Avvänjning - stoets foder

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cillavan
  • Startdatum Startdatum
C

Cillavan

Ni som gör tvärt avvänjning och tar bort kraftfodret helt, när sätter ni in det igen? Om hästen rids/tränas. Jag har tagit bort helt och ger ganska lite hö och undrar när det är ok att öka på igen till normalt.

Sv: Avvänjning - stoets foder

Cillavan skrev:
Ni som gör tvärt avvänjning och tar bort kraftfodret helt, när sätter ni in det igen? Om hästen rids/tränas. Jag har tagit bort helt och ger ganska lite hö och undrar när det är ok att öka på igen till normalt.
Vi har ALDRIG under alla år gjort en sån avvänjning, vad ska det vara bra för? Våra ston får samma vanliga ration kraftfoder och hö även under avvänjningen, är stoet dräktigt igen eller rids behöver hon all näring hon kan få. Det finns väl ingen anledning att stoet ska tappa hull/muskler?

Jag har möjligen minskat ner kraftfodret de första dagarna, sen återgår stoet till "normal" foderstat så snart som möjligt, när man ser att juvret börjat dra ihop sig.
Har ALDRIG minskat på höet!

Man kan dra ner lite på kraftfodret för att säkerställa att mjölkproduktionen går ned när man vänjer av, men minska inte på höet!

Jag har av både mycket erfarna uppfödare (som fött upp kvalitetshästar i flera generationer med utmärkelser), erfarna och duktiga veterinärer (som också föder upp hästar) samt även hört om en rekommendation från Ultuna att man ska ta bort kraftfodret helt vid avvänjning. Har även läst det i böcker. Förstår inte hur det skulle kunna vara så fel??
Jag har dragit ned på höet eftersom fölungen inte finns kvar och således inte äter av deras gemensamma hö då de stod i samma box. De fick väldigt mycket hö. Min märr får lika mycket hö som många av de övriga hästarna i stallet av samma storlek. Det är inte fråga om någon svältkost som ni verkar antaga. Men jag kommer dock att öka höet mer eftersom jag tycker att det är sunt med fri tillgång om det är möjligt.
Om jag måste välja mellan juverinflammation och minskat hull så väljer jag minskat hull, det är lättare och betydligt mindre smärtsamt att åtgärda.
Frågan återstår, när kan man sätta in kraftfodret? Ameo skrev när juvret minskat. Hon hade mycket spänt och stort juver första ensamma dagen, men det blev mycket bättre efter motion (longering). Andra dagen ännu mindre, men igår något större. Det är dock mjukt och fint. Jag har både läst och hört att inflammation i juver inte kommer förrän efter någon vecka eller tom två, därav min fråga.

Jag började lite försiktigt med kraft efter 2 veckor och för oss fungerade det fint, gav ordentligt med hö istället.Visst tappade hon lite i vikt men för henne så var det bara bra.

Senast ändrad:

Om man tar bort kraftfoder eller ej är ju egentligen oväsentligt.
Det som kan spela roll är väl om man sänker näringsintaget?
Våra ston avvänjs så gott som alltid medan de fortfarnade går på bete, samtidigt som de har fri tillgång på bra hösilage. Dvs de har inget kraftfoder alls.
Vid avvänjning flyttas de bara till "sämre" bete, men fortfarande har de fritt med grovfoder. Jag tar hellre nån juverinflammation på var 25:e avvänjning, än att riskera att nåt sto förlorar sitt foster pga dåligt näringsintag.

Jag tar bort kraftfodret under en vecka sedan får de full ranson igen. Jag pillar inte på juvret under denna tid utan håller bara uppsikt på det.

Hur menar du med det? Om man minskar på kaftfodret blir väl näringsintaget mindre?? Mitt sto är inte dräktigt så hon kan omöjligen förlora något foster.
Jag har heller inte pillat på juvret.
Tack för era svar, då ska jag ge havre om ett par dagar igen!

När jag avvande mitt föl från stoet(stoet var inte ombetäkt) så gav jag den foderstaten hon hade innan hon hade föl bara.
Hon åt inte kraftfodret på 4 dagar så jag hällde bara i nån näve fibergi men hon hade fri tillgång till hö.
Efter 4 dagar började hon äta kraftfodret igen och sedan den dagen var hon som vanligt =)

Samma här. Vi tar bort kraftfodret men minskar inte på hömängden. Ser också till att stona rör på sig lite extra, promenader eller longering.
Monika

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
693
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 563
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 831
Senast: tara
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 690

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar