M

My Beauty

jag har spån i boxen och när jag mockar så vänder jag på allt och tar ut allt skit och kiss...

Men kompisen har oxå spån men då spänbädd...
jag trodde inte att det gick att ha i spån då det inte binder luckten som torv gör... Det lucktar inte så länge man inte mockar....

Men ur har ni erat spån och hur ser det ut i era boxar när ni har mockat... bilder önskas

Ser spånet ut som det är nytt lr är det brunt osv....

Sv: Bädd?

Har spånbädd.Fungerar alldeles utmärkt.Tar ut lortarna men ej kissen .Kalkar i botten och ca 1gång per vecka,eller efter behov.viktigt att man har nog tjock bädd.Minst 20-25 cm.
Det går åt mycket spån i början men när bädden väl satt sej räcker det att strö 1-2 gånger /vecka.Bra för hästar som lätt får liggsår på hasarna.Varmt på vintern då det isolerar mot cementgolvet.

Med min ene häst går det bra och ha bädd men den andre lyckas riva upp och blanda allt, gammalt som nytt spån.

Har spånbädd.Fungerar alldeles utmärkt.Tar ut lortarna men ej kissen .Kalkar i botten och ca 1gång per vecka,eller efter behov.viktigt att man har nog tjock bädd.Minst 20-25 cm.
Det går åt mycket spån i början men när bädden väl satt sej räcker det att strö 1-2 gånger /vecka.Bra för hästar som lätt får liggsår på hasarna.Varmt på vintern då det isolerar mot cementgolvet.

ja hon kalkar oxå... sen så spånar hon var 5 dag.
hon har en rikigt tjock bädd som är säker 20 cm bädd sen 20 cm "löst" spån ovan...
Hon måste ha det för annars får hennes häst liggsår.. .

Min häst hade permanent spånbädd förut och man ska kunna ha det 3 månader innan man tar ut allt o byter..
Jag skötte bädden mkt bra men ändå såg såg det HEMSKT ut efter bara 1 månad..
Helt brunt och äckligt och när jag väl tog ut den luktade det kloak! :crazy: :eek:
Nu kommer säkert någon säga att jag inte skötte den ordentligt, men det gjorde jag och min häst är ingen extremfall!

Nu har jag torvbädd sedan 1 månad tillbaka och den är underbar :love:
Jätte fräsch och torr och luktar ingenting! :banana:

Min häst hade permanent spånbädd förut och man ska kunna ha det 3 månader innan man tar ut allt o byter..
Jag skötte bädden mkt bra men ändå såg såg det HEMSKT ut efter bara 1 månad..
Helt brunt och äckligt och när jag väl tog ut den luktade det kloak! :crazy: :eek:
Nu kommer säkert någon säga att jag inte skötte den ordentligt, men det gjorde jag och min häst är ingen extremfall!

Nu har jag torvbädd sedan 1 månad tillbaka och den är underbar :love:
Jätte fräsch och torr och luktar ingenting! :banana:

Jag hade torv förut men när jag flyttade byte jag till spån...
Jag gillar torv oxå men hästen trivs bäst på spån...

Jag är grymt petig när det gäller mockningen så det ser alltid ut som det är nytt spån i boxen och har typ 40 cm spån nu i boxen..

Jag har spånbädd, då min får liggsår.

Gör som ovanstående, kalkar innan och kalkar efter behov. ( ca 1ggr/vecka)

Vet inte hur ofta jag spånar, kanske 1spånbal på två veckor.
Hästen är så renlig av sig :D
Min luktar ingenting och har hållt sig hyffsat ljus och fräsch.

Ett riktigt mästerverk från min sida! :love: :D

( Om jag kommer ihåg fixar jag bilder imorrn ;) )

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 318
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 506
Senast: dobbis
·
Foder & Strö Dags att mocka ur och lägga in nytt. Men jag är velig, vad ska jag använda? Har i många år haft torv plus halm, men nya ponnyn äter...
Svar
7
· Visningar
1 053
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
3 156
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025