Baka liten kaka

Sv: Baka liten kaka

*knapp*

Smulpaj med (egna) äpplen och kanel står i ugnen. Igår blev det en egenkomponerad äppelsockerkaka. Som blev väldigt god men kändes lite väl fet. Kan man byta ut delar av smöret mot något annat tror ni? Smöret och sockret vispades fluffigt. Alltså det är inte smält smör i.

*kl*

Igår blev det björnbärspaj med vaniljgrädde (vispgrädde medd vaniljsocker). Har massor med björnbär så det lär bli mycket kakor med björnbär i. Har redan kylen full med björnbärsmarmelad sedan förra året.

Recept på pajen sök på Leilas smuldeg så hitta ni den :D

58749_423171903442_746368442_5024927_2993201_n.jpg

Läste tråden & blev sugen på paj jag med!

Knäckig äppelpaj med kardemumma
csc_1017_105929060.jpg

4 portionsformar eller en hel form.

1.5 dl råsocker
1.5 1.5 dl kokosflingor
1.5 1.5 dl havregryn
2.5 2.5 dl vetemjöl
200 200 g kallt smör

Vispa ihop allt med en elvisp & fördela över stekta äppelbitar (stek i lite smör, 2 msk socker & 1,5 tsk kardemumma). Egentligen ska man "nypa" ihop allt för hand men det orkade jag inte :)

In i mitten av ugnen, 225 grader ca. 20 minuter eller tills pajen har fått fin färg. Låt svalna lite & servera med keldas vaniljvisp. Mums!

Resultatet blev knäckigt istället för smuligt. Gick ner till grannarna & bjöd på ljummen äppelpaj med vaniljvisp, snälla jag! ;)

jo men elvisp har jag:D vad är de för typ av muffinsformar du använder? Tex dom på bilden? Är dom stora el små? Är dom lite stadigare i kanterna??

Kladdkaka med kokosbotten, choklad & kokos är en lyckad kombo!
dsc_1066_107945236.jpg

Kokosbottnen

50 g rumsvarmt smör

2 ägg

1,5 dl socker

200 g kokos

1 tsk vaniljsocker

Kladdkakan

2 ekologiska ägg
3 dl socker
1 1/2 dl vetemjöl
2 tsk äkta vaniljsocker
4 msk kakao
100 g smör

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader

Vispa ihop alla ingredienserna till bottnen med en elvisp, tryck sedan ut smeten i en smord form.

Gör smeten till kladdkakan & häll den över kokosblandningen.

Grädda i mitten av ugnen ca. 30-35 minuter.

Detta får bli efterrätten på Kickoffen i morgon :) Med keldas visp 20 %

Jag bakade en sådan kladdkaka förra lördagen :) den var kanon! fick bra betyg av 8 personer varav 2 barn som inte vill ha glass till, bara kaka :D

Åh gjorde Leilas american pancakes, hur goda som hellst!
Dom kommer bli en hitt imorgon när vi ska ha lite brunch här hemma, dock kommer jag få steka i evigheter när det kommer minst 20 pers men det blir det värt!

Ja men du kan med fördel förvara dom i ugnen iaf på eftervärme!

Nu brudar har jag äntligen frostat av frysen, det vad mer is än mat i den där lådan ;) Så nu kan man baka & frysa in. Toppen att ha massa fikabröd sen till bebisen kommer :angel: Inte allt som är så skoj att frysa in, men bullar & muffins utan frosting är bra & ha.

dsc_1101_110131921.jpg

dsc_1097_110131842.jpg

dsc_1104_110132002.jpg

Låt mig fresta med lite Dumlekakor, barnsligt enkelt & gott!

200 g smör
3 dl vetemjöl
1 dl strösocker
1 tsk bakpulver
20 st dumlekolor
20 nobless chokladbitar

Rör ihop alla ingredienserna i en bunke. Rulla smeten till en avlång rulle & dela i 20 delar.
Rulla bitarna & lägg i aluminiumformar, tryck i en dumlekola i varje kaka. Grädda i mitten av ugnen på 200 grader i ca. 10 minuter. Lägg en nobless på varje kaka när du tagit ur dom ur ugnen. Förvara i kylskåp, dom går även bra att frysa.​

kl

Hörrni, hur gör ni om ni skall förvara cupcake'sen? Om jag vill göra cupcakes, säg med en choklabit som fyllning (som smälter liksom) hur gör man då? Det är just en speciell chokladbit som jag vill ha i mitten liksom! Finns det något gott man kan göra mot jul med cupcakes? Funderar på att smaksätta med saffran? Kan man ha någon enkel fyllning till det eller blir det för mycket? Vad tror ni?

Blev alldeles inspirerad nu! :love:

Jag har gjort cuppisar med en alladin ask som fyllning! :love: Fyllde upp med en bit i varje, tex tvillingnöt i en och höstchockladen i en! :d

(Chockladsmak på muffinsen)

Om jag förstår dig rätt så skulle du kunna göra såhär: Fyll lite dryga hälften, kanske lite mer om det är en tunn smet som chokladbiten sjunker ner i, sen häller du på resten.

idag har jag bakat en sprinterkaka, det är nog världens enklaste kaka att göra, inget vispande inget smältande.

(Min modifierade) sprinterkaka:

2 dl socker
5 dl mjöl
3 tsk bakpulver
(2 tsk vaniljsocker)
1 tsk malen kardemumma
(1 tsk stött kardemumma)
(1 tsk kanel)
2,5 dl mjölk
65 g kallt smör/margarin
--
pärlsocker
hackad mandel
--
smöra och bröa en 22'a form
ställ ugnen på 175
blanda alla torra ingridienser ordentligt
smula ner smöret och blanda ihop antingen med händerna eller med en gaffel
ha därefter i mjölken, blanda ihop och sen häll i formen
toppa kakan med hackad mandel och pärlsocker
grädda i 30-40 min, mitten av ugnen.

blir en jätte härlig skorpa på kakan, mycket kardemumma smak:d
idag serverade jag den med vanilj yoghurt och hackat granny smith äpple, höstigt mumsigt.

Funkar super att äta den som den är också

*kl*
Jag har lovat min syster att jag ska baka cupcakes. Hon vill ha en variant med choklad och en med vanliga vaniljmuffins. Vad tycker ni att jag ska göra för frosting? Jag har funderat på hallon till dom ena, men inte bestämt mig för till choklad eller vaniljmuffinsen.

Tips?

Javisst är det kul! :D

Men jag höll koll så att de med nötter i vart på ett fat och de utan var på ett, klippte ur locket så att man kunde se vilka nötter som fanns på vilket fat! :laugh:
Mycket tacksamt då en av släktingarna bara kunde ta av ena fatet! :laugh:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka