Baka matbröd - enklare än du tror!

Hittade ett spännande recept i tidningen på formfranska med havre som jag bestämde mig för att testa. Tänkte att de hade skrivit fel när det stod en limpform så jag gjorde två limpor. Det blev mindre bra, men brödet var gott. Till och med familjemedlemmarna som inte gillar grovt bröd gjorde tummen upp. Men vackert blev det ju inte. 😂

Äsch insidan av magen bryr sig ändå inte om utseendet jag lovar 😉

Äh! Åter till sirapslimpan. Visst är det kul att testa nya recept, men hur härligt är det inte med de där recepten som blir 100% bra varje gång. 😍 (Se recept i #6)

Bifogade filer

• IMG_0733.webp
    IMG_0733.webp
    558,5 KB · Visningar: 33
Jag har nu experimenterat med kalljäst grytbröd, tidigare i tråden frågade jag om man kunde hoppa över att vika degen och låta den jäsa ytterligare 30 min innan den sätts in i ugnen.

För att spara in det momentet och få bröd snabbare på morgonen så gör jag nu så här, sätter degen vid typ 16 -17 tiden. Sedan innan jag går i säng så viker jag degen och lägger den på ett bakpapper i en skål. Sedan på morgonen sätter jag på kaffe, startar ugnen och sätter in grytan. Medan ugnen blir varm ligger jag i sängen och sörplar kaffe! När ugnen är varm lyfter jag över brödet till grytan!

Funkar jättebra!
Nu har jag ätit ungefär 17 brödskivor och fem digestive med en stor kopp te! Redo för en eftermiddag med sportaktiviteter! (Älskar verkligen när vi får en förmiddag fri på helgen)

Bifogade filer

• IMG_0146.webp
    IMG_0146.webp
    597,9 KB · Visningar: 18
Jag har nu experimenterat med kalljäst grytbröd, tidigare i tråden frågade jag om man kunde hoppa över att vika degen och låta den jäsa ytterligare 30 min innan den sätts in i ugnen.

För att spara in det momentet och få bröd snabbare på morgonen så gör jag nu så här, sätter degen vid typ 16 -17 tiden. Sedan innan jag går i säng så viker jag degen och lägger den på ett bakpapper i en skål. Sedan på morgonen sätter jag på kaffe, startar ugnen och sätter in grytan. Medan ugnen blir varm ligger jag i sängen och sörplar kaffe! När ugnen är varm lyfter jag över brödet till grytan!

Funkar jättebra!
Nu har jag ätit ungefär 17 brödskivor och fem digestive med en stor kopp te! Redo för en eftermiddag med sportaktiviteter! (Älskar verkligen när vi får en förmiddag fri på helgen)
Jag viker aldrig min grytbrödsdeg. (Mest för att det inte går pga jättelös deg :angel:...) Men det blir bra ändå!

(Dumt att jag missade att berätta det tidigare.)

Jag viker aldrig min grytbrödsdeg. (Mest för att det inte går pga jättelös deg :angel:...) Men det blir bra ändå!

(Dumt att jag missade att berätta det tidigare.)

Hur gör du?

Jag har ett recept på kalljästa bullar som jag funderat på att baka i gjutjärnsgryta. Jag brukar blanda degen (mycket kladdig) på kvällen. Sen får den stå i en bunke i kylen över natten. På morgonen fördelar jag degen till bullar och gräddar. Kan jag istället ta degen och lägga i den uppvärmda gjutjärnsgrytan bara? Ska grytan oljas in innan eller peppar på nåt sätt? Bakplåtspapper?

Hur gör du?

Jag har ett recept på kalljästa bullar som jag funderat på att baka i gjutjärnsgryta. Jag brukar blanda degen (mycket kladdig) på kvällen. Sen får den stå i en bunke i kylen över natten. På morgonen fördelar jag degen till bullar och gräddar. Kan jag istället ta degen och lägga i den uppvärmda gjutjärnsgrytan bara? Ska grytan oljas in innan eller peppar på nåt sätt? Bakplåtspapper?
Här är länken! Jag gör allt utom att vika brödet i slutet. (Och så slarvar jag lite med hur länge jag har grytan tom i ugnen innan degen åker i. Brukar ställa in grytan och värma upp ugnen till rätt gradantal och sen lägga i degen.)
https://brinkenbakar.se/knadfritt-grytbrod/

Förresten någon som sitter på några hemligheter på hur jag ska lyckas få ett segare bröd i bakmaskin? Jag har plockat fram bakmaskinen ur källargömmorna då det går åt ett helt bageri med bröd här hemma varje vecka (en kille i puberteten och en kille på väg in) med alla tider som ska passas på kväller och helger får jag helt enkelt inte tid till att storbaka så bakmaskinen hjälper verkligen till, tre minuter förberedelse och ingen passning och sedan en kilos limpa!

Men jag skulle vilja att brödet blev liten segare finns det några knep som funkar i en bakmaskinsprocess?

Mitt nuvarande standardbröd är typ
5 dl vetemjöl med hög proteinhalt, 4 dl lantbröd fyra sorter, 3dl vatten, två tsk jäst, 1,5 tsk salt, lite rapsolja

Förresten någon som sitter på några hemligheter på hur jag ska lyckas få ett segare bröd i bakmaskin? Jag har plockat fram bakmaskinen ur källargömmorna då det går åt ett helt bageri med bröd här hemma varje vecka (en kille i puberteten och en kille på väg in) med alla tider som ska passas på kväller och helger får jag helt enkelt inte tid till att storbaka så bakmaskinen hjälper verkligen till, tre minuter förberedelse och ingen passning och sedan en kilos limpa!

Men jag skulle vilja att brödet blev liten segare finns det några knep som funkar i en bakmaskinsprocess?

Mitt nuvarande standardbröd är typ
5 dl vetemjöl med hög proteinhalt, 4 dl lantbröd fyra sorter, 3dl vatten, två tsk jäst, 1,5 tsk salt, lite rapsolja
Inget svar på frågan men rekommenderar den här boken om du inte redan har den.

IMG_0949.webp

Senast ändrad:
Hittade ett recept på ett lätt bröd som såg gott ut!

1 L filmjölk
3 dl sirap (jag använder brödsirap, annars ljus)
1 200 g rågsikt
4 tsk bikarbonat
2 tsk bakpulver
1/2 tsk jodfritt salt

* Antingen så smörar man en långpanna eller så klär man en långpanna med bakplåtspapper (slipper man diska plåten efteråt). Min plåt är 40x50cm.

* Blanda ihop ingredienserna. Jag använder degkrokarna på elvispen och kör ca 10 min. Kör tills inga mjölklumpar syns. Den ska vara som en tjock sockerkakssmet.

* Häll ner smeten i plåten. Fördela den ordentligt.

* 45 min på 100 gr C i mitten av ugnen.

* Höj temperaturen till 150 gr C i 30 min.

* Förbered sockervatten. 1 dl kallt vatten och 1 msk strösocker. Rör tills sockret har smält.

* Pensla med sockervattnet efter gräddningen.

*Låt kallna på plåten.

Jag har inte bikarbonat hemma insåg jag igår när jag ville göra det. Finns det något annat jag kan ta istället? Jäst? Mer bakpulver istället? Det är annars ett perfekt bröd för mig-rör ihop, lägg på plåt, sätt in, klart :D Jag har inte 1 l fil (pepparkaksfil som min mage har åsikter om när jag ätit) utan tänkte fylla ut med mjölk, tänkte det gör nog inte något.

1 L filmjölk
1 200 g rågsikt
4 tsk bikarbonat
2 tsk bakpulver
1/2 tsk jodfritt salt

* Antingen så smörar man en långpanna eller så klär man en långpanna med bakplåtspapper (slipper man diska plåten efteråt). Min plåt är 40x50cm.

* Blanda ihop ingredienserna. Jag använder degkrokarna på elvispen och kör ca 10 min. Kör tills inga mjölklumpar syns. Den ska vara som en tjock sockerkakssmet.

* Förbered sockervatten. 1 dl kallt vatten och 1 msk strösocker. Rör tills sockret har smält.

*Låt kallna på plåten.

Jag har inte bikarbonat hemma insåg jag igår när jag ville göra det. Finns det något annat jag kan ta istället? Jäst? Mer bakpulver istället? Det är annars ett perfekt bröd för mig-rör ihop, lägg på plåt, sätt in, klart :D Jag har inte 1 l fil (pepparkaksfil som min mage har åsikter om när jag ätit) utan tänkte fylla ut med mjölk, tänkte det gör nog inte något.
Hmmm… När man bakar vanligt matbröd på jäst kan man byta ut ingredienser lite hur som, men jag tror inte att det blir lika bra med filmjölksbröd. Någon annan som testat?

Hmmm… När man bakar vanligt matbröd på jäst kan man byta ut ingredienser lite hur som, men jag tror inte att det blir lika bra med filmjölksbröd. Någon annan som testat?
Aha då kanske jag borde köpa bikarbonat? Använde upp mitt efter att ha stått några år så det känns ju onödigt nästan. Kanske ny fil också :D Jag som ville vara smart haha :D

Aha då kanske jag borde köpa bikarbonat? Använde upp mitt efter att ha stått några år så det känns ju onödigt nästan. Kanske ny fil också :D Jag som ville vara smart haha :D
Det är nog bäst! 🤗 Receptet verkar lovande och vem vet… Du kanske kommer att baka filmjölksbröd lite oftare framöver.

1 L filmjölk
1 200 g rågsikt
4 tsk bikarbonat
2 tsk bakpulver
1/2 tsk jodfritt salt

*Låt kallna på plåten.

I ren kemisk teori ska du kunna ersätta bikarbonatet med bakpulver. Bikarbonatet är där för att det är ett effektivare jäsmedel och reagerar med filmjölken för att bilda koldioxid. Bakpulvret har redan en syra i sig som den reagerar med för att bilda koldioxid och ge luftigt bröd.
1 tsk bikarbonat = 2 tsk bakpulver
Vet dock inte om det skulle påverka smaken med så mycket bakpulver.

Men lite märkligt att det står ”jod fritt salt” i receptet. Det kan ju omöjligen spela någon roll, och det är ju bra att köpa salt med jod för att minska risken för struma.
Ja, jag har ingen aning vilken salt jag har så tänkte att just den biten struntar jag i och tar det jag har.

Liknande trådar

Hemmet Det här är det ultimata lussebullsreceptet. Säger nån nåt annat har de fel. Ingredienser * 50 g jäst för söta degar (1 paket) * 150 g...
2
Svar
27
· Visningar
3 552
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Namnförslag till gråhunds hane?