Babystorlekar!?

daymint

Trådstartare
Vilka storlekar ska man köpa dem första plaggen i,vilka köpte ni?
Är det någon ide att köpa 50,är det många bebisar som drar det när de är nyfödda, eller är det bättre att satsa på 56 istället?Kom med era erfarenheter.:bump:
 
Sv: Babystorlekar!?

Mina har varit relativt små ca 3 kg och 48 cm långa. Så vi har använt 50. Men vi satsade på en del bodys och bara några enstaka dressar/set i den stl. för att sedan köpa mer i 56. De växer fort de små liven. Över lag har vi haft ganska lite i båda storlekarna och betydligt mer i stl. 62

Men får man som en kompis till oss ett barn på nästan fem kilo och 55 cm lång, ja då är ju stl. 56 litet ganska fort.


Gira :banana:
 
Sv: Babystorlekar!?

Jag hade mest 56, men i en del plagg står det ju 50/56. Det jag märkt är att det kan skilja mycket mellan olika affärer, endel 56 är rätt små och i en annan är det större...:idea:
 
Sv: Babystorlekar!?

Satsa du på 56:an.
Ser du sen när bebis kommit att det är "drunkningsvarning" i 56:an så finns det säkert någon vänlig själ som kan inhandla nåra få plagg i strl 50 ifall du själv inte orkar ta dig ut till affären :)
 
Sv: Babystorlekar!?

Min erfarenhet av storlekar är att de "passar" (utan att var sjukt förstora) först när barnet uppnått den längd som motsvarar storleken.

Dvs när vår dotter föddes (vägde 3,2 kg och var 50 cm lång) så satt 44 perfekt, 50 gick att ha men var stort. 56 var inte att tänka på! Nu är hon 80 cm lång, kan ha både 74 och 80 men absolut inte 86.

Så mitt råd är att köpa 50, meddellängden för nyfödda barn är trots allt just 50 cm och eftersom 50 kommer passa mer eller mindrer ända tills barnet är 62 cm långt (enligt mitt resonemang ovan).
 
Sv: Babystorlekar!?

Satsa du på 56:an.
Ser du sen när bebis kommit att det är "drunkningsvarning" i 56:an så finns det säkert någon vänlig själ som kan inhandla nåra få plagg i strl 50 ifall du själv inte orkar ta dig ut till affären :)


Håller med, det är mycket bättre att satsa på stl 56 utifall att barnet blir långt. Min son var 54 när han föddes så jag var överlycklig över inte ha köpt mindre storlekar. Är det nu så att man får barnet förtidigt eller ett barn som inte är så långt så kan man ju köpa mindre storlekar. Men köper man 50 så är risken stor att dom får hamna i ett förråd med en gång.
 
Sv: Babystorlekar!?

Tur att jag bloggar ;)

Rasmus födde 22/10 och var då 48 cm lång å vägde 3420 gram.

22/11 var han 55 cm lång och vägde 4670 gram.
3/12 sorterade jag bort allt i stl. 50 (6/12 vägde han 5100 gram) hade kvar några pyamasar i stl. 50-56

20/12 var han 56,5 cm lång och vägde 5420 gram.
29/12 sorterade jag bort allt i stl. 56

10/1 var han 58,5 cm lång och vägde han 5680 gram

Så stl. 50 kunde han ha i 6 veckor.
stl. 56 kunde han ha i 4 veckor.

Han drunknade i pyamasarna i stl. 50-56 när han var nyfödd, fötterna var kvar i benen ;)
 
Sv: Babystorlekar!?

Nu var min pojke stor, över 4 kilo, men jag köpte inget alls o stl 50, körde 56 direkt. Jag tycker det är skönt om kläderna inte sitter limmade på kroppen, utan att det finns lite utrymme för blöja och sånt. Vi använder iofs tygblöjor och det tar tar ju lite mer plats.

Idag är han 68 cm lång, och stl 68 är på gränsen till för litet, han har 74 mest nu, och det sitter bra på honom.
 
Sv: Babystorlekar!?

Nu efter andra barnet har jag kommit fram till detta: Om man som jag får medelmåttiga bebisar på mellan 3 och 3,5 kilo, så vill jag gärna ha storlek 50 i början. Det är tråkigt med jättestora kläder på de där pyttisarna, och de kan ha dem åtminstone en dryg månad. Sen däremot tycker jag att man kan hoppa över 56 och gå direkt på 62. För när de väl kommer igång att växa och fetta på sig så går det fort - därför har mina bebisar växt ur storlek 56 snabbare än 50, om ni hänger med på vad jag menar ;)

Sen vill jag tipsa om den eminenta produkten bodyförlängare - gör att man kan ha bodyn längre! (och för mina långsmala bebisar betyder de att de faktiskt hinner växa i bodysarna på bredden samt i ärmarna innan de blir för korta på längden, vilket inte är fallet annars...)

Vi använder också tygblöjor och då är bodyförlängarna också suveräna, det krävs ju nästan en hel storlek till för att få plats med blöjbaken (och då blir de ännu större upptill :smirk:)
 
Sv: Babystorlekar!?

Min erfarenhet av storlekar är att de "passar" (utan att var sjukt förstora) först när barnet uppnått den längd som motsvarar storleken.

Dvs när vår dotter föddes (vägde 3,2 kg och var 50 cm lång) så satt 44 perfekt, 50 gick att ha men var stort. 56 var inte att tänka på! Nu är hon 80 cm lång, kan ha både 74 och 80 men absolut inte 86.

Så mitt råd är att köpa 50, meddellängden för nyfödda barn är trots allt just 50 cm och eftersom 50 kommer passa mer eller mindrer ända tills barnet är 62 cm långt (enligt mitt resonemang ovan).

Jag håller inte riktigt med i ditt resonemang :D

Våran son var 56 cm när han föddes och kunde ha str 56 i en vecka sedan var det bara att kassera dom kläderna och använda str 62 i 2 veckor.
 
Sv: Babystorlekar!?

Jisses jag har alltså haft rätt hela tiden när jag hävdat att sonen var stor som en 2 månaders när han föddes!
 
Sv: Babystorlekar!?

Vi hade massor av stl 56 och några enstaka i stl 50. Och ärligt talat så anser jag att stl 50 passar bra mycket bättre än 56. Då var våran bebbe normalstor, 51 lång och 3330 g. Fortfarande nu efter 5 veckor passar stl 50 i bodys mycket bättre än stl 56...fast det känns att dom inte kommer göra det speciellt länge till. Nu väger hon ca 4,7 kg och är 56 lång.
 
Sv: Babystorlekar!?

Min mamma sa, köp inte så mkt kläder i strl 56, h*n kommer att växa ur det sååå fort & absolut inga i strl 50, det kommer h*n inte att kunna ha. Nu är jag glad att jag inte lyssnade helt på henne & köpte några uppsättning i 50 & en hel uppsjö i strl 56. För ut kommer en liten kille på 2790 gr & 48 cm som nästan drunknade i strl 44. :D

Så vi fick skicka mormor/farmor på stan & köpa lite kläder i strl 44 medans vi låg på BB så vi skulle ha lite kläder att ha första veckorna hemma. ;)

Nu är han 3½ månad och kan fortfarande ha endel 56, men har mest börjat ha 62.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
7 999
Senast: Enya
·
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
637
Senast: Angel
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 124
Senast: Svartkatt
·
BH
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 861
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp