Baka liten kaka

Sv: Baka liten kaka

Btw...

Äter ni upp alla bakverk själva eller ger ni bort, fryser in?

Jag tex åt bara en tugga av det jag bakade igår, resten går till jobbet :)

Jag är inte överviktig men jag har riktigt lätt för att gå upp i vikt om jag inte äter rätt eller rör på mig! Men sen är det ju så roligt att baka & laga mat så det är bra att man har sötsugna arbetskamrater :d

Mtt åker ner i frysen. :) Riktigt stolt att jag bara käkat två bitar av min morotskaka som jag gjorde för typ 3 veckor sen. :D :p

Tror jag aldrig har fryst ner en endaste liten kaka, förutom bullar då! :)

dsc_0903_102135554.jpg

dsc_0904_102135577.jpg

Kopierar in samma text som från min blogg....

Nu har jag packat ner mina chokladiga vänner i den nya lådan jag köpte förra veckan, passade perfekt till 9 stycken! En kvinna (praktikant) som jag varit handledare under 4 månaders tid slutar snart & hon är helt fantastisk på att jobba! Måste visa min uppskattning lite;).

Jag brukar ge bort så mycket som möjligt eftersom jag är ungefär som dig när det gäller att gå upp i vikt (fast för mig räcker det nästan att bara titta på det jag har bakt/vistas i matosen :D) och när det gäller bröd så fryser jag en hel del. Men det är klart, ibland går det liksom bara inte att låta bli att äta det man har gjort och då gör jag ju såklart det :D

vilka fina bakverk du gör! Vart hittar du alla fina dekorationer? Ja tycker inte att det finns å mkt att välja på inne på ica ex.. vad är det för typ av sprits du använder?:laugh:

Nu står tigerkakan i ugnen:)

Får se hur den blir, mina sockerkakor har en förmåga att bli goda men låga

Här finns det 3 munnar att mätta, och min bror + fru är här flera gånger i veckan nu sedan de fick barn. Så jag göder dem också ;) När jag flyttar tänker jag som så att det är nog många studenter i huset som vill ha kakor och bullar, ett enkelt meddelande på facebook så slipper man sitta där med goda kakor som stirrar på en ;)

Vispar du äggen och sockret ordentligt? Det ska bli riktigt pösigt när man gör sockerkaka, och sen bara snabbt vända i de andra ingredienserna :)

Dekorationer hittar jag lite varstans. I vanliga matbutiker för det mesta.
Spritsar har jag ca. 15 stycken av, favoriten är den jag använde senast. Tror det är 14 mm. Och köpt på maxi!

Ohh tigerkaka. Bara jag som får minnen från när man var liten och bakade det typ jämt och överallt :)

Menar du frysta?

Grundrecept
4 st ägg
2 dl strösocker
400 g philadelphiaost
2 tsk vaniljsocker
4 dl vispgrädde
6 st digestivekex
Gör så här:
Smula ner digestivekex i botten på formen. Skilj på äggulor och vitor och lägg dem i var sin skål. Vispa äggulorna med sockret pösigt. Mosa osten och blanda ner den i vaniljsockret, rör samman med äggulorna och sockret(gärna i matberedare eller med elvisp). Vispa grädden i en tredje skål och rör försiktigt ner den i ägg-ostblandningen. Vispa äggvitorna hårt och rör till sist försiktigt ner dem i smeten. Häll smeten i formen och ställ i frysen över natten. Tas upp och ställs i rumstemperatur en timme innan den ska avnjutas.
Dekorera gärna med pudrat florsocker och färsk frukt eller bär. Jag blandade i citronskal frånen citron& 3 dl frysta hallon i äggblandningen.

Hittade nyss ett recept på tigerkaksbrownie på tasteline som verkade mumsmums! Redig chokladkaka blandad med färskostkaka :)

Ikväll bakade jag en kaka på kpists recept, bytte dock rabarber mot hallon. Tur jag kollade till kakan, den skulle nog ha bakats på 200 istället för 225, klar och lätt brända kanter efter 15 minuter bara :angel: Måste vara vattnet i rabarberna som är skillnaden!

MEN den blev såååå god om man bortsåg från kanterna :D Hällde på farinsocker på hallonen då jag tycker de är rätt sura, sen hyvlade jag på smöret och allra sist på med pärlsocker.

Chili du får icke godkänt på bildupplägg, så mycket som du skriver i den här tråden & inte någon bild!? :p

Jag har ju ingen bra kamera, alla matbilder jag tagit ser ganska oaptitliga ut :p Kakan idag blev ju dessutom bränd i kanterna haha.

Men men, får väl skärpa mig ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka