Ajda

Trådstartare
Vi funderar på att gå på babysim. Men jag undrar vid vilken ålder barnet uppskattar det som mest. Här har de en gräns på minst 4 kg. Nu väger hon ca 5,5 kg och är 2,5 månad. Känns alldeles för tidigt att börja nu. Vet egentligen inte varför jag tycker det. Hon är stadig i nacken, men orkar ju inte hålla huvudet hur länge som helst. Känns som jag vill vänta minst tills hon är stadigare i kroppen, för man kommer väl ha full schå med att hålla kolla på allt i vattnet ändå än att vara tvungen att stötta henne till 100% också.

Är 5-6 månader en bra ålder att börja?

Sv: Babysim

Vi har börjat på babysim nu igår. Min son är 4 mån. De andra i gruppen var 3 mån, 8 mån, 12 v och 7 v. De hade bara en gräns på 4 kg hos oss. De säger dock att de inte har så mkt ut av det före 3 mån

Hålla upp huvudet orkar de inte göra föst de är kring 3 år när de simmar, de lär sig simam under vattnet och ta luft.

Rasmus minns jag inte hur gammal han var, tror han var 5 månader och hans kurskompisar mellan 3-4 månader. Den första kursen förstod inte de minsta speciellt mkt av övningarna och guppade mest runt. Nu senaste kursen så kunde alla barn simma själva mellan föräldrarna (10-14 månader gamla)

Men alla gör väl sina kurser olika, första kursen gjorde vi mkt titt ut, man gick ner under vattnet och kom upp igen och de förstod inte de minsta. Samma sak med simningen på ena förälderns arm förstod de inte heller.

5-6 månader kan det börja bli redan för sent. 2½ - 3½ månad är super månad att börja i. För att de naturliga reflexerna ska komma igång är det viktigt att man börjar så snabbt man kan och får.

Ja men jag menade aldrig att hon skulle lära sig simma. Utan mer guppa runt i vattnet, behöver du stötta din 1 åring i huvudet då? :p

Men då avvaktar vi nog några månader till.

Jag håller inte med dig om att det skulle vara för sent vid 5 - 6månader. Vart har du fått det ifrån??

Här rekomenderades att börja från 4 - 6 månader.

Alice var 5 ½ månad när vi började och det tyckte jag var lagom. Hon är medveten om vad som händer och har kontroll över sin kropp.
De som är yngre i gryppen har inte lika mycket koll.

Allt är väl individuellt och alla har olika åsikter. Men att börja vid 2 ½ månad tycker jag personligen är att ta i. Börja flängandet redan då, istället för att varaa hemma och lära känna varandra.

Har dessutom läst en artikel om just babysim och sambandet med PSD. Nu kommer jag inte ihåg vart, men det gick ut på att risken för PDS ökade. Vill poängtera att jag inte har koll på forskningen runt detta. Ska kolla upp noggrannare när jag hinner.

reflexen att hålla andan när de kommer under vatten.
Den finns hos alla nyfödda upp till de är ca 1 år. Den försvinner successivt. och det är inte försent att börja då de är 5-6 mån

Vårt babysim har inte delat in via vikt utan från ålder, de har en grupp med bebisar som är 3-6 månader och en som är 7-13. Alltså tycker nog dom att tre månader är det tidigaste man ska börja. Jag tror T var 4 månader ungefär och det har vart lagon, hon är helt galen i vattnet! Det fanns yngre barn i gruppen men de uppskattade det inte så mycket och orkade sällan mer än halva passen som var 30 min.

Jag har hört att man ska börja innan de är 6 månader för att ha så mycket av dykreflexen kvar! Hör av dig till ditt babysim och prata med dem!

Elivia var 2½ månad då hon började. Man såg på henne att hon tyckte det var skönt. Vårt babysim ligger i en rehabbassäng där det är ca 36grader varmt.

Första kursen gjorde vi inte så mycket, utan det var mest att guppa runt och titta på färgglada bollar och fiskar.

Vi ska börja när Rasmus är nästan 4 månader.. 3 månader och 3 veckor.. Här rekommenderar dom att dom ska vara minst 3 månader. Eller man får inte börja innan dess.

Min lille Alfons är 2,5 månader nu. Vi ska förmodligen börja med babysim i Januari. Tror det blir ganska lagom. Jag närker att han älskar att bada i baljan så jag hade gärna gått på babysim tidigare än januari om det hade funnits något i min stad. Det enda som är tidigare är "drop-in" och det vågar jag mig inte på. jag vill ha med en instruktör!

Jag började när Harry var 3½mån. Hade gärna börjat ett par veckor tidigare men fick vänta in nybörjarkursen.
Allt beror nog på hur säker och trygg man känner sig. Ingen ålder är rätt eller fel utan beror helt på åldern.
Men som sagt, man plaskar mest runt ibörjan. Man gör inte mer än man behöver. Nästa vecka ska vi börja dyka (OM vi vill) då har vi gått 4 ggr.
Vill du vänta, vänta! Är du lika rastlös och trött på att vara hemma som jag var, börja redan nu!

Jag skulle jättegärna gå på babysim sen när Lillskit kommit och vuxit till sig lite men jag tror vi har typ 4-5 mil till närmsta babysim...
Det är lite tråkigt! Jag kanske får "åka snålskjuts" på kusinen, tror hon gått på babysim med åtminstonde den ena av flickorna. :)

De 16:e december fick man amnäla sig till nästa termins babysim som börjar i mitten av januari. Så det ska jag göra. Då är 4-5 månader. Det känns lagom.

Träna på dyk kan man göra hemma redan när det är nyfödda. Man säger "Nu kommer det vatten" och så häller man vatten från nacken och upp över huvudet och ansiktet. Man tar ett andetag och blåser och går ner med munnen under ytan för att barnet ska lära sig att blåsa ut luften under vattnet för att gå upp till ytan och ta in ny luft och fortsätta simma (i badkaret alltså, lite svårt i babynsbadbalja/duschen)

Rasmus kan simma ovanför ytan om han hänger på t.ex. min arm eftersom han inte orkar hlla upp huvudet själv i vattnet.
(Han är 7 månader på bilderna)
phpsxiixl.jpg

Här tränar vi på dyk
phpbae7a3.jpg

Nu har han precis fyllt 1 år och kan simma mellan oss föräldrar och den här kursen vi går nu ska han kunna simma från oss till kanten och ta sig upp själv.
http://www.youtube.com/watch?v=fQePxDDMfoM

Edit: Jag glömde ju att han fixa sitt första simmärke på förra kursen :o Han väntar på OK innan han hoppar i vattnet. Han hoppar både från matta och från kanten.

Senast ändrad:

åh vilken liten sötis :) Trivs han i vattnet? längar tills jag kan börja gå med Alfons på babysim! :bump:

Jag började på babysim med min första son när han var ca 2,5 månad, det var väldigt mysigt att umgås så i vattnet.
Med min andra son blev det lite senare, han var ca 5-6 månader och jag själv tyckte nog att det var lite i senaste laget, hade gärna börjat tidigare, men han är född i augusti och det fanns inga lediga platser så man kunde komma mitt i terminen så vi fick ju vänta till våren...

Han älskar och bada, vi är och badar 2 ggr i veckan, en gång med lärare och en gång nere på badet här hemma.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 594
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 984
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 398
Gravid - 1år Det får bli ett tillfälligt konto för detta. Jag gjorde ett positivt graviditetstest igår och jag borde vara väldigt tidigt gravid...
2
Svar
25
· Visningar
5 699
Senast: Skralt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar