Baka matbröd - enklare än du tror!

I ren kemisk teori ska du kunna ersätta bikarbonatet med bakpulver. Bikarbonatet är där för att det är ett effektivare jäsmedel och reagerar med filmjölken för att bilda koldioxid. Bakpulvret har redan en syra i sig som den reagerar med för att bilda koldioxid och ge luftigt bröd.
1 tsk bikarbonat = 2 tsk bakpulver
Vet dock inte om det skulle påverka smaken med så mycket bakpulver.
Aha, då skulle det vara 10 tsk bakpulver. Lite mycket ja. Det är nästan så jag ändå vill testa med det jag har hemma, kommer inte till affären ännu på några dagar. Ska beställa hem lite mat från ICA så bikarbonat och fil ska ner i kundkorgen i alla fall, funderar på både pepparkakskryddor och vörtkryddor också. Borde väl kunna ha något av det i något bröd?

Aha, då skulle det vara 10 tsk bakpulver. Lite mycket ja. Det är nästan så jag ändå vill testa med det jag har hemma, kommer inte till affären ännu på några dagar. Ska beställa hem lite mat från ICA så bikarbonat och fil ska ner i kundkorgen i alla fall, funderar på både pepparkakskryddor och vörtkryddor också. Borde väl kunna ha något av det i något bröd?
Så mycket bakpulver kan nog påverka smaken som @co-SMAD4 är inne på.

Gällande hur man kryddar brödet så är ju det mer smaksak. Jag använder gärna brödkryddor (dvs anis och fänkål) när jag bakar. Filmjölkslimpa med vörtsmak låter ju behändigt! Hittade ett recept på ICA som du kan kika på. (Rårörd lingonsylt verkar dock lite överdrivet med tanke på vad ICA tar betalt för den. Vilken lingonsylt som helst duger nog gott.)

https://www.ica.se/recept/brod-med-lingon-och-vort-716774/

Så mycket bakpulver kan nog påverka smaken som @co-SMAD4 är inne på.

Gällande hur man kryddar brödet så är ju det mer smaksak. Jag använder gärna brödkryddor (dvs anis och fänkål) när jag bakar. Filmjölkslimpa med vörtsmak låter ju behändigt! Hittade ett recept på ICA som du kan kika på. (Rårörd lingonsylt verkar dock lite överdrivet med tanke på vad ICA tar betalt för den. Vilken lingonsylt som helst duger nog gott.)

https://www.ica.se/recept/brod-med-lingon-och-vort-716774/
Tack för tipset! Har sparat recept, linfrö och lingonsylt ska jag också köpa när jag ändå ska handla!

Jag använde brödkryddor mycket när jag hade bakmaskinen för 20 år sedan, tröttnade lite på det och har inte använt sedan dess. Det är kanske något att testa igen faktiskt, för variation.

skippar filmjölksbrödet med så mycket bakpulver nu och väntar tills jag köpt bikarbonat, får använda upp filen i ett annat bröd istället, har ju någon jäst jag kan använda. Vill inte slänga den men magen vill inte ha den som den är tyvärr. God, men min laktosintoleranta IBS-mage har lite åsikter ibland. :)

Tack för inspiration @Enya! Nu står en filmjölkslimpa med aprikoser och pumpafrön i ugnen. :d

Blanda
2 dl grahamsmjöl
4 dl vetemjöl
1tsk salt
1 tsk bikarbonat
1 dl solrosfrön eller pumpafrön
1 dö torkade aprikoser klippta i bitar

Häll i
5 dl filmjölk
1 dl sirap

Klä en limpform med bakplåtspapper som du penslar med olja. Grädda i 175 grader längst ner i ugnen i ca 65-70 min till innertemperatur 97-98 grader.

Bifogade filer

• IMG_1064.webp
    IMG_1064.webp
    99,9 KB · Visningar: 5
Tack för inspiration @Enya! Nu står en filmjölkslimpa med aprikoser och pumpafrön i ugnen. :d

Blanda
2 dl grahamsmjöl
4 dl vetemjöl
1tsk salt
1 tsk bikarbonat
1 dl solrosfrön eller pumpafrön
1 dö torkade aprikoser klippta i bitar

Häll i
5 dl filmjölk
1 dl sirap

Klä en limpform med bakplåtspapper som du penslar med olja. Grädda i 175 grader längst ner i ugnen i ca 65-70 min till innertemperatur 97-98 grader.
Ser gott ut! Ska nog lägga till torkade aprikoser i min handlarlista.

Mitt bröd i dag jäste inte sm det skulle, smaken var väl där men lite hårt för mig för att vara bröd, som ens hade jäst. så det blev tyvärr inget. Men tänkte ge mitt originalrecept en chans med ny pepparkaksfil, det borde inte vara det som var fel utan jästen med bäst före slutet av november som var fel, och för kall kanske?

Mitt bröd i dag jäste inte sm det skulle, smaken var väl där men lite hårt för mig för att vara bröd, som ens hade jäst. så det blev tyvärr inget. Men tänkte ge mitt originalrecept en chans med ny pepparkaksfil, det borde inte vara det som var fel utan jästen med bäst före slutet av november som var fel, och för kall kanske?
Så länge jästen inte möglat brukar jag använda den.

Jag också, men den här gången jäste inget alls faktiskt, inte ens i ugnen.
Det var konstigt! Även om du har för kallt degspad så jäser det ändå fast långsammare. Kan du ha tagit för mycket mjöl? Alltid bättre att göra lite kladdig deg och sedan tillsätta mer mjöl på bakbordet vid utbakning. Har du kollat mina tips om jäsning i trådstarten? Brukar funka.

Det var konstigt! Även om du har för kallt degspad så jäser det ändå fast långsammare. Kan du ha tagit för mycket mjöl? Alltid bättre att göra lite kladdig deg och sedan tillsätta mer mjöl på bakbordet vid utbakning. Har du kollat mina tips om jäsning i trådstarten? Brukar funka.
Kanske för mycket mjöl, men den var kladdig, men hade havregryn i också.

Nej inte på ett tag. Ska göra det :)

Om man bakar vanligt jäsbröd på havregryn så är det bäst att koka dem med degspadet först så att du får en gröt. Det finns många bra och goda recept med havregryn i tråden. Dessutom är havre snällt mot IBS-magar. :)
Missade den biten utan hade bara i dem :) Kan ha varit det.
Älskar havregryn i bröd och allt så har gärna i det och har bakat några av recepten här. :)

Bakade du ett bikarbonatbröd på jäst?

Någon som testat ett sådant här bananbrödrecept?

3 ägg
2 dl mjölk
4 dl havregryn
1 tsk vaniljpulver
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
3 bananer

Alltså man ska mixa havregryn och ha i, inget vetemjöl. @CaisaCax du som har erfarenhet, vad säger dina expertögon? ;) Jag har aldrig bakat med bara havregryn... blir det tråkigt tro?

Någon som testat ett sådant här bananbrödrecept?

3 ägg
2 dl mjölk
4 dl havregryn
1 tsk vaniljpulver
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
3 bananer

Alltså man ska mixa havregryn och ha i, inget vetemjöl. @CaisaCax du som har erfarenhet, vad säger dina expertögon? ;) Jag har aldrig bakat med bara havregryn... blir det tråkigt tro?
Men det där borde väl funka? Jag tror att min mamma har bakat något liknande. Blev något mellanting mellan bröd och kaka typ. Bra alternativ som lite nyttigare fikabröd.

Liknande trådar

Hemmet Det här är det ultimata lussebullsreceptet. Säger nån nåt annat har de fel. Ingredienser * 50 g jäst för söta degar (1 paket) * 150 g...
2
Svar
27
· Visningar
3 551
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar