Bajsa snyggt i boxen!

Sv: Bajsa snyggt i boxen!

Jag jobbade i ett stall förut där ena hästen hade varigt en riktig virrvelvind i boxen. hon hade problem med magen och vart behandlad med homeopat medel, och vart bättre i magen och lungnare i boxen,, så det kan även vara såna problem..

även fast man ibland undrar om de inte gör det med flit, grisar grisar och grisar så att man ska få mocka riktigt mycket och länge bara för att det är så skoj.

Jag tror inte att det går att förändra så mkt men för att underlätta lite så kan du sopa en rand längst bak och en rand längst fram. Även om hästen säkert kör tillbaka spånet så blir det inte lika mkt.. Men sopa inte hur långt som helst där bak så pållen rullar fast i boxen.. Min pålle har aldrig gjort det men jag läste det nånstanns på buke om man sopar för långt.
Du kan även testa med att lämna en hög med bajs i ett hörn där bakom. Vissa hästar lär sig att det är där dom ska bajsa.
Lycka till ;) /Stallflicka

hmmm jag ahr en sopad rand ifram där hon får maten... men hon bajsar där vissa dar å vissa dar inte. men om ajg ska sopa en rand i bak oxå blir d ju en väldans stor hög m spån i mitten ha ha. å sen pissar hon ju så prydligt i bak så jag e rädd att hon börjar grisa runt mer om hon måste bryta den rutinen...humma men d va bra förslag iof! tack!

Boy of Joy skrev:
Har en herre som är av samma modell. Man bajsar och rör runt ordentligt........så matte får krypa på alla fyra a' la arkeolog och leta bajs :devil: Finns nog inget att göra förutom att se till att tiden dom står i boxen inte blir för lång och tråkig. Har min herre inne 6-8 timmar och då får han 6 kilo silage att sysselsätta sig med. Likt förbannat ser det ut som ett....nej två bombnedslag i boxen!! Varmblodssyndrom??

Sen har vi herre nr 2. Där mockar man på 5 minuter. Han bajsar i hörnen och boxen ser nästan orörd ut. Pedanten alltså. Hans fodervärd bör skatta sig lycklig. Det är en Welsh cob......go som en sockerbit. Lämnade nog ut fel häst på foder........hmmmmm.....

Herre nr 3 bajsar lite här och där..................MEN högarna ligger oftast snyggt å prydligt där dom landat!! Däremot är han en pissnisse. Han har sina rutiner oxå. Innan han hälsar på mig eller bryr sig om frukosten måste han kissa! Det är min dotters Welsh cob modell D-ponny.

Vissa mockar på 5 minuter andra på 1 timme........jag hör till den sista kategorin. Hade honom på torv innan och det var lättare och mocka. Man silade igenom rubbet helt enkelt! :crazy: Tänk om man kunde lära dom å bli rumsrena......eller skita i en hink!!!!! :banana:

Hehe!!! Det e jag som e den lycklige foder värden!!! :angel: Min herre (2:an) e en :angel: på att vara duktig!! Det tar som mest 10 minuter att mocka!!! :bump: som det stod där uppe...=) Ville bara säga det att alla inte har otur!!! :rofl:

varför en häst kan vara gris och en annan pedant tror jag också beror mycket på vana och hur boxen är formad. Dvs hur står hästen när den äter, dricker, sover. Har den tre olika ställningar för detta går den ju också mycket runt i boxen. Sover den med huvudet i krubban så rör den inte heller så mycket på sig och bajsar därför bara i ett hörn. Studera hästen i boxen och se vad den gör därinne så kan man också kanske byta ställe där den får sitt hö eller hänga vattnet någon annanstans. Alltså lite Feng Shui för hästar. Det är ju trots allt deras hem, då bör man också 2möblera" så som de vill ha det.

Gold Digger skrev:
Hehe!!! Det e jag som e den lycklige foder värden!!! :angel: Min herre (2:an) e en :angel: på att vara duktig!! Det tar som mest 10 minuter att mocka!!! :bump: som det stod där uppe...=) Ville bara säga det att alla inte har otur!!! :rofl:
Hehejjjjjjj!!!!!!!! Jah, han är en på miljonen den där herren. Han är ett orginal på de flesta sätt

Uppfödaren till min pålle berätta om hur ponnyn brevid fölboxen alltid tryckte upp rumpan mot väggen å bajsa på ett enda ställe å att alla hans hästar sen tagit efter det...nu har min "Stygge" lärt nye fölisen hur man ska göra...:) ser kanske lite småäckligt ut bara när de trycker upp sitt bajs mot väggen och det fastnar lite i fönstret.....men det är iaf smidigt å mocka! Din häst kan få gå på kurs här hos "väggbajsarna" om du vill :P

jag förstår att du tycker att det är jobbigt. men tyvärr finns det inte alltid så mycket att göra åt. du kan prova med att ställa henne där du vill att hon ska bajsa när du märker att det är på gng och när hon då bajsar där, får hon jätte mycket beröm och något gott ex. en morot. om du gör så, så ofta du kan, kommer hon kanske förstå vad du menar. hästar är ju inte så dumma som man tror..

Jag har en snäll liten dam på 1½år.

Hon står på torv och jag har tidigare haft bekymmer med skit överallt men så började jag med att lämna golvet "rent" längs bakre väggen...det hjälpte för nuförtiden kissar och bajsar hon längs den rena delen samt en hög precis innanför dörren där det inte heller finns strö.

Fast ibland lyckas hon pricka krubban :smirk: för den sitter bredvid ingången...men det är inte ofta då hon går ute väldigt länge.

Genom att kolla hur hästen rör sig och prova sig fram. Bajsar hästen där du lägger höt kanske det inte är den bästa platsen utan på motsatt sida där hästen har huvudet där den vilar kanske??

Min lilla flicka grisar ned något så förskräckligt... Inte nog med det, hon envisas med att ligga med huvudet i bajset så att hon varje morgon har härliga fläckar på ganascherna... :o Skimmel till på köpet. Ibland håller jag nästan på att börja grina... :cry:
Snart får hon ha en sån där hästpjamas på sig, snuggely hoods eller vad dom heter... Usch vad hemskt men nöden har ingen lag... ;)

Hej.
Jag känner igen det här gris syndromet i boxen. Har en valack och han kissar och bajsar och sen gräver han runt med allt. Så står han på halm också så det är jätte kul att mocka hos han. Jag blir glad om jag bara fyller en skotkärra när jag mockar hos han. Han har jag funderat starkt på att sätt blöja :angel:

Mitt sto däremot har väl ca två rejäla högar längst bak och lite kiss sen är man klar, man fyller ca en halv skotkärra.

Har provat det där med att lägga in bajs från en annan häst i hans box, det funka inte på han. Men gör ett försök på din pålle. :idea:

Vi får väl helt enkelt aceptera att en del hästar är ordentliga och andra är riktiga lort grisar. :p :rofl:

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 837
Senast: Twihard
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 266
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 101
Senast: Hermelin
·
Hästvård Jag har ett litet dilemma. Jag har en unghäst på 5 år. Han har gått på lösdrift sedan jag köpte honom för 3 år sedan. Innan dess stod...
2
Svar
29
· Visningar
3 371

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka