Testar en halv sats, min är bara på 2 liter Bör man halvera gräddtiden vid halv sats?Jag har aldrig bakat grytbröd men det borde väl vara den vanligaste storleken dvs 4-5 liter?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Testar en halv sats, min är bara på 2 liter Bör man halvera gräddtiden vid halv sats?Jag har aldrig bakat grytbröd men det borde väl vara den vanligaste storleken dvs 4-5 liter?
Hmmm… Jag har aldrig bakat grytbröd men mindre bröd = kortare gräddningstid. Har du en digital termometer? Vitt bröd är klart vid 95-96 grader och mörkt bröd vid 97-98 grader.Testar en halv sats, min är bara på 2 liter Bör man halvera gräddtiden vid halv sats?
Men heja dig! Ser ju jättefint ut! Du kan låta det jäsa över natten och grädda på morgonen. Jag har inte testat men vet att det här receptet är omtalat: https://susannesskafferi.se/2024/02/no-knead-bread-for-7-kr/Jag lyckades! Ska bara salta lite mer nästa gång. Tog lång tid, inget man gör till frukost om man inte äter fram på fm nästan Ändå gick jag upp 6 och började med det, men det blev gott!
@Bufera precis jag brukar låta det stå i kylen över natten.Men heja dig! Ser ju jättefint ut! Du kan låta det jäsa över natten och grädda på morgonen. Jag har inte testat men vet att det här receptet är omtalat: https://susannesskafferi.se/2024/02/no-knead-bread-for-7-kr/
Men heja dig! Ser ju jättefint ut! Du kan låta det jäsa över natten och grädda på morgonen. Jag har inte testat men vet att det här receptet är omtalat: https://susannesskafferi.se/2024/02/no-knead-bread-for-7-kr/
Receptet jag använda så skulle degen jäsa på bänken i 12 timmar, sen vikas och vila ytterligare 2 timmar innan det skulle gräddas@Bufera precis jag brukar låta det stå i kylen över natten.
Men receptet som länkades sparade man 2 timmar på morgonen, ska absolut testa det nästa gång!Receptet jag använda så skulle degen jäsa på bänken i 12 timmar, sen vikas och vila ytterligare 2 timmar innan det skulle gräddas
Det låter konstigt… Eller vad säger @Krålus? Visst måste degen stå i kylen om man ska jäsa så länge?Receptet jag använda så skulle degen jäsa på bänken i 12 timmar, sen vikas och vila ytterligare 2 timmar innan det skulle gräddas
Beror nog på mängden jäst tror jag.Det låter konstigt… Eller vad säger @Krålus? Visst måste degen stå i kylen om man ska jäsa så länge?
Viktorias provkök har mängder med grytbröd.Men receptet som länkades sparade man 2 timmar på morgonen, ska absolut testa det nästa gång!
Viktorias provkök har mängder med grytbröd.
Beror nog på mängden jäst tror jag.
Det låter konstigt… Eller vad säger @Krålus? Visst måste degen stå i kylen om man ska jäsa så länge?
Receptet jag länkade till kommer ursprungligen från NY Times tror jag, men finns även på SVT. Jag har som sagt inte testat men det är ett omtalat recept. Kul om någon av er i tråden som är inne på långjästa grytbröd kan testa och säga vad ni tycker!
Den här tiden på året använder jag vårt stora kylskåp aka kallförrådet.Tack för tipset! Kollade igenom några recept på Viktorias provkök. Det verkar ju vara precis som du säger den lilla mängden jäst som gör att degen kan jäsa över natten i rumstemperatur. Superbra för mig som har för fullt i kylen för att lyckas nattjäsa. Jag ska testa det grekiska brödet från Viktorias provkök.
Var noga med att vänta till det är kallt bara. Rör man det för tidigt sjunker det ihop och blir kladd bara.Jag ska testa det grekiska brödet från Viktorias provkök.
Tack! Det hade jag lätt kunnat missa.Var noga med att vänta till det är kallt bara. Rör man det för tidigt sjunker det ihop och blir kladd bara.
Hon har skrivit det i de recepten jag sett. Vis av erfarenhet så ja det sjönk ihop och blev kladd kladd och kladd.Tack! Det hade jag lätt kunnat missa.
Ser ju jättefina ut! Bra jobbat!Idag gjorde jag mina första nattjästa baguetter. De blev jättegoda även om formen inte var 100 på alla 3. Receptet kommer ur en bakbok jag fick i julklapp - BRÖD, BRÖD BRÖD. La dem i en baguetteform i ugben, som jag också fick i julklapp
Tack Jag är nybörjare med brödSer ju jättefina ut! Bra jobbat!
Väldigt bra då! Och övning ger färdighet.Tack Jag är nybörjare med bröd