I

Isidor

är det nån här som har haft en häst som är sne i bäckenet. och har rättat till det med kiropraktor

Nej men en kompis hade ett liknande problem. hennes travsto var sned i bogen och hon gjorde inget annat än att rida ute i knölig terräng så hästen fick lyfta på hovarna. Hon är helt bra nu, och det var en månad sen vet. sa att hästen inte skulle bli okej! nu ska hon starta på travet snart, istället för att åka till Scan...

Hej!
Min älskade häst var enormt sen i sitt bäcken!
Han är helt bra nu men det har tagit LÅÅNG tid och kostat en hel del pengar (men det är han värd guldklimpen min)
Men det går att fixa till med hjälp av equiterapeuter, tålamod och tid!
Lycka till!

Gro

Vi hade kiropraktorn ute för två veckor sedan. Min häst var halt på höger fram och efter behandlingen travade hon som en klocka. Den andra hästen som fick behandling var sned i bäckenet. Det är så härligt, det känns precis som kiropraktorn "trollar". :bow:

Ja och nej.

Min häst fick besök av en fysioterapeut i maj förra året som jag av en lyckohändelse fick kontakt med via buke faktiskt. Till min förfäran men egentligen ej förvåning var min häst VÄLDIGT sned. Såpass att hon undrade om hästen gått omkull rejält någon gång för flera år sedan? Å när jag tänkte efter så mindes jag att det har hon ju, en gång 1998-1999 på en hopptävling, det värsta jag sett.
Hon har alltså sedan dess varit rejält sned i sitt bäckene och hade jag varit uppmärksam hade jag märkt det tidigare. I galoppen gick hon som en banan på 3 spår, när man tömkörde och gick rakt bakom henne höll hon hela svansen åt vänster jämt, m.m.m.
Sadeln (som dessutom var av skitkvalitet och för smal) var så sned att jag fick slänga den och i 2 månader efter första behandlingen fick jag endast skritta lite barbacka, tömköra och gå ut och gå med henne. Under ett drygt år har jag sakta fått bygga om -och upp henne igen och nu i juni (efter dryga året) var hon efter regenbundna behandlingar äntligen helt rak i sitt bäcken för första gången på säkert 5 år!! :love:

Men ren kiropraktor hade jag inte anlitat, jag tycker man ska fokusera på både muskler och skelett.
Är din sned eller varför undrar du?

Kiropraktorn JAG går hos jobbar till 90% med musklerna om inte ännu mer... :cool:

Fast när det gäller originalinlägget...

Jag har ett travsto som under en längre tid varit sned i sitt bäcken (vet ej hur länge, kom till oss i augusti 2003). Hon korrigerades av equiterapeut med bra resultat, MEN blev två månader senare halt i ett framben.

Bäcken rotationen kom tillbaks som ett brev på posten, hon var både roterad "runt höftleden, eller hur man ska säga :o" och kraftigt höjd på vänster sida, sista ländkotan var också vriden åt höger. Man kan minst sagt säga att Equiteapeuten tvivlade på sin kompetens tills för en vecka sedan, vid detta besök (åttonde sen i februari) har hon äntligen blivit rak.

MEN!!! just nu är hästen så instabil att det räcker med att sko henne på bakbenen för att hon ska bli sned igen. Som tur är verkar det gå att "fixa till" henne med stretching om man ger sig på henne direkt.

Nu hoppas jag att hon är ett värsta scenario så att inte alla hästar har det lika jobbigt som henne...

/// ghost

Min häst fick hjälp först här av Boj när jag beskrev problemen och sedan kom en kiropraktor hit o hjälpte mej med massage, stretching. Först vila med massage o stretching o skrittpromenader. Sedan gå över cavaletti o lite högre stockar o sedan rida....Det tog tid men hästen blev bra.

Hade troligen halkat under vintervilan o skadat bäckenet. var omöjlig efteråt, svårt att se med all vinterpåls vad som hänt. Först vet kollades han och röntgades för att säkerställa att det inet var något annat fel.

Min ena häst var halt och stel ett bra tag innan jag tog ut en equiatriker. För veterinärerna skrev bara "sträckning" vareviga gång han blev undersökt.
Hon konstaterade att han var sned och rättade till honom. Dagen efter haltade han inte! :)
Sen har jag ju behandlat honom flera gånger efter det men nu är han en helt annan häst!

Okej dumt formulerat ;) De kiropraktorer JAG sett har ibland varit lite för inkörda på endast skelett och varit för hårdhänta. MEN, det finns säkert bra kriopraktorer också.
Dock var den jag SJÄLV gick hos inte helt bra. Nog kunde han sina grejer men det var mest fokus på skelettet och han missade totalt att dels fråga mig varför jag hade ont i min nacke, dels kolla upp om jag varit hos läkare eller röntgat. Nu gick det bra, men det visade sig att jag hade en sorts whiplash-skada och blir lite rädd för yrkespersoner som glömmer bort helheten.
Men, som sagt, finns det säkert vettiga kiropraktorer med :)

Liknande trådar

Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
353
Senast: Hedinn
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 957
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 956
Senast: Lutten
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
843
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka