CaisaCax
Trådstartare
Bara man är inställd på att det blir mer kaka än bröd så!Ja, men vad bra. Bara jag som kände mig lite skeptisk!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Bara man är inställd på att det blir mer kaka än bröd så!Ja, men vad bra. Bara jag som kände mig lite skeptisk!
God Jul alla brödbakande Bukefalister! Jag laddar upp genom att koka risgrynsgröt, steka köttbullar (i ugnen) och baka filmjölksbrödet som @Islandshästryttare tipsat om. Bytte ut hasselnötter mot pumpafrön och hoppas att det blir bra. Hade inget rågmjöl hemma så grahamsmjöl får duga.
Det spelar roll då det kan ge bismaker.Men lite märkligt att det står ”jod fritt salt” i receptet. Det kan ju omöjligen spela någon roll, och det är ju bra att köpa salt med jod för att minska risken för struma.
Nämen, vad gullig du är. Jag har aldrig hört detta själv, men jag har också bara picklat kanske en gång i mitt liv. Hmm, kaliumjodid är kanske lite bittert, men det är ju inte tillsatt i stora mängder i salt.Intressant! Det har jag aldrig hört talas om. Kanske @co-SMAD4 som är duktig på kemi kan förklara det?
Det brukar som sagt vad stå när man gör inläggningar och tex kokar kräfs pga bismak.Intressant! Det har jag aldrig hört talas om. Kanske @co-SMAD4 som är duktig på kemi kan förklara det?
Jag brukar skära av en degbit och välja en uppsida och en nersida. Sen vilar jag degklumpen i ena handen (är degen klibbig doppar jag först den sidan i mjöl) och drar deg från sidorna/botten upp till centrum på ovansidan och nyper ihop med andra handen. Du vill få bort rynkor och revor från utsida degen. Upprepas tills degen ser ganska enhetlig ut.Snygga frallor?
Jag är ingen mästare på att få till snygga jämna frallor men frallor är ju så praktiskt när man ska packa frukostpåsar etc. Jag tänker att mina frallor skulle kunna bli snyggare om jag rullade dem med lite våta händer, men sabbar jag något då? Eller har ni några andra tips för att få dem snyggare? Jag brukar inte vilja hålla på så mycket med att rulla och böka med frallorna vid själva frallrullandet, men jag kanske är för försiktig och kan ta i mer?
Snodde ihop en liten degklump för att visa. Nu är den här degen inte jäst vilket gör att jag får trycka lite hårdare. Med en riktig och jäst deg trycker jag lättare och håller handen mer kupad. Notera att degklumpen roterar runt motsols i handflatan. När jag är klar är skarven under bullen. Det är enklare att rulla en fet deg jämfört med en som inte innehåller fett. Jag brukar göra degen så att den är ganska kladdig i bunken. Sedan tillsätter jag lite mjöl på bakbordet och knådar så att degen bli mindre kladdig. När jag rullar frallorna så vill jag att de fastnar lite utan att kladda av sig så att bullen roterar i handen. Gör en degklump av mjöl, vatten och olja att träna på! När man bakar den riktiga degen så vill man ju att det blir rätt på första försöket.Snygga frallor?
Jag har ett nästan identiskt recept som bakades flitigt i min barndom (på 80-talet), men med 2 dl sirap istället för 3 dl. Då ska det vara 1 kg rågsikt istället för 1,2 kg. Dessutom är det 2 tsk brödkryddor i det receptet. (Jag vet att du sagt tidigare att du tröttnat lite på brödkryddor men här passar det bra och tar inte över för mycket. Testa!) Sockervatten på ytan är ju helt onödigt så bra att du skippade det! Jag brukar skära brödet som limpskivor även om det är platt. Då får du inte samma känsla av ytan, men du får äta många mackor för att bli mätt.Filmjölkslimpa
1 L filmjölk
3 dl sirap (jag använder brödsirap, annars ljus)
1 200 g rågsikt
4 tsk bikarbonat
2 tsk bakpulver
1/2 tsk jodfritt salt
Tack för tips! ja jag tänkte testa brödkryddor också. Har köpt hem det Samt vörtkryddor.Jag har ett nästan identiskt recept som bakades flitigt i min barndom (på 80-talet), men med 2 dl sirap istället för 3 dl. Då ska det vara 1 kg rågsikt istället för 1,2 kg. Dessutom är det 2 tsk brödkryddor i det receptet. (Jag vet att du sagt tidigare att du tröttnat lite på brödkryddor men här passar det bra och tar inte över för mycket. Testa!) Sockervatten på ytan är ju helt onödigt så bra att du skippade det! Jag brukar skära brödet som limpskivor även om det är platt. Då får du inte samma känsla av ytan, men du får äta många mackor för att bli mätt.
Väga degen så att frallorna blir lika stora och sen vika in degen som man gör med pizzadeg innan den plattas ut är mina bästa tips. Svårt att förklara i text så jag hittade en film. Jag gör dock inte sista steget där man spänner degen när jag gör frallor.Snygga frallor?
Jag är ingen mästare på att få till snygga jämna frallor men frallor är ju så praktiskt när man ska packa frukostpåsar etc. Jag tänker att mina frallor skulle kunna bli snyggare om jag rullade dem med lite våta händer, men sabbar jag något då? Eller har ni några andra tips för att få dem snyggare? Jag brukar inte vilja hålla på så mycket med att rulla och böka med frallorna vid själva frallrullandet, men jag kanske är för försiktig och kan ta i mer?
Eller hur! Jag har lärt om mig och säger numera frallor, men det heter ju bulle i min världTrevlig tråd!
Jag har bakat mycket matbröd senaste typ året kanske. Förr var det mer sporadiskt. Gillar "Pain de Martins" recept! Grundreceptet från hans senaste bok ger väldigt goda frallor med minimal insats... längre än till frallorna har jag inte kommit ännu i boken för frallorna blir så goda
Som skåning tar det emot att skriva ordet fralla för vi här nere säger bulle... men jag anstränger mig så att bukefalister från övriga Sverige inte ska bli så förvirrade
Skulle aldrig säga fralla i verkliga livet men här är jag snäll och anpassar migEller hur! Jag har lärt om mig och säger numera frallor, men det heter ju bulle i min värld
Jag har ju flyttat från Skåne så känner mig så illa tvungen Räcker med att dialekten gör det svårt ibland för vissa tydligenSkulle aldrig säga fralla i verkliga livet men här är jag snäll och anpassar mig
Om du först skär hela brödet i tre eller fyra längder så kan du sedan skiva i raka skivor. De blir små men goda.Tack för tips! ja jag tänkte testa brödkryddor också. Har köpt hem det Samt vörtkryddor.
Blir det inte svårt att skära bra raka skivor av bröder som det är? Kanske ska testa. Har inte upplevt samma känsla av ytan på andra bröd så det kändes skumt.