Baka liten kaka

Sv: Baka liten kaka

dsc_0924_102842645.jpg

Chokladtårta med kaksmulor

100 g smör
1 dl socker
2 ägg
1 2/3 mjöl
1/2 tsk bakpulver
1/2 dl kakao
1 1/4 mald mandel

Chokladlager:
350-400 g mörk blockchoklad
125 g smör
3 dl grädde
3 dl vita kaksmulor, drömmar
ev 3 msk mörk rom (jag skippade det)

Blanda socker & smält smör
Rör ner dom torra ingredienserna
Rör ner äggen

Grädda 180 grader 20-25 minuter, stickan ska vara torr

Smält smör & choklad ( jag tog marabous mörka), häll i grädden & rör till en jämn smet.

kyl sen bunken 30 minuter, ta ut & rör om, kyl 30 minuter till....
ta sedan ut smeten & häll i kaksmulor (jag tog drömmar)
Häll sen smeten över kakan & ställ in i kylskåp för att stelna.
Servera med syrlig frukt & grädde
Hoppas ni förstår min korta beskrivning?!

Jag kan ev ha ätit en sådan på jobbet en gång. En som skulle baka och fick det att framstå som "ingenting" fast receptet minsann var klurigt, och den var också i två lager :) mums ser det ut iaf!

Jag gjorde ju mördegskakor idag. Så smidigt med färdig deg :D Penslade dem med vispat ägg. La sedan på en klick vaniljkräm på varje ruta och 4 frysta hallon. In i ugnen på 225 grader tills de puffat upp sig och fått färg. Sen på med lite socker och florsocker (jag tycker hallon är väldigt syrliga). :d

Hoppsan - inga bilder idag heller :angel:

Hallå.. jag blir ju besviken på dig! :)

Jo men denna chokladtårta är enkel! En på jobbet gjorde den, fast hennes botten blev rätt smulig?! Jag gjorde iaf efter samma recept & min blev perfekt :P
Ni måste pröva!!!

Tack så mycket! Den ser riktigt smarrig ut, jag ska nog prova att baka en sån imorgon. Vet du om den går att frysa?

KL
Regn idag, föräldrar som fyller år i veckan, till helgen ska det bakas en dumlekladdkaka och mina blåbärsmuffins med cheesecaketopping. Idag blev det detta:
Daimdrömmar :love::love:
31507599.jpg

Bondkakor
31507598.jpg

Gjorde chokladcupcakes igår med honungsmelon i och citron + honungsfrosting:d
Blev jättegott! Bilder kommer:p

Jag med! Jag gav mig fan på att baka dom bästa kanelbullarna ever, och även om det resulterade i tjaffs mellan mig och sambon så lyckades jag. Dom blev grymma! Kanske att jag hade kunnat grädda vaniljbullarna en liiiten stund till, men ja. Sjukt gott blev det!

Det är klurigt ibland! Min kille vill ha dem halvfärdiga i mitten och det vill inte jag :p Så första plåten blev perfekt enligt mig, sen lovade att göra nästa halvfärdiga. Men ugnen hade verkligen fått upp värmen så andra plåten blev gräddade för länge även enligt mig :p

Får bli bättre på att passa ugnen!

Jag funderar på att baka något gott med choklad/kakao. Förslag?

I går gjorde jag en supergod äppelpaj.

*kl*

Jag har knappt bakat alls sista halvåret. Då flyttade jag ihop med sambon och blev med gasspis. Jag har försökt baka flera gånger men det har blivit misslyckat varenda gång. Jag bakade hur mycket som helst tidigare och anser mig själv vara rätt bra på det, så det har varit lite knäckande och väldigt inspirationsdödande. Men så igår när jag beklagade mig för sambon så frågar han varför jag inte använder tabellen som visar vilket steg på vredet som motsvarar vilken temperatur. Ehm, ja hade jag vetat att det funnits en så hade jag väl antagligen gjort det :p Här har jag gått och beklagat mig i ett halvår och vi har även köpt en ugnstermometer för ändamålet (som inte alls fungerade) men inte förrän nu har poletten trillat ner hos honom
th_smiley_emoticons_doh.gif

Jag tänkte göra chokladdrömmar senare idag, det kanske kan vara nåt för dig också? :)

Igår bakade jag kolasnittar. Inte helt nöjd med hur de blev, så ska ändra lite i receptet till nästa gång, men de var tillräckligt goda för att nästan vara slut redan. :angel:

P1060344.jpg

*kl*

Har bestämt mig för att testa göra Cupcakes, har aldrig gjort det innan.. Men jag vill ju också kunna göra sånna där coola muffins! :D:angel:

Tips på bra recept? Vad behöver jag? :D

*kl*

Någon som vet var jag kan få tag på muffinsformar som passar till Ikeas minimuffinsplåt? den är kanske inte just miniform men ett mellanting mellan de vanliga stora och mini.

Formen är röd ovanpå om någon vet vilken jag menar.

Ja dom är rätt smala.

Men tack för tipset det hade jag totalt missat.

Nu hittade jag dem! tack igen! billiga var de också :-)

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka