Baka liten kaka

Sv: Baka liten kaka

Joo när man vill göra en luftig kaka ska det vispas så pösigt det går, vispa tills det är så gott som vitt :) sen vänder man snabbt i resten så inte fluffigheten försvinner, snabbt i formen och in i ugnen! När man gör en platt kladdkaka däremot kan man ju blanda ihop allting snabbt på en gång nästan.

Jag bakar ofta om jag är uttråkad, jobbar som städerska och tar oftast med det mesta + ger till föräldrar då jag har en ovana att hetsäta...

Ägget och sockret ska vispas riktigt pösigt, sen kan man med fördel sikta i allt det torra, i med mjölk och smör (eller vad man nu använder) och vända runt allting, inte vispa! Vispar man mer så slår man ur luften igen och kakan bli icke-fluffig.

Joo när man vill göra en luftig kaka ska det vispas så pösigt det går, vispa tills det är så gott som vitt :) sen vänder man snabbt i resten så inte fluffigheten försvinner, snabbt i formen och in i ugnen! När man gör en platt kladdkaka däremot kan man ju blanda ihop allting snabbt på en gång nästan.

Exakt! Kladdkakesmetar ska INTE vispas. När jag gör kladdkaka smälter jag smöret på spisen, blandar alla torra ingredienser i en plastpåse, ner i smöret, ner med äggen, rör tills äggen försvunnit och sen direkt ner i en form. Då blir kladdkakan peeeerfekt.

Minimalt med disk dessutom. :D

Oj muffinsarna gick åt fort som tusan igår... fick superbra betyg, så baka dessa chokladmuffins nu!

Ska på 16 årskalas på söndag & fick förfrågan att baka till kalaset! Kul, nu har jag en anledning till & baka =)

Lilltjejen är skitduktig på att rita & önskar sig en tatueringsmaskin. Kan man kanske göra något i tattotema? :P Muffins med tribal :angel:

Sikta = använd en sil och skaka ner mjölet i degen samtidigt som du vispar, så det inte blir några klumpar :) kan va klurigt om man inte har en fast elvisp eller bakmaskin, jag brukar sikta ner lite grann, sen vispa, sikta igen, vispa igen osv.

Funderar på att göra hallonkaka igen, den var grymt uppskattad :D

Eller så använder man en sikt, lite smidigare iaf. :)
29 kr på ikea:
23785_PE099102_S4.jpg

KL
Bakade en daimkaka idag:
Skulle ha varit en dubbelnougat ovanpå men jag hade ingen så det är Lindt Coconut och något strössel :D
31487028.jpg

Idag har jag bakat :)
Dubbel sats utav båda cupcaksen. Hade ingen sprits, därför ser dom lite roliga ut. Hoppas dom är goda, ska smaka efter middagen!

Dumlemuffins med nutella frosting
19_102358216.jpg

Choklad cupcakes + Vit chokladfrosting
9_102358600.jpg

Senast ändrad:

Där är ju frostingen, fick du mitt svar i din blogg tillslut? ;P

Provsmakat än då???

Tack så jättemycket! Var ditt recept jag körde på med båda!
Ska äta middag strax, sen smaka :). Mina muffins blev dock Gigantiska... Får köpa mindre formar nästa gång ;). Dom med vet chokladfrosting står i frysen just nu, frostingen blev lite rinnig av värmen som är idag. Så dom stelnar lite tills efter middagen.
Ännu en gång, tack! Ska ge några till en kollega imorgon nämligen, som lite tack för hjälpen med en bil som han fixade åt mig.

Tog en halv utav båda muffinssorterna, och dom var jättegoda :love:. Kan jag bjuda på utan att skämmas.

Sikta?

Idag blir det dumlegrottor:)

De blev asgoda:d:love:

Har ingen bild men här är receptet alla fall.
Jättelätta att göra. Jäser väldigt mycket i ugnen så gör små bollar. :p

250 g smör
1½ dl socker
1½ tsk bakpulver
4½ dl mjöl
1 dl vaniljsåspulver
45 dumlekolor

1. Arbeta ihop margarin, socker, bakpulver och mjöl
2. Gör runda bollar av kakdegen och lägg i formar.
3. Gör en fördjupning i varje boll med fingret. Fyll hålrummet med en dumlekola
4. Grädda i ca: 15 min mitt i ugnen på 175 gr.
5. När du gräddat klart lägger du en halv kola i varje grotta. De ska vara varma fortfarande.
:d

Oh låter gott =) Smakade det som dumlekakor med nobless?

Jag har kommit fram till dessa alt.
Till kalaset kommer 20 stycken personer, varav 3 barn.

Tigerkaka
Chokladmuffins med chokladbitar & chokladfrosting
Morotskaka med apelsinfrosting
kladdkaka med daimtäcke
kokostoppar
maränger med choklad
solskensbullar (vetebullar med vaniljkräm i)

Jag lovade den som jag skulle baka till att inte slita ihjäl mig, så kan ju inte baka allt :P Men en 4 av dessa, vilka skulle ni vilja bli bjudna på? ;)

Om jag ska utgå från mig själv skulle jag vilja ha chokladmuffinsarna, kladdkakan, kokostopparna och solskensbullarna. Men om du ska försöka täcka in så många olika smaker som möjligt skulle jag byta ut chokladmuffinsarna (för kladdkaka är nog ett ännu säkrare kort, även om chokladmuffinsarna låter jättegott) mot morotskakan för att det inte ska bli allt för mycket choklad.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Banta/slimma ner shettis?
  • Broddtramp

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka