C

cafu

Att bada/simma med barn

Någon som går/ska gå på babysim? Hur går det till, vad gör man mer konkret? Det verkar jättekul i alla fall, vi ska försöka vara med i nästa grupp härhemma som börjar 18/2. 4 månader skulle de vara, det blir sonen 17/2 så det blev ju rätt bra tajming där :idea:.

Ni som gått på babysim, har ni fortsatt att bada kontinuerligt med era barn och har ni upplevt att de fått ett mer naturligt förhållande till vatten än vad de kanske skulle fått annat? Kanske lärt sig simma tidigt?

Själv var jag rädd för vatten som liten och har viss vattenskräck fortfarande, vill gärna göra vad jag kan för att det inte ska drabba mitt barn! Vi har också en stor å som rinner genom tomten, vill gärna att sonen ska kunna ha roligt vid den (bada, fiska, åka båt m.m.) men samtidigt ha de bästa förutsättningar att klara sig om något går snett någon gång.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att bada/simma med barn

det är ingen nackdel om bebisen är lite äldre. Går det att testa så gör det innan du anmäler dig till en kurs med din 4-mån. I dotterns grupp gick det en bebis som inte var mogen men mamman envisades med att "kämpa på" som hon kallade det, helt idiotiskt, särskilt med tanke på att det är dyrt att gå på babysim. Vi började när dottern var 5 mån, mest får de ut av babysim efter 6 månaders ålder.

De lär sig inte så värst mycket som sitter kvar på babysimmet men tycker de att det är roligt så kan man ju köra på. Det blir dock ganska naturligt att sluta med babysim när föräldraledigheten är över. Mysigt (om ungen gillar att röra sig och man själv tycker att det är kul) men inte så där överdrivet betydelsefullt, skulle jag sammanfatta det hela.

Tillägg: man gör olika övningar som att hoppa från kanten (om barnet kan sitta) och att åka runt i simringar för att de ska få igång paddelreflexen. Dyker, dvs huvudet under vatten (man släpper inte barnet ännu) gör det man först i slutet av första kursen. Dyker utan stöd från kant tror jag var tredje kursen. Man sjunger även sånger och gör vattenlekar som att koka kaffe.
 
Senast ändrad:
Sv: Babysim?

Jag gick på babysim med min son, dock flyttade vi till en annan stad när han var 6 månader och här hade dom inget för tillfället. Jag väntar på att dom ska starta något för 3 åringar men det verkar dröja.

Sonen älskar att bada, vet dock inte om det beror på att vi gick babysim. Sonen kan bada hur länge som helst och när som helst, han skulle nog gärna bada ute på vintern med om han fick.
 
Sv: Babysim?

Vi gick babysim, minns inte sonens ålder när vi startade. Vi går fortfarande p¨sim med honom och han är nu 2 år. Han gör väl inte riktigt de övningar man "ska" varje gång, vi följer vår egen agenda lite efter hans lust. Tycker det är viktigare att han är trygg och har kul än att tvinga honom att göra exakt det de går igenom. Han älskar att gå dit och bada och gillade även att bada ute i somras (de få gånger vädret tillät) + badkar. Redan innan babysimmet hade jag börjat duscha med honom i famnen så han var van vid vatten över huvudet och var inte rädd för vatten. Givetvis hade vi badat balja också.
 
Sv: Babysim?

Vi gick på babysim när Alma var lite äldre, hon var 10mån har jag för mig, när vi började. Jag såg bara fördelar med att hon var såpass mkt äldre än många av de andra barnen som var 4,5,6månader. Många av de små var rädda, oroliga, kräktes mm, medan A älskade det, skrattade och kunde göra alla "övningar" utan rädsla. Babysim var roligt, men jag vet ärligt talat inte om hon/vi lärde oss så mkt? Håller med mino:
Mysigt (om ungen gillar att röra sig och man själv tycker att det är kul) men inte så där överdrivet betydelsefullt, skulle jag sammanfatta det hela.
 
Sv: Att bada/simma med barn

Jag ska till BVC på torsdag och får jag godkännande från dem att hans navel är okey så anmäler jag mig på en gång :bump:

Jag ser verkligen fram emot att bada, jag älskar det, och sen träffa andra mammor, något jag inte alls gör som bor ute på vischan!

Rasmus älskar att bada här hemma så jag tror han kommer uppskatta det lika mycket som mig :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 530
Senast: Lhas
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 244
Gravid - 1år Okej, dom som vet vem jag är får hålla detta för sig själva. Tack på förhand. Jag har, sedan sonen kom för snart 2 år sedan, gått på...
Svar
7
· Visningar
3 423
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 181
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp