Baka liten kaka

Sv: Baka liten kaka

*kl*

Igår bakade jag lite och med tanke på att vi hade ström avbrott halva dagen så blev det rätt mycket ändå :D

Började att göra chokladmuffins i mina nya ikeaformar. glömde dock ta bild.

Sedan gjorde jag dessa blåbär och vaniljfyllda bulla. Givetvis blev det strömavbrott precis när de skulle in i ugnen så jag fick ställa in dem i kylskåpet och det funkade att baka dem 6 timmar senare ändå!

40557_420176273442_746368442_4960834_46910_n.jpg

Sedan gjode jag dessa sega maränger.

41147_420192183442_746368442_4961310_1459836_n.jpg

44695_420189498442_746368442_4961259_1230550_n.jpg

Mums! Hur gjorde du bullarna? Senast jag försökte mig på blåbärs- och vaniljkrämsfyllda bullar var det blåbärssylt på hela köksbänken... :D väldigt goda men inte riktigt värda besväret, eller är jag bara klumpig?

Va fint med muffinsformar till bullarna?! Använde du en muffinsplåt för att få dom så höga & fina? :D

Florsocker har jag, hur gör man frostning på det?
Bara att blanda med lite vatten (eller typ citronsaft för att få smak) och breda ut på muffinsarna.

Det blir ju inte sådär härligt krämigt som med "riktig frosting" men mycket gott ändå! :D

Jag brukar strö på strössel innan det hinner stelna, då ser det lite gladare ut:laugh:

Mums! Hur gjorde du bullarna? Senast jag försökte mig på blåbärs- och vaniljkrämsfyllda bullar var det blåbärssylt på hela köksbänken... :D väldigt goda men inte riktigt värda besväret, eller är jag bara klumpig?

Det var första gången jag provade men jag tog bara 0,5 dl blåbärsylt per utkavlad deg, sylten hade kokat ihop så den blev rätt så seg. Sedan hade jag tjockvaniljkräm. Visst det blev lite kladdigt men inte så farligt som jag hade befarat.

Va fint med muffinsformar till bullarna?! Använde du en muffinsplåt för att få dom så höga & fina? :D

Ja dessa muffinsformar är som vanliga bullformar så de kräver en muffinsform för att hålla formen. Jag brukar för det mesta ha muffinsformplåt till mina bullar för jag har en förmåga att göra för stora bullar (om den nu kan bli det :D) Men jag gillar när de växer på höjden också.

Den var helt okej igår, men idag var den tokigt god :). När den fått stå i kylskåp en stund och dra sig så smakar den ännu mer! Faktiskt väldigt god för att vara så lättgjord.

KL

Hur blir frostingen i konsistensen? Funderar på att baka muffins idag efter att ha inspirerats av tråden :)

Hur mycket vispar ni frostingen? Jag tycker inte att min blir riktigt som den ska. :( Vet inte om jag vispar för mycket eller för lite.

Jag har aldrig gjort cupcakefrosting, men det är väl som frostingen till morotskaka? Den innehåller ju cream cheese. Jag brukar vispa med elvisp tills det är helt slätt och den har jag spritsat ut på muffins, blir kanon!

Den cheesecaken har jag gjort flera gånger och den har alltid varit jätteuppskattad. Första gången bakade jag 3 st till jobbet (vi var typ 20 pers + några gästande kunder) och vi hade cheesecake i en vecka! Hade missat att den blev så himla hög :D

jag provbakade inför en bjudning vi ska ha, men tack, då vet jag att jag inte behöver stå och göra 5 st iaf ;). Vi blir väl kanske 10-15 st på bjudningen. Var orolig för hur många jag skulle göra, därför jag provbakade. Lär räcka med 2 st. Och den är så lättgjord!

Vi hade fika här hemma idag så igår och idag passade jag på att baka lite. :D

Cupcakes och minimuffins
img_4059.jpg

Kolasnittar
img_4067.jpg

Maränger
img_4062.jpg

img_4066.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur