Avtagbara sulor mot sten..

Är du 100 på det? Att den är platt menar jag.
Det kan även bero på att varken stråle eller sula har verkats. det måste man ju göra när de går med sula eller tofflor i o m att sulan då inte slits vartefter.
Är hästen öm när den rids i sin hemmiljö där det är stenigt skulle jag solklart sätta på sula eller flytta den.

Sulan rör ingen hovslagare. Den är alldeles för tunn säger de. Strålen är verkad av senaste hovis.

Sen nä jag är inte 100 på att den är platt. Men det är vad tre oberoende hovslagare sagt, och en veterinär. Han är 40% fbl och mamma är plattfotad. Så har inte känts orimligt särskilt som det för mina ögon ser platt ut. Men eftersom jag bara är amatör så nej säker är jag absolut inte. Och för mig får det jättegärna bara vara en optisk illusion och ändra sig över tid!

Alla mina hästar har fått mjuka känsliga sulor om de behövt ha plastsulor ett tag. Då av andra orsaker än ömhet.

Vad rider ni på för underlag om hästen hela tiden får stengallor? Bergkross? Hög fart på stenig väg? Min ena är 70% fullblod och har fått ett par stengallor under 12 år men hade jag ridit på ovettigt underlag hade han definitivt fått många fler.

Tycker det är galet att sko med sulor bara pga att man absolut vill rida på kross någon gång ibland. För många negativa följder. Då är det bättre att sätta på ett par boots just när man måste över ett stenigt parti.

Alla mina hästar har fått mjuka känsliga sulor om de behövt ha plastsulor ett tag. Då av andra orsaker än ömhet.

Vad rider ni på för underlag om hästen hela tiden får stengallor? Bergkross? Hög fart på stenig väg? Min ena är 70% fullblod och har fått ett par stengallor under 12 år men hade jag ridit på ovettigt underlag hade han definitivt fått många fler.

Tycker det är galet att sko med sulor bara pga att man absolut vill rida på kross någon gång ibland. För många negativa följder. Då är det bättre att sätta på ett par boots just när man måste över ett stenigt parti.

Jag har sällan haft stengallor, men i princip inga hästar här klarar arbeta oskott utan att slita för mkt. De med minsta anlag för ömhet blir ömma. Anledningen är just grusvägarna.

Jag har en åring med ganska platta, tunna sulor. Medfött, och har inte förbättrats. Ömmar på allt annat än gräs, även på frusen slät mark och på stampat jordgolv. Jag gör mig noll illusioner om att han plötsligt ska transformeras till en häst med supersulor. Han kommer antagligen vara en sådan som när det sulats på inte kan sulas av - men han skulle antagligen utan sulor aldrig blivit helt bekväm på alla underlag ändå, ens med skor. Han blev dock INTE ett dugg värre eller sämre av att gå med tofflor i flera månader. Han blev mycket bekvämare när tofflorna var på - men inte obekvämare eller sämre sen när de togs av.

Min har också platta tunna sulor, medfött. Det är dock ganska sällan jag kan sula av med tanke på det su skrev lite före detta.
Sommaren bjuder ju på sten och grus och vintern med is-knöggel.

Det här var faktiskt längsta han gått utan på länge.

Är du 100 på det? Att den är platt menar jag.
Det kan även bero på att varken stråle eller sula har verkats. det måste man ju göra när de går med sula eller tofflor i o m att sulan då inte slits vartefter.
Är hästen öm när den rids i sin hemmiljö där det är stenigt skulle jag solklart sätta på sula eller flytta den.

På min är jag säker.
Han gick i stort sett på sulan som oskodd och den är så tunn att verka den inte är ett alternativ.
Min hovslagare skulle aldrig verka sulan när den är så tunn som den är. Det blir blod på en gång.
Med tanke på att han gått både osulat länge och sulat länge så är jag helt säker på hur han är byggd.

Strålen verkas varje gång.

Jag rider på varierat underlag....jag menar verkligen varierat underlag.

Från gräs till bergkross. Några av våra traktorstigar har kross på när de är "uppdaterade".

Jag har haft två ordentliga stengallor på min häst. Den ena fick vi på en tävling då han gick osulad och de precis lagt kross på distansvägen (maraton, A-sträcka).
Jag fick bryta tävlingen då han började sacka och jag misstänkte att han trampat upp en stengalla.

Den andra gången kommer jag inte ihåg men det var nog bara en stor sten på en väg.

Ordentligt halt båda gångerna med 2-4 veckors vila och extrem smärta.

Man behöver inte få det många gånger för att vilja sula hästen, för både den och sin egen skull.

Den andra har jag inga problem med. Djupa fötter med förmåga att gå i alla gångarter på vilket underlag som helst.

Helt vanlig grusväg.

Förstår att det inte känns som du har något annat val än sulor om hästen blir halt av att ridas på en vanlig grusväg. Men jag kan inte låta bli att tycka att det är förskräckligt att man har avlat fram hästar med så kassa hovar att de inte kan klara av normala väglag med sko. Att inte alla hästar kan gå barfota pga slitage är en sak, men att själva sulan är så platt/tunn/mjuk/öm att hästen blir halt av att gå på vanligt finkornigt grus? Då är det något som har gått snett. Tragisk att uppfödare inte lägger mer vikt vid hovkvalitet. :(

Förstår att det inte känns som du har något annat val än sulor om hästen blir halt av att ridas på en vanlig grusväg. Men jag kan inte låta bli att tycka att det är förskräckligt att man har avlat fram hästar med så kassa hovar att de inte kan klara av normala väglag med sko. Att inte alla hästar kan gå barfota pga slitage är en sak, men att själva sulan är så platt/tunn/mjuk/öm att hästen blir halt av att gå på vanligt finkornigt grus? Då är det något som har gått snett. Tragisk att uppfödare inte lägger mer vikt vid hovkvalitet. :(

Fast att förutsätta att det är finkornigt grus är kanske förhastat? Jag har ingen aning vad TS menar med vanlig grusväg. Men här innebär det inte finkornigt grus. Utan det är en kombination av klapperhårt tillkörd, vet inte vad man kallar det. Samt större stenar som är nedtryckta i underlaget. En del av dem sticker upp, andra ligger lösa. När de grusar om dem görs det endera med bergkross, eller med stort grus, i storlek mellan körsbär och plommon.

Ett år la de fint grus på en väg. Jag var salig de veckor det tog innan det var nedtryckt - super underlag.

Alla grusvägar här verkar skötas lika. Och varje tjällossning trycks det upp sten. Man kommer heller ingenstans utan att rida på grusvägarna. Skogen är inte ridbar (för oländlig) och ängsmark vill de flesta bönderna inte man rider på.

Det hade varit mycket trevligare att diskutera med dig om du kunde vara lite mindre dömande. Du vet ingenting om den här hästen, vägen, uppfödaren, historien. Hästen är död sedan länge och att diskutera dem vidare är meningslöst.

Allt är inte svart eller vitt.

Jag är inte dömande jag ställer mig bara frågande till att såpass många hästar behöver sulor för att klara av vanlig ridning. Vet bara det du har berättat, självklart vet jag inte vad det var för fel på just din häst. Skriver i generella termer.

Om det är som Alex skriver att "vanlig grusväg" för vissa består av mycket kross är det én möjlig förklaring.

TS häst verkar endast vara öm på vissa väger hon rider ibland, det anser jag inte att man ska sätta på sulor 24/7 för och det var inte det TS ville ha heller, hon frågar efter avtagbara sulor. Om det finns andra vägar är det sundare för hästen att man låter bli att rida just där. :)

Klart man alltid hittar individer med svagheter, medfödda eller förvärvade. Men det är ett faktum att hästar överlag får skörare hovar och vad är orsaken förutom felriktad avel? De ska hoppa högt och ha flashig trav men hovarna verkar bli totalt bortglömda av alltför många. Tidig skoning? Mineralobalanser?

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: skiesabove
·
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 316
Senast: jemeni
·
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 588
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
674
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama