Jolanta

Trådstartare
Nu har min bärsjal kommit, och Arvid har suttit i den hela dagen, och varit så nöjd. Nu kommer den där förbaskade DYRA bärselen åka på bränngropen.

Nu till frågan, hur "hårt" ska barnen ligga imot kroppen? Det känns som om Arvid ligger jättehårt imot, men knyter jag lösare så blir dewt för löst!
 
Sv: Bärsjal

De ska ligga ganska hårt vad jag har förstått. De gillar att känna sej fast typ...

Om han blir blå eller slutar andas så bör du nog lätta lite.... :D

Vad är det för en? *nyfiken*
 
Sv: Bärsjal

Vad kul att du med har en, vilken blev det? Jag köpte en Ecowrap från babydesign när jag var på Underbara barnmässan, och jag knyter den med omslutet kryss! Hur skönt som helst för ryggen, och stadigt för lillen!

Jag har min rätt hårt mot mig, inte så att han tappar luften, men så pass att han ligger stadigt. Han gillar den mycket bättre än selen, som nu ska packas ner och lämnas tillbaka till syster, han sitter som ett ljus, tyst och snäll. Ofta väldigt vaken och nyfiken, men somnar i den ibland med och då drar jag bara upp tyget lite så huvudet får stöd.

Jag älskar min sjal!
 
Sv: Bärsjal

Den ska sitta så hårt att när du böjer dig framåt ska han inte släppa från ditt bröst... Alltså du ska kunna röra dig fritt och han ligger där i tryggt och stabilt.. Känns det bra för dig så är det antagligen bra för honom oxå!

Han gör nog som dom flesta andra bäbisar och säger ifrån om det inte passar honom! ;)

Lycka till!

/Magini
 
Sv: Bärsjal

Oj, jag vet inte riktigt, den är lång iaf. (Fick den av mamma i för tidig födelsepresent) Trikåsjal kanske det är! :p Det var en tjej som sydde egna och sålde.

Okej, ja, han kan då andas i den, så då har jag kanske inte den för hårt.

Arvid somnar bara i sin! :)
 
Sv: Bärsjal

Jag tittade på trikåsjalar, men tyckte att det passar oss bättre med en vävd modell, då slipper jag köpa en till sen när han är för tung för trikån.

Men jag kommer nog att skaffa mig en ringsjal senare, den provade jag på mässan, ville dock ha något jag kan bära längre stunder i och eftersom ringsjalen inte avlastar lika bra som den vävda fick det bli så här just nu iallafall.

Har du kollat sidan sjalbarn.se?
 
Sv: Bärsjal

Jag var bara inne där och tittade hur man skulle knyta den. Ska titta nogrannare sen när jag har tid.

Jag tror att min är en trikåsjal, fast den känns inte så elastisk.
 
Sv: Bärsjal

Är den elastisk alls? Min är inget elastisk över huvud taget, den är ganska stel och hård nu i början.
 
Sv: Bärsjal

den känns inte alls elastisk nu när jag drar i den. Kanske inte är en trikåsjal. Måste ringa och fråga mamma i morgon. :D
 
Sv: Bärsjal

Hehe, kanske kan vara bäst:D!

I vilket fall som helst är det helt underbart att kunna ha lillen så nära och ändå kunna vara så fri med händerna, vi bakade lussebullar han och jag en dag här:love:, hur smidigt som helst!
 
Sv: Bärsjal

Ja, och framför allt så är det bekvämt att bära på det viset, jag fick jätte ont av selen, efter bara några minuter.

Jag förstår dem som blir sjalberoende!
 
Sv: Bärsjal

forumet på sjalbarn är jättebra, där finns massvis med bilder och tips!

Jag har sytt en själv (det var jävligt tråkigt, bara en massa raksöm :D) i lila manchester, hoppas den kommer bli bra. Det ser så mysigt ut med folk som bär i sjal! Vi sydde en mei tai också, sen när h*n blir lite större! Det var lite roligare rent symässigt.
 
Sv: Bärsjal

Du har redan fått en massa bra svar så jag tänkte bara gratulera dig till din sjal! :banana: Man blir väldigt lätt sjalgalning och vill prova olika sorter oxå... :angel: Men det är härligt och avlastande och man hinner göra en massa saker utan att bli stressad av att liten är ledsen! Och sen när de blir lite större och vill vara med på ett annat sätt är ryggen suverän! :)
 
Sv: Bärsjal

Min trikåsjal kom förra veckan.
Men har ingen bebis ännu, sjalen är nedpackad i KK-väskan om vi måste stanna flera dagar. Har övat lite på att knyta iaf.
 
Sv: Bärsjal

*delvis kl*

Fortsätter i denna sjaltråd så jag slipper skapa ny :)

Fråga till sjalkunniga: vad jag förstått så är trikåsjal bäst till nyfödd och även enklare att knyta?
Men då känner jag mig lite snål :o eftersom det står på många ställen att de flesta byter till vävd när bebis blivit lite tyngre.

Så jag tänkte om det är OK att satsa på en vävd från början.

Är det mycket svårare att knyta och trivs en nyfödd sämre i en vävd än i en trikå?

Jolanta: hoppas din lille fortfarande trivs i sjalen! Var det en trikå eller vävd? Bild!! :)
 
Sv: Bärsjal

Jag var som dig lite snål och satsade på en vävd från början... :o Och nej jag kan inte tycka att det var så mycket svårare att lära sig, men det är nog lite mysigare med en trikåsjal, och om man vill ha knytningen "på sig" hela dagen. Och av någon underlig andledning så vill man gärna prova lite olika sjalar trots att man har intalat sig att man aldrig kommer att bli sådan.. :angel:

Så vad skulle jag råda... Köp en beg trikå och en beg vävd och prova dig fram... :) Var det de rådet du ville ha? :angel::rofl:
 
Sv: Bärsjal

Så vad skulle jag råda... Köp en beg trikå och en beg vävd och prova dig fram... :) Var det de rådet du ville ha? :angel::rofl:

Haha, inte riktigt...:)

Hittade billiga nya trikåsjalar på en sida på nätet, nästan halva priset än vad jag tittat på tidigare.
Dom verkar helt ok, men finns det något som kan vara sämre med dom eftersom de är så billiga?

Eller är det som med mycket annat, att man betalar för "märket" och detta är inget av dom kända märkena?
 
Sv: Bärsjal

Jag har en trikåsjal och knyter den rätt hårt.
Tror det är svårt att knyta så hårt att bäbisen skulle sluta andas faktiskt!!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 292
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 427
Senast: Oh_really
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 365
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 179

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp