Baka liten kaka

Sv: Baka liten kaka

Åh vad fint! Jag kan tyvärr inte fota nu, vet inte var sladden till mobilen är och kamerans batteri går inte att ladda så måste skaffa nytt...

men nu luktar det iaf kladdkakemuffins här :) Vi ska ut i skogen hela veckan med skolan så ska nog baka en sats till imorn, så kan det få följa med som fika :) eller kanske göra några andra slags muffins? Får kolla lite i Leilas bok tror jag!

*kl*

Bakade lite citronkakor i helgen.

44692_421108343442_746368442_4983482_5146652_n.jpg

kl

Blev inspirerad av tråden så idag blev det bakande :D
Är en sån som hellre äter än bakar och om jag väl bakar tar det slut väääldigt fort.. Dagens verk:

Choklad/kladd muffin med glasyr :)
bakakaka025.jpg

Ser goda ut =)

Jag har en massa äpplen hemma & lite ägg som behöver gå åt! Och flera burkar philadelphia också :)

Kanske ska göra någon form av äppelkaka? Typ morotskaka fast med rivna äpplen i? Och med vaniljfrosting :idea:

det blir nog jätte bra!
Jag gjorde typ äpplekaks-cuppcakes. Kardemumma smet, med hackade äpplen blandade med smör och kanel/socker och tryckte i en sked i varje och sen vanlig vanilj frosting med dustad kanel ovanpå, mycket populära!
Och nog min personliga favorit hittills.
Så varför inte i big size liksom

Sagt & gjort!

Slängde in en kaka i ugnen, gjorde efter morottsreceptet men tog bara 1/2 dl olja ( för den var slut) , men tror dte gick ihop sig med dom saftiga äpplena som jag rev!

Nu blir jobbet glada i morgon :)

KL

Nu behöver jag tips på goda chokladmuffins =)

Ska överraska pojkvännen på onsdag och har köpt (lat) en glasyr så jag kan skriva jag älskar dig på muffinsen, en bokstav på varje :p

Har även köpt en ljus blockchoklad som skulle vara god att slänga in, antingen i bitar eller smält? Men muffinsen måste vara "slät" på toppen så det går lätt att skriva

Någon som har tips på något bra recept? :laugh:

Låter sjukt gott! Tror jag ska baka äppelkaka nästa vecka :) hade tänkt baka fler chokladmuffins ikväll och ta med på exkursionen vi ska ha nu, men hinner inte... är så sjukt trött!

Äppelkaka istället för morotskaka

Ingredienser

3 ekologiska ägg
3 dl socker
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
1 1/2 tsk malen kanel
1 tsk malen kardemumma
1/2 tsk malen ingefära
1 nypa salt
1/2 dl solrosolja
4 1/2 dl rivet äpple

1. Sätt ugnen på 150 grader (175 vanlig ugn)
2. Vispa ägg & socker vitt & pösigt
3. Blanda alla torra ingredienser & vänd ner i dem i äggsmeten
4. Tillsätt solrosoljan & äpplena
5. Fyll smeten i en smord & bröad kakform med löstagbar kant, 24 cm i diameter
6. Grädda i mitten av ugnen i ca. 55 minuter. Prova med en sticka, den ska inte vara kladdig
7. Låt kakan svalna

Cream cheese vaniljfrosting

60 g mjukt smör
4 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
100 g philadelphiaost

1. Vispa alla ingredienser krämigt
2. Bred frostingen över kakan

Blev supergott kvällsfika med chaite <3
Resten ska till jobbet i morgon

Då får det kanske bli dom då =)

Är det någon som vet om det blir jättedåligt ifall jag lägger till lite blockchoklad fast det inte finns med i receptet? Typ antingen små bitar, eller att smälta lite och blanda in? Blir det alldeles för lös smet då?

Det lär gå alldeles utmärkt :) Lägg i dem smeten utan att smälta dem, så blir det små bitar i. :D

Ojdå..

Men då säger jag google på nonstoppkakorna så hittar ni det. Och på brödet tittar ni på icas havregrynspaket. Å citronkakorna kollar ni in ernst kakor och modifierar dem lite med lite choklad.

På bullarna kollar in vilket bullecept som helst och slänger till ett strömavbrott på 6 timmar. Och marängerna hittar ni i riddarbageriets bok om sega maränger. :D

Perfekt =)

Du (eller någon annan för den delen) har möjligtvis inte receptet på chokladmuffinsen från "Sju sorters kakor" ?
Har googlat men hittar olika varianter så vet inte riktigt vilken som är den rätta

Jodå, det har jag. :)

35173_413365016839_710721839_5104277_671159_n.jpg

Chokladmuffins ca 15 st
Ungstemp: 200 Varmluft: 175
100 g smör
2 ägg
2½ dl socker
1½ tsk vaniljsocker
1 krm salt
4 msk kakao
2 dl vetemjöl
½ tsk bakbulver

Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg & socker pösigt och tillsätt de torra ingredienserna(jag brukar blanda ihop dem i en bunke för sig först o sen blanda ihop dem med äggen & sockret). Blanda i smöret sist och häll smeten i formarna.
Sen in i mitten av ugnen i ca 10 min.
Dessa muffinsen blir ganska så sega, lite som brownies och sjukt goda! :love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka