Baka liten kaka

Sv: Baka liten kaka

Knapplån

Jag ÄLSKAR paj! Det är det bästa jag vet, kunde lätt ha så att jag kunde käka paj nästan varje dag när jag bodde hemma hos pappa :angel: men sen jag flyttade i november så har jag inte haft några pajformar... Men för ett par veckor sen så var pappa och hälsade på och gav mig ett par så sen dess har det blivit blåbärspaj, kladdkaka och äppelpaj. :bump:
Senast var äppelpajen, gjorde den igår och den blev gudomligt god! :love:
appelpaj1008.jpg

A äppelpaj är mums mums, gör faktiskt det mer på hösten/vintern än på sommaren :O Kom jag på nu....

Igår gjorde jag en chokladkaka med kaksmulor (supergod) & en morotskaka. Nu ska jag fortsätta med kokostoppar, hallongrottor & maränger... hua ;)
Recept & antagligen bilder kommer :)

Senare blir det 16-årskalas!

Igår bakade jag tre sorters muffins, äppelkaka och två kladdkakor :) Jag har verkligen hittat det ultimata receptet på äppel- och kanelmuffins. Jag har bakat dem några gånger och alla som smakat har verkligen älskat dem och jag har fått massor med beröm. De är supergoda!

dsc_0919_102744233.jpg

dsc_0916_102743599.jpg

dsc_0912_102744354.jpg

dsc_0905_102743487.jpg

Har nu bakat vanliga hallongrottor & Maränger :)
En bild på den smarriga chokladtårtan kommer nog senare från kalaset :)

Ska nu snart flytta hemifrån och jag Älskar att baka. Vilka receptböcker bör man köpa hem? Är Leilas böcker bra? Ska man ha allihop?

Ohh det där är gott =) Måste jag göra någon gång, men nu är jag helt slut efter att ha bakat massor känns det som...

Jag har leilas bakbok, Morbergs Scenen, livet och konsten att laga mat samt Icas Stora Kokbok. Jag googlar nog mest efter recept men älskar både Leila och Per. I Pers bok finns det mest klassisk svensk husmanskost som är lite extra lyxig. Fast hans recept är ändå väldigt simpla! I boken från Ica står många klassiska saker, hur man gör sylt och såser och pajskal och allt där emellan...

Senast ändrad:

Shit va snygga! Jag måste skaffa mig en sprits!

Förresten såg jag att IKEA har fina och BILLIGA muffinsformar! I papper alltså. :)

Jag har:
Vår Kokbok
Kladdkakeboken (beställd på aftonbladets hemsida)

Beställde precis:
One more slice
A piece of cake
Leilas middagstips

Använder också internet, men är lite rädd om datorn så jag skriver ju ut det mesta som ser bra ut och sätter i en pärm som jag har, spiller hellre på pärmen än datorn :).

Vad är det för muffins? :) eller är det nån form av maräng?
Dålig koll på såna :P

Vår Kokbok är att rekommendera!
7 Sorters kakor fyndades på bokrean för 39, de brukar nog alltid ha nån klassisker

Haha, min dator står alltid i köket när jag lagar mat eller bakar med recept från nätet :angel: i blivande lägenheten kommer datorn dock aldrig vara mer än 2 meter bort... Kokböcker kan dock vara mer inspirerande genom fina bilder, eller som min från Ica; ha alla tips man kan behöva på samma ställe samt helt sjukt mycket recept på precis allt. :)

Idag firades jag i förskott av familjen + mormor & morfar så bjöd på det jag bakat i veckan vilket var:
- Citronmuffins
- "mini" äppelpaj i muffinsformar
- Kladdmuffins
- Hallongrottor

Och allihop var uppskattade + att jag fick nya bakformar & brödkavel i födelsedagspresent :D

Såg ut som ett perfekt muffins, synd :P
Recept på marängen? Den rödaaktiga.

Hehe jag kan inte göra sådär riktigt perfekta muffins som är bakade med marsipan/sugerpaste. Tycker det ska se lite hembakat ut oxå :)

dsc_0161_102830865.jpg

7 ekologiska äggvitor
5,5 dl strösocker
Saften från en 1/2 citron
(ev smält choklad eller 10 droppar pastafärg)

Vispa samman smeten över vattenbad tills alla sockerkristaller smält.
Vispa sedan smeten tills den blivit lite svalare. Klicka ut i formar eller på plåt.
Grädda i mitten av ugnen på 150 grader ca. 45-60 minuter.

csc_0930_102842544.jpg

dsc_0924_102842645.jpg

Godaste chokladtårtan jag ätit gjorde jag igår. En slags fast sockerkaksbotten med mald mandel & ett chokladlager med kaksmulor (drömmar) i! Serveras med syrlig frukt & grädde. :d

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka