Anna-KarinO
Trådstartare
Någon som vet om det finns sulor (ej boots) som man kan sätta på skorna endast när man rider? För att förhindra att hästen ömmar när det är lite steniga vägar..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Någon som vet om det finns sulor (ej boots) som man kan sätta på skorna endast när man rider?
Men då måste du ha broddar.....
Varför är hästen öm?
Varför är hästen öm?
Varför är hästen öm?
Jag skulle tro att det beror på samma som hos min. Född med förbannat tunna sulor (dåliga hovar överhuvudtaget) med stengallor som resultat. Hovslagaren kan med tummen trycka sulan så den buktar.
Min har gått skodd sedan den var 1,5-2 år, gick inte längre att ha oskodd. Stengallor varje sommar tills vi satte på sulor på stora delen av året eftersom även isgator med bucklor ger stengallor.
Stengallor i sin tur ger halt häst i ca 2-3 veckor om inte sula sätts på.
Men då sätter man väl sula permanent?
Fast jag svarade bara på varför jag antog att den var öm. Vilket var frågan som ställdes.
Det var inte meningen att svara på ditt, blev fel i telefonen
Det går att stärka sulan på olika sätt. Att använda sulor hela tiden gör sulan ännu tunnare och mjukare så då får man ha det resten av livet i princip, tappar en sån häst en sko brukar de bli rejält halta.
Fast ibland är det ett bättre alternativ att ha sulor jämt än att hästen ständigt får hovbölder med smärta och boxvila som följd, det tycker i alla fall jag.
En av mina gamla hästar behövde sulor fram jämt, hans egna var oförändrade av detta. Han blev inte heller rejält halt om en sko rök, däremot ordentligt tassig men det blir många "vanliga" hästar med tappskor.
Nej. Har ett antal hästar som har sula säsongsvis. Företrädesvis på höstenDet går att stärka sulan på olika sätt. Att använda sulor hela tiden gör sulan ännu tunnare och mjukare så då får man ha det resten av livet i princip, tappar en sån häst en sko brukar de bli rejält halta.
Det går att stärka sulan på olika sätt. Att använda sulor hela tiden gör sulan ännu tunnare och mjukare så då får man ha det resten av livet i princip, tappar en sån häst en sko brukar de bli rejält halta.
Min erfarenhet är faktiskt precis tvärtom.
Jag som har en tunnsulad häst, som då haft det sedan han var liten (6 månader) har haft sulor på i omgångar när det varit som värst.
Jag har satt in dem efter ett halvår utan, då de varit som värst (som sagt) och tagit av dem efter ca 1 år och då haft en häst som kunnat gå utan sulor i nästan ett halvår för att sulan blivit extremt stark och tjock.
Nu är det dags igen att sätta på sulor vid nästa skoning eftersom han gått utan i tre månader och återfått sina tunna, klena och medfött dåliga sulor.
Hovslagaren hade också den erfarenheten att de befintliga sulorna oftast blir bättre av att ha sula på.
Är du 100 på det? Att den är platt menar jag.Jag tror det där beror på om hästens sula slits för hårt? Alltså de som blir ömma för att de sliter sulan för hårt, de är behjälpta av att skos med sulor i omgångar så att den naturliga sulan får växa på sig.
Jag är en vän av sulor, det krävs inte mycket ömhet för att jag ska sko med sula. Jag har sett "alla sorter" tror jag. De som varit superömma, fått sulor en - två perioder och sen aldrig ömmat igen. De som likt Efwas häst sulats på och av i perioder, och de som aldrig kunnat gå utan sulor igen.
Men generellt, så jag har aldrig haft problem med att på en normal häst t ex sula en vinter och sen ta av sulan. Lika lite som det på en häst som fungerar barfota sko en period och sen sko av.
Jag är dock tveksam till t ex att de som sulats och sen inte gått att sula av skulle kunnat gå utan sulor om de inte sulats på. Jag tror de bara blivit mer och mer ömma ändå. Dvs felet är inte den påslagna sulan - utan den individens hovar?
Jag har en åring med ganska platta, tunna sulor. Medfött, och har inte förbättrats. Ömmar på allt annat än gräs, även på frusen slät mark och på stampat jordgolv. Jag gör mig noll illusioner om att han plötsligt ska transformeras till en häst med supersulor. Han kommer antagligen vara en sådan som när det sulats på inte kan sulas av - men han skulle antagligen utan sulor aldrig blivit helt bekväm på alla underlag ändå, ens med skor. Han blev dock INTE ett dugg värre eller sämre av att gå med tofflor i flera månader. Han blev mycket bekvämare när tofflorna var på - men inte obekvämare eller sämre sen när de togs av.