Mitt råd är ni börjar bygga en relation med mycket kontaktövningar. Du ska helt enkelt vara det roligaste i din hunds liv, typ. Detta kan ta tid och ni kommer säkert ha både bättre och sämre perioder i denna träning.
För dig gäller det att upptäcka vad som är din hunds sweet spot, dvs vad den lockas av. För vissa hundar är det godis, för andra är det leksaker eller annan pryl (vissa hundar är svaga för smicker, min äldsta hund är sån ex. Han blir helt till sig av mycket beröm). Om hunden gillar närhet så är mitt tips att gosa tillsammans varje kväll i ex TV-soffan. När ni kommit en bit i er relation är mitt råd att ni anmäler er till en kurs i allmän/vardagslydnad för att få tips och därefter är det träning, träning och träning som gäller.
Sedan ÄR det en utmaning att träna en terrier. Det är en hundgrupp som är avlad på självständighet och jakt (särskilt JRT). Någon kadaverdisciplin lär du nog aldrig få på en sån gammal hund, men du bör komma tillräckligt långt för att hunden ska sluta dra i koppel och strunta i att lyssna på dig fullständigt. Däremot bör du hålla marsvin och andra smådjur skilda från terriern. För hunden är detta jaktbyten och sånt är svårt/nästan omöjligt att träna bort på en så gammal hund.
Lycka till