Baka matbröd - enklare än du tror!

Jag lyckades! Ska bara salta lite mer nästa gång. Tog lång tid, inget man gör till frukost om man inte äter fram på fm nästan😅 Ändå gick jag upp 6 och började med det, men det blev gott!

Bifogade filer

• IMG_20250119_095652.webp
    IMG_20250119_095652.webp
    189,3 KB · Visningar: 27
Men heja dig! Ser ju jättefint ut! Du kan låta det jäsa över natten och grädda på morgonen. Jag har inte testat men vet att det här receptet är omtalat: https://susannesskafferi.se/2024/02/no-knead-bread-for-7-kr/

@Bufera precis jag brukar låta det stå i kylen över natten.
Receptet jag använda så skulle degen jäsa på bänken i 12 timmar, sen vikas och vila ytterligare 2 timmar innan det skulle gräddas 😅

Receptet jag använda så skulle degen jäsa på bänken i 12 timmar, sen vikas och vila ytterligare 2 timmar innan det skulle gräddas 😅
Det låter konstigt… Eller vad säger @Krålus? Visst måste degen stå i kylen om man ska jäsa så länge?

Receptet jag länkade till kommer ursprungligen från NY Times tror jag, men finns även på SVT. Jag har som sagt inte testat men det är ett omtalat recept. Kul om någon av er i tråden som är inne på långjästa grytbröd kan testa och säga vad ni tycker!

Viktorias provkök har mängder med grytbröd.

Beror nog på mängden jäst tror jag.

Tack för tipset! Kollade igenom några recept på Viktorias provkök. Det verkar ju vara precis som du säger den lilla mängden jäst som gör att degen kan jäsa över natten i rumstemperatur. Superbra för mig som har för fullt i kylen för att lyckas nattjäsa. Jag ska testa det grekiska brödet från Viktorias provkök. 😋

Det låter konstigt… Eller vad säger @Krålus? Visst måste degen stå i kylen om man ska jäsa så länge?

Receptet jag länkade till kommer ursprungligen från NY Times tror jag, men finns även på SVT. Jag har som sagt inte testat men det är ett omtalat recept. Kul om någon av er i tråden som är inne på långjästa grytbröd kan testa och säga vad ni tycker!

Jag har ett recept fran NY-Times for ett grytbrod som ska jasa 12-18 timmar (det gar med 12 timmar sager receptet, men helst 18) i 20*C ungefar. Jag har gjort det och det blev mycket bra.

Tack för tipset! Kollade igenom några recept på Viktorias provkök. Det verkar ju vara precis som du säger den lilla mängden jäst som gör att degen kan jäsa över natten i rumstemperatur. Superbra för mig som har för fullt i kylen för att lyckas nattjäsa. Jag ska testa det grekiska brödet från Viktorias provkök. 😋
Den här tiden på året använder jag vårt stora kylskåp aka kallförrådet.

Idag gjorde jag mina första nattjästa baguetter.🥰 De blev jättegoda även om formen inte var 100 på alla 3.😁 Receptet kommer ur en bakbok jag fick i julklapp - BRÖD, BRÖD BRÖD. La dem i en baguetteform i ugben, som jag också fick i julklapp😊

Bifogade filer

• 20250119_114551.webp
    20250119_114551.webp
    170,5 KB · Visningar: 15
Idag gjorde jag mina första nattjästa baguetter.🥰 De blev jättegoda även om formen inte var 100 på alla 3.😁 Receptet kommer ur en bakbok jag fick i julklapp - BRÖD, BRÖD BRÖD. La dem i en baguetteform i ugben, som jag också fick i julklapp😊
Ser ju jättefina ut! Bra jobbat!👍

Liknande trådar

Hemmet Det här är det ultimata lussebullsreceptet. Säger nån nåt annat har de fel. Ingredienser * 50 g jäst för söta degar (1 paket) * 150 g...
2
Svar
27
· Visningar
3 565
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit