Baka liten kaka

Sv: Baka liten kaka

Gud vad allt ser gott ut, jag vill fika :P

Min äppelkaka med vaniljfrosting åkte bums till jobbet & blev mycket uppskattad :) Tur man kan bjuda andra när man älskar att pyssla i köket, får ju inte äta sånt där varje dag :)

Åh gud nej... jag äter knappt något av det jag bakar. Kanske något till helgen. Men det finns andra som hjälper till att tömma frysen :D

För mig funkar bakandet som lite terapi mot mitt sötsug. Jag blir snarare avtända mot socker när jag har sötsaker runt mig precis hela tiden.

Är det däremot tomt i skåpen så tänker jag hela tiden på allt gott jag vill äta... :angel:

Haha sjukt nog så är det samma här ;) Jag tycker det är kul & blir inte lika sugen.... Typ som man lagar mat, efter är jag inte heller lika hungrig/sugen!

Å nej det är inte för att jag slickar skålar (avskyr att äta smet/deg) :p

sutit och läst igenom hela tråden nu, jag älskar verkligen att baka. och blev riktigt sugen på att baka nu, men kommar inte på vad ja ska göra : )

Jag bakade kladdkakemuffins idag, men jag har inte smakat på dom än så jag vet inte om det blev bra eller inte.

nu kom ja på va ja ska göra. de blir blåbärsrutor, dem såg goda ut på bild. hoppas de blir goda nä ja bakar dem med : )

kl

Vaniljmacarons med vit choklad- och kokosfyllning. (De rosa är de jag har gjort, de andra har jag tyvärr inte recept på).

kopia-av-foto-153a_picnik_95094797.jpg

Receptet ger ungefär 30-40 Macarooner

Macaroons
150g fint, fint malen mandel
150g florsocker
1 msk Vaniljsocker
120g äggvitor, uppdelat i två skålar
35g socker
150g socker till sockerlag
50g vatten till sockerlag
ev. Karamellfärg

Gör så här
Blanda mandel, siftat florsocker och vaniljsocker i en skål. Vispa upp 60 gram äggvita till ett mjukt skum och tillsätt 35 gram socker under vispning. Blanda socker och vatten till sockerlagen låt koka tills temperaturen nått 118 grader på en godistermometer. Under vispning på låg fart, häll sockerlagen i marängsmeten. Detta måste göras ganska snabbt annars stelnar sockerlagen i kastrullen. Vispa marängen på medium/hög fart tills den kallnat helt och blivit glansig, detta tar ca 10-15 minuter. Rör i 60g äggvita och ev. några droppar karamellfärg i mandel och florsockerblandningen. Vänd ned den italienska marängen och rör försiktigt ihop till en jämn smet med en slickepott. Var försiktig så du inte mixar för mycket, smeten ska vara trögflytande. Fyll en spritspåse och spritsa ut små rundlar på en bakplåtspappersklädd plåt. Smeten ska flyta ut något efter ett tag och bli slät på ytan. Om den lämnar små toppar från spritsen, slå plåten mot bordet några gånger så slätar den till sig. Låt macaronerna vila 30 min och grädda de sedan i mitten av ugnen i 160 grader, ca 8-12 min.

Obs. Vad du än gör - använd inte varmluft när du gräddar macaronerna, då spricker de på ytan!!

Räcker till ca 30 Macaroner

Vit kokostryffelkräm
2 dl Vispgrädde
250g finhackad Vit choklad med Kokos (Lindt)
Riven kokos

Gör så här
Koka upp grädden. Vispa i chokladen och rör till en jämn och slät chokladkräm. Låt krämen stelna några timmar i kylen och spritsa, eller klicka, sedan ut den på hälften av macaronerna. Tryck ihop varje fylld del med en ofylld. Förvara macaronerna i kylskåpet.

Receptet har jag fått från Kalasgott.

Mirabell hur gör du sådana söta maränger?? Såg en bild och dom stora och ljusrosa ut?? Spritsar du ut dom?? recept??:D

ÅÅÅH! :love:

Underbart! Blir så sur när de tar 15 kr /styck på stan.. :mad: Men nu kan jag ju göra dina :D

Ohhhh alltid velat baka såna där. Åt för första gången en macaron i Italien & tyckte inte alls det var gott, därför jag drar mig för att baka....

Men fina var dom iaf & se på :)

Mirabell hur gör du sådana söta maränger?? Såg en bild och dom stora och ljusrosa ut?? Spritsar du ut dom?? recept??:D

dsc_0912_102744354.jpg

Precis, jag spritsar ut dom i vanliga muffinsformar!

7 st ekologiska äggvitor
5.25 5.25 dl strösocker
100 g mörk choklad alt. 10 droppar pastafärg

1. Sätt ugnen på 150 grader

2. Blanda äggvita och strösocker i en rostfri bunke.

3. Sänk ned bunken i vattenbad och värm marängen till 60-65 grader under konstant vispning, kontrollera temperaturen med hjälp av en stektermometer.

4. Ta bort bunken från vattenbadet och vispa marängen med en elvisp tills den kallnat, enklast i en bakmaskin. Stanna inte vispen förrän det är färdigt, då finns risk att marängen sjunker ihop!

5. Smält chokladen och blanda den, endast lite, med marängen.

6. Klicka ut marängen med hjälp av två skedar på en plåt med bakplåtspapper.

7. Grädda dem i ugnen i 45-55 minuter, marängerna ska vara sega lite i mitten.

KL

Här är resultatet av mina kärleksmuffins :D
Inte speciellt vackra (skyller på att det är typ andra gången jag bakar i hela mitt liv) men dom blev goda och väldigt uppskattade

31587920.jpg

Jag tänkte göra chokladmaränger idag, nån som har ett bra recept? Annars går jag googla fram nåt.

Just nu har jag muffins i ugnen :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka