Baby i lågkonjunktur?

hindalhunned

Trådstartare
Hur tänker ni andra som är gravida idag, nyss har fått barn eller planerar att skaffa barn? Är ni oroliga för framtiden?

Jag vill gärna ha barn snart men jag är lite orolig för framtiden med tanke på hur det ser ut med jobb idag så lär det väl inte vara lättare för en småbarns förälder. Men sedan vet ingen hur det ser ut om ett par år heller. Jag är mest nyfiken på hur ni andra resonerar runt detta ämne?

Sv: Baby i lågkonjunktur?

Blev varslad när första barnet var 8 månader, kom tillbaka när han blev 12 månader och jobbade 3 månader (min uppsägningstid) skrev in mig hos Af, sökte 7-10 jobb. Var på 5-6 interjuver och fick erbjudande om anställning på 2 av dem. Började jobba igen efter 2½ månad.

Tog inte alls hänsyn till hur arbetsmarknaden ser ut när jag blev gravid med nummer 2. Som är beräknad till januari.
På torsdag ska vi få besked om vilka av alla med provanställning som får sluta. Men vi misstänker att jag kommer få fast anställning då en kollega till mig slutar redan på torsdag och han hade frågat om de var någon mer än honom från min avdelning som ska få sluta och det var det inte. (Jag som småbarnförälder + gravid verkar alltså få jobbet framför en 20 åring)

Hur som helst så kommer jag tjäna mer nu när jag går på FP då jag får den beräknad på samma lön som jag hade med sonen. Men kommer ju inte ta ut fullt utan planerar att vara hemma i minst 1½ år. Om jag sen börjat studera eller jobba har jag inte bestämt än.

2010 kommer jättemånga att gå i pension är det senaste jag hört.

Vi är inte särskilt oroliga - jag känner mig säker på att få stanna kvar på min tjänst, eftersom jag jobbar inom vården så drabbas inte vi riktigt på samma sätt. Visst innebär lågkonjuktur och många varsel minskade skatteintäkter för kommunen, men det drabbar trots det inte min enhet som tur är.
Sambon jobbar inom en varseldrabbad sektor, industrin, men har sån tur att han jobbar på ett företag som det går BRA för just nu. Enda industrin i stan som går med vinst och inga varsel hittills och inga kommande vad de kan se.

Vi känner oss alltså ganska säkra och är nog rätt lyckligt lottade om man ser till andra som jobbar inom samma branscher som oss. Vi har dessutom sparat till en buffert som skulle räcka en bit om någon av oss blir av med jobbet, utöver a-kassa då.

Jag kan förstå att man kanske drar sig för att skaffa barn i dagens läge, men titta bara på hur det såg ut i början av 90-talet? Babyboom trots lågkonjuktur. ;)

Jag hade inget jobb när jag blev gravid med dottern, eller jobb hade jag men bara timvik samtidig som jag pluggade. Jag är klar med mina studier nu, men det är inom ett område som påverkas väldigt mkt av lågkonjukturen. Vi funderar därför på att "skaffa" nr två innan jag söker jobb och hoppas att arbetsmarknaden ordnat upp sig efter det. Sambon kommer inte ha ngr problem med jobb, han pluggar nu men är klar ivår och har redan flera jobberbjudanden.

Nej det påverkade inte vår planering alls. Det går upp och ner och har gjort så i alla tider. Däremot kanske man får tänka efter hur många man skaffar, 6 barn och ingen utbildning är kanske ingen jättebra kombination.

Om det inte var för andra skäl skulle det vara perfekt för mig nu att bli gravid och vara föräldraledig ett tag och övervintra tills det drar igång igen :)

Nu när jag har skaffat mig ett hemligt nick är det väl bara att skriva på för fullt och dra ut maximal effekt av det :D Sambon och jag har precis börjat försöka, visar sig väl snart om försök nr 1 tar sig eller inte.

Jag har pluggat under vårterminen, och kommer året ut att ha en projektanställning inom det jag utbildat mig till. Sambon har jobb, och således kändes det rätt att börja nu: sambon har arbete, jag har hunnit samla lite erfarenhet och vi har lämplig ålder inne. Klart det hade kännts ännu bättre om jag haft en fast tjänst, men även då kan man ju, som pmm, bli varslad.

Skulle vi lyckas så resonerar jag lite som basilika, det blir ganska lämpligt att vara föräldraledig tills det (förhoppningsvis) vänt på arbetsmarknaden.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 040
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 624
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 986
Senast: Nixehen
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar