Bästa film

Det finns många filmer som gjort intryck, men jag är förvånad att ingen nämnt Das boot?
Jag tycker den är fantastisk!
Kanske för att man inte behöver nämna filmer som man "ska" tycka vara bra osv utan detta är en tråd där man själv kan ha fastnat för en film som ens egen person är den bästa. Av helt egna anledningar.
 
Det är svårt med favoriter, film är ett stort intresse hos mig men de filmer jag tveklöst sett flest gånger, som följt med sedan tonåren, är The Crow och Scream-franchisen. Tröttnar aldrig! Och så är jag löjligt förtjust i Practical Magic också :love:
 
Det måste vara Alien och Aliens! De har liksom allt och står sig fortfarande i både effekter och story. Alien var min sovafilm under säkert ett år. :)

Sedan finns det förstås många underbara filmer. Håller helt med om både Stand By Me och Shawshank Redemption, Stephen Kings noveller är så himla bra! Brokeback mountain får också vara med.

Alltså Alien kan vara världens bästa film i alla kategorier. Fattar inte att den inte ligger högre rankad än den är på imdb, även om det är allt annat än lågt så förtjänar den över 9. Tycker jag 😅
 
LotR trilogin är också min absoluta favorit! Slår inte böckerna, men ändå så otroligt bra berättat. Såg Två tornen 6 ggr på bio, var helt besatt när den kom.

Annars är en av mina absoluta favoriter The Aviator. Fantastiskt skådespeleri av Dicaprio.

Seabiscuit har jag sett jättemånga gånger också, samt En Geishas Memoarer. Blir alltid lika berörd när hon står på klippan och speakern säger "hjärtat dör en långsam död". Önskar jag sett den på bio.
 
Stand by me av samma anledningar som du nämner @Enya. Tycker den är helt fantastisk.

Och Requem for a dream. Har aldrig blivit så berörd av en film någonsin. Tänker på den ofta även om det är flera år sedan jag klarade av att se den sist.
Aldrig mått så dåligt av en film som efter jag såg Requiem for a dream. Vill aldrig se om den :( Men den är välgjord
 
Jag har nog inte någon specifik favorit och många har nämnt favoriter hos mig med. Men vissa är inte nämnda än. Tex tycker jag om "The Help", Dansar med Vargar, Avatar, Dallas Byers Club, Gröna Milen tex.
 
Om du ej gjort, läs Den sanna historien av Mineko Iwasaki. Jag gjorde det och efter det kändes filmen riktigt jävla rutten... :/

Hmm...men är det verkligen bekräftat att Arthur Golden använde Mineko Iwasaki som inspiration till boken? Har läst både hennes bok och En Geishas Memoarer och kan inte minnas att så verkligen var fallet? (Rätta mig gärna om jag har fel, var länge sen jag läste dem).
 
Hmm...men är det verkligen bekräftat att Arthur Golden använde Mineko Iwasaki som inspiration till boken? Har läst både hennes bok och En Geishas Memoarer och kan inte minnas att så verkligen var fallet? (Rätta mig gärna om jag har fel, var länge sen jag läste dem).
Ja bland annat henne, plus att han nämnt henne vid namn trots att hon lovades vara anonym
Påstår att hon visst sålt sin oskuld trots att hon nekar till det
Och bara allmänt verkar han hittat på en hel del om livet som geisha, som ej stämmer. Som jag minns det iaf! Men var längesen jag läste hennes bok jag med :)
 

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 142
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 339
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 872
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 093
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp