Backa med vagnen!

R

RebeckaKihlberg

Nu ska de börjars så smått att köras i ridhus (får väl bli super tidigt på morgonen så man inte dööör av värmeslag)...i allafall, har inte börjat backa med pållen och vagn, han backar bra på komando när man tömkör osv....något man bör tänka på??

Ta backningen ett steg i taget. Vagnen har en ful tendens att vilja sticka iväg åt ngt annat håll än dit man vill så man får inte ha för bråttom. Det är viktigt att hästen backar rakt och lugnt. Lycka till! :bump:

Blir stressad när jag läser ditt inlägg... :D Jag har inte börjat backa med min än men har ett år kvar. Kruxet är att jag inte har något ridhus att köra i. :(

Rekommenderas att inte börja att rygga i ett ridhus. Då det är onödigt tungt för hästen. Börja på plan mark, gärna lättrullat.

När hästen kan rygga med vagn och är stark nog kan du även börja lite lätt i ridhus.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
8 771
Senast: Ponsa
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 100
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 202
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 616
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar