna att de inte behöver delas. Smaksak! ☺️

Bifogade filer

• IMG_1387.webp
    IMG_1387.webp
    180,6 KB · Visningar: 10
I dag är ingen bra dag i mitt bagarliv O_o

Först skulle jag göra ett långpannebröd, för mig är en långpanna en standardplåt som följer med i en standardspis...Men inte så i alla recept....Borde ha reagerat över mängden när jag snörde ihop degen, men jag skulle in på möte. Resultatet blev ett väldigt tunnt och platt bröd, gott förvisso, smakade lite likt "kakun" (samisk glödkaka Gakkhu) Men inte det jag tänkt packa helgens matsäckar med...

Äh, dubblade mängden och gick in på försök två medan maken gjorde middag... När vi sedan plockade bort efter middagen inser jag att jag glömt jästen som så fint låg kvar på köksbänken. DegSmeten var redan utfördelad på ett bakpapper så ingen susning att få loss degen därifrån och försöka smyga in jästen (kör med torrjäst) kastade degen...:cry:

Tänkte ändå att något bröd måste vi ha i morgon så nu har jag gjort dagens tredje försök, det blir ett grytbröd som får jäsa över natten - det brukar jag lyckas med.

Jag tänker att bakning är en sport som kräver sinnesnärvaro

Först skulle jag göra ett långpannebröd, för mig är en långpanna en standardplåt som följer med i en standardspis...Men inte så i alla recept....
Kan vara plåten som är större. De var förr 30×40. Våra nya måste man ha 2 bakplåtspapper i.

Först skulle jag göra ett långpannebröd, för mig är en långpanna en standardplåt som följer med i en standardspis...Men inte så i alla recept....Borde ha reagerat över mängden när jag snörde ihop degen, men jag skulle in på möte. Resultatet blev ett väldigt tunnt och platt bröd, gott förvisso, smakade lite likt "kakun" (samisk glödkaka Gakkhu) Men inte det jag tänkt packa helgens matsäckar med...

Äh, dubblade mängden och gick in på försök två medan maken gjorde middag... När vi sedan plockade bort efter middagen inser jag att jag glömt jästen som så fint låg kvar på köksbänken. DegSmeten var redan utfördelad på ett bakpapper så ingen susning att få loss degen därifrån och försöka smyga in jästen (kör med torrjäst) kastade degen...:cry:

Tänkte ändå att något bröd måste vi ha i morgon så nu har jag gjort dagens tredje försök, det blir ett grytbröd som får jäsa över natten - det brukar jag lyckas med.

Jag tänker att bakning är en sport som kräver sinnesnärvaro
Vilket recept? Är det typ tjockkakun?

Liknande trådar

Hemmet Det här är det ultimata lussebullsreceptet. Säger nån nåt annat har de fel. Ingredienser * 50 g jäst för söta degar (1 paket) * 150 g... 2
Svar
27
· Visningar
3 575
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2024
  • Valp 2025