Bajsar bara utanför huset...

kisse

Trådstartare
Jag blir tokig, min tik KAN inte skita någonannanstans än på grusplan utanför huset. Spelar ingen roll att vi går genom skogen ner till stallet, hon väntar tills vi kommer tillbaka hem. När jag ryter nej, låter hon bli, men håller sig då istället tills nästa gång hon är "obevakad" på grusplan.

Ibland drar hon från stallet och upp när hon måste gå på toa, jättetrevligt att ha fullt med stora hundskitar utanför dörren. Nu står hon vid dörren och vill ut, fast att vi nyss var ute i 20 min. Hundkräk:mad:.

Vad gör man, ni som vet?!?

Sv: Bajsar bara utanför huset...

jättetrevligt att ha fullt med stora hundskitar utanför dörren.

Finns bajspåsar:smirk:

Hur gammal är din hund?

Jag skulle då aldrig Neja/fya min hund när den utför något av sina behov Utomhus. Din hund känner sig uppenbarligen trygg där hon helst vill bajsa och väljer därför att göra det där än någon annanstans...(?)
Jag antar att Du föredrar att sitta och bajsa på din egen toalett än på någon restaurang? Kanske din hund känner likadant?

min kan istället inte skita på trägården.. har provat att vänta ut honom, och hoppas på att han kan "släppa" sig.. haha!! men han sitter troget och väntar vid grinden.. så 40 gr feber eller inte det är bara att gå en runda!:)

du får nog helt enkelt respektera att h*n har hittat sin plats..

Först och främst hade jag aldrig rytit åt hunden för att den inte bajsar där jag vill.
För der andra så använder jag bajspåsar att ta upp bajset med och slänger sedan påsen i en soptunna.
För det tredje förstår jag inte riktigt problemet. Varför är det så illa att hunden vill bajsa på grusplanen?

Håller med alla om att aldrig fya när den bajsar och kan dessutom rekommendera ett alternativ till bajspåsar när hon nu gör det i stort sett intill huset. Ta en "mockningsgrep", en sån där med ganska tätt med plasttänder, svart med rött skaft. Köpt för nån hundring på granngården. Ställ vid huset. Mycket enkelt att plocka upp med och lägga in i nån rosenbuske eller syren. Som bonus får du buskar som blir jäkligt fina!

Jag förstår problematiken.

Jag hade nog försökt inrättat ngn sorts toalett, helst i närheten där hon skiter nu. Liten avskärmad plats där jag försöker lära om hunden att gå. På så sätt får du skitarna koncentrerade och man (eller mer risk ngn annan) slipper gå i dem. Bra underlag (lättplockade) och gärna staket (avskärmat).

Bara en tanke.... sedan om det är genomförbart är en annan sak.

Om en hund är av låg rang så kan det helt enkelt vara så att den inte vågra bajsa någon annanstans än på "sin" tomt och då är det ju inte så snällt att skälla på den. Håller med tidigare talare: det är bara gilla läget och plocka upp! ;)

Jag tror säker att du kan lära henne att ite göra sina behov precis utanför huset. Det är bara att göra på samma sätt som när du gjörde vovven rumsren inomhus. Vänta passa och vänta och när det trycker på (för vovve då) så snabbt till lämplig bajsplats och massor med beröm när det inträffar på lovligt ställe. Dock tar det säker rätt lång tid att lära in och så kan hond stackarn bli väldigt störd när du flyttar henne precis när "det" ska uträttas men med myckert tålamod så;) Själv så kör jag med skyffel på tomten!

Tror du verkligen att hunden förstår att det är platsen den har valt som bajsställe som du ryter åt?! I hundens värld ryter du åt att den bajsar. Att göra sina behov har blivit en otrygg grej nu, o därmed har du förmodligen förstärkt hundens vilja/känsla av att vilja göra det så nära tryggheten (=hemmet) som möjligt...

Läs "En kärleksfull valpuppfostran" av Mickie Gustavsson, där tas detta fenomen upp på ett pedagogiskt sätt.

Aldrigaldrig fya när hunden gör sina behov!

Svarar de flesta:

Detta har börjat efter att hon löpte för tredje gången, det löpet tog väl slut för en dryg månad sedan. Det känns INTE roligt och det är INTE ok.

Vi har hundbajs påsar ja, och ja såklart att vi plockar upp. Nu bad jag om råd vad som kan hjälpa mig i den här situationen för att lära om, fick ett par svar som verkar vara något av det jag eftersöker och en hel rad med inlägg som inte gav något alls.

Nåväl hon är definitivt inte låg i rang, och hon får inte råskäll när hon skiter utanför trappen, men ett "ryt", -läs mycket bestämt nej. Någon gång funkar det då att ta med sig damen till skogen igen, men minst lika ofta kommer man åter hem utan resultat.

hej. jag förstår att du kanske inte vill ha det så. men oftast har det med hundens självkänsla. den gör sina behov där den känner sig trygg. (valpbeteende) gör tvärtom istället, beröm henne när hon bajar, så hon känner sig duktig istället. så kanske hon tar steget längre bort nästa gång. ibland måste vi som hundägare tänka till lite, vi kan inte bestämma allt. jag tror ju säkert att du älskar din hund. alla har vi våra brister och en del får vi leva med.
kom ihåg att det var du som valde henne och att en hund vill alltid vara sin ledare till lags, men ofta blir det lite missförstånd på vägen.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 844
Hundträning Hejsan! Har tagit över en 8årig jack russell tik som jag seriöst börjar undra om hon gått basic kurser som valp, det är typ jag säger...
2
Svar
37
· Visningar
3 328
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 125
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 455
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka