Bajspåsar..

pulkaskurk

Trådstartare
Jag har ett litet men ack så frustrerande problem.

Som vi alla vet är det lag på att plocka upp hundbajset efter oss.
Detta har jag inget som helst problem med, men det finns ju alldeles för FÅ ställen där man kan kasta påsarna för inte vill man gå runt med äckelpåsen i handen hur länge som helst!

Framförallt om man går i skogen då kan det vara flera timmar till närmsta ställe där det är lämpligt att kasta påsen.

Jag vet att många struntar i att plocka upp bajset i skogen, det gör jag med MEN ibland bajsar ju hunden på VÄLDIGT OLÄMPLIGA ställen som tex mitt på stigen där många går.
Då plockar jag självklart upp det för ingen vill råka trampa i hundbajs BLÄÄÄ!

Så det jag funderat på nu, finns det inga miljövänliga bajspåsar? Tex majspåsar, såna man har i komposttunnor och i latrinhinkar fast i mindre format passande som hundpåsar?

Då skulle man ju enkelt kunna plocka upp det illa placerade bajset och lägga det på ett lämpligare ställe tex bakom ngn sten eller så och låta naturen ta hand om det för jag vill ju inte göra så med en vanlig plastpåse eftersom den "aldrig" försvinner.

Sv: Bajspåsar..

Jag bor i Eksjö kommun, där har kommunen satt upp ställ med Tikspack, den är miljövänlig.

Men det finns måååånga

Senast ändrad:

Jag bor i Eksjö kommun, där har kommunen satt upp ställ med Tikspack, den är miljövänlig.

Men det finns måååånga

Vi har också såna, men är de så miljövänliga att man kan kasta dom i skogen med gott samvete?

Såna gula majspåsar jag tänker på förmultnar ganska fort..

Jag har köpt påsar gjorda av majsstärkelse på djuraffären.
Dyra, men ruskigt praktiska för ändamålet som du beskriver! :laugh:

Åh vad bra !

Då ska jag pallra mig till djuraffären och frågaa efter det nu när jag måste ha ett nytt koppel :)

Jo kan tänka mig att de kostar betydligt mer än vanliga men jag tänkte bara ha dom till ovan nämnda tillfällen och ha de vanliga när jag vet att det finns någonstans att kasta det på kort avstånd :)
Så då gör det inget om de är dyra, å om vi börjar köpa såna kanske de blir billigare också...

I skogen fick jag ett bra tips på en hundkurs.

Mannen som hade kursen berättade att hade med sig en liten spade, typ sandlåde spade, så han enkelt kunde gräva ett litet hål och begrava hundspillningen i.
Spaden hade han i en plastpåse så man inte riskerade få rester av spillningen i fickan.

Googla på "adisgladis". Jag köpte nedbrutbara BRA OCH BILLIGA hundbajspåsar där. Jag är kräsen med bajspåsar, men dessa är kanon! :)

Nedbrytbarheten gäller i typ kompost där värmen blir hög - ligger den som den är så tar det lång tid för den att brytas ner.

Jag brukar ta en pinne och sprätta ut bajset i skogen om det hamnar på olämpligt ställe.

Om det är långt till närmsta tunna när jag går i bebyggelse så kastar jag det i någons soptunna, skulle det vara någon som opponerar sig tror jag nog att de efter kort betänketid beslutar sig för att hellre ta en bajspåse i soptunnan än en bajshög utanför tomten.

Det är ju inte kul att gå flera km med en bajspåse i handen, fast nu börjar det bli lite mer ordning i min kommun iaf, de sätter upp fler och fler hundbajstunnor.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 733
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 262
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 801
Senast: Calmiche
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 620
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Orolig katt i bil