Bästa film

Death Proof, gillar dialogen och viben, särskilt första halvan
Och Hair! Alltid gillat den sen jag såg den som barn, men stänger av innan slutet och förtränger vad som händer 😅
 
Boys don't cry.

Har bara sett den en gång men det räckte. Fruktansvärt hur han blev behandlad, alldeles vedervärdigt. Samtidigt en fin kärlekshistoria mitt i allt.

En annan favorit är A clockwork orange.
Kan inte riktigt säga varför, men jag gillar den. Tycker nog dock att boken är snäppet bättre. Fast Malcolm McDowell gör ett utmärkt porträtt av Alex.
Älskar A clockwork orange. Stanley Kubrick är ett geni. Har sett den många gånger och den måste hamna som en favorit tillsammans med The Shining.
Filmfotot i båda filmer, dialogen och manuset är fantastiskt.
Har läst båda böcker också och gillar dom med.
 
Håller fullständigt med! Jurassic Park är och kommer nog alltid vara min absoluta favoritfilm. Totalt fantastisk och revolutionerande var den!

Och som du säger, den håller fortfarande, en fantastisk kvalitet på
Effekterna trots att den är över 30 år gammal. Ett riktigt hantverk!
Många nyare filmer tycker jag ser känns mycket billigare och mindre välgjorda för man ser så tydligt att allt är animerat.
 
Kanske inte den bästa egentligen men Little Women. Den är väldigt trigger safe förmig så det är iprincip denenda filmen som jag orkar se o avsett hur jag mår. Och jag har sett den massa gånger så den är väldigt van och trygg liksom.
Plus att det händer inga extremt stora saker i den utan det är en ganska så lugn film tycker jag och mycket mys känsla.
Och fina miljöer och kläder osv så det är mycket att titta på helatiden. Och två av skåde spelarna är väldigt fina också även fast det inte är sååå viktigt men ändå ett plus.
 
Alldeles säkert inte den bästa filmen som har gjorts, men min absoluta favorit är Shanghai noon. Jag var helt tokig i Tekken 3 när den kom och hade precis sett min första (eller egentligen andra, men den visste jag inte om att jag hade sett förrän jag såg den igen senare) Jackie Chanfilm och min favoritkaraktär var Lei så när jag såg trailern för Shanghai noon så skrek min hjärna ”han ser ut som Lei! Jag måste se!!”. Att Lei faktiskt är baserad på Jackie Chan fattade jag dock inte förrän flera år senare :o😅🤣 Det var också den första filmen jag såg utan mamma eller pappa på bio.
Jag älskar fortfarande många av Jackie Chans filmer, men numera jag har lite svårt för honom som person
 
Clueless. Har sett den en miljard gånger och givetvis är Emma min favoritbok hos Jane Austen (men jag såg filmen i många år innan jag läste boken och ännu längre innan jag fattade att filmen var baserad på Emma).

Jag menar, bara modet är otroligt och musiken… :love:
 
Många bra filmer ni tagit upp. Ingen av dem är fånig eller så utan jag var ute just efter er bästa film, som inte behöver vara någon allmän bästa film alls.

Och jag håller med om att nyare filmer ofta verkar så överdrivna och skvallrar om mindre välgjorda. Spottas ut på löpande band på något vis med specialeffekter som inte alls passar in.

Jurassic Park är verkligen en favorit här också, en otrolig film på många sätt! Det är så intressant att första filmen kan vara så otroligt mycket bättre än den senaste med tanke på all teknik som kommit, men det känns lite som om det är pga tekniken som filmen blir dålig också. Det är inget djup i filmerna längre heller, blev paff när jag läste om just det en gång för inte så länge sedan och fick det förklarat med att man sänkt kvaliteten på hur man filmar det för att lägga mer på specialeffekter, jämfört med förr.
 
thelma-and-louise-poster.jpeg


Jag tycker att den har allt. Bra karaktärer, bra skådespelare, dramatiska miljöer och en story som mentalt rör sig i ett böjande landskap av djupa dalar och höga höjder. Svarta, depressiva undertoner blandas med ljus i form av vänskap och humor.
 
Oj... jag har flera som satt sig av olika skäl och som jag ser om lite nu och då. Förutom flera som redan nämnts (Döda Poeter samt Thelma and Louise tex) så är The Last of The Mohicans en favorit. Vackert filmad och ett slut som en går sönder av.

Gladiator är en annan film som betyder mycket för mig. Jag såg den på bio när jag var väldigt trasig (pga strul med en man :meh:). Den gick i största salongen på bion i Uppsala och det var jag samt ett hånglande par som såg den :D Den var så rätt för mig då och landade som en käftsmäll.

Top Gun... båda två. Den första är ungdomsnostalgi men håller fortfarande. Jag var orolig inför uppföljaren men jag tycker de lyckats mycket bra. Den första har dessutom inte den sunkiga kvinnosynen som var så vanlig på den tiden (plus en galet homoerotisk vibe som jag inte såg när jag var ung men som fick mig att fnissa lite när jag såg om den inför uppföljaren :laugh:).

Streets of Fire, ett litet mästerverk inte så många har sett. Michael Paré som ung var en oerhört vacker man och musiken i filmen är outstanding.
 
Den första filmen som poppar upp i mitt huvud är Filth, baserad på boken med samma namn, en väldigt mörk komedi med James Mcavoy i huvudrollen.

MV5BMjE2NTgyMzM0NV5BMl5BanBnXkFtZTgwNzkwNDE1MzE@._V1_QL75_UX190_CR0,0,190,281_.jpg
 

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 142
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 339
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 872
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 093
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp