Avstyckningskostnad för mark

Nyx

Trådstartare
Någon som vet ungefär vad det kostar att stycka av en bit mark från en större gård?
Är det ett fast pris eller växlar avstyckningskostnaden beroende på hur mycket mark det är, vart det ligger osv?

Sv: Avstyckningskostnad för mark

Det växlar, på en liten bit mark vi har skulle det kosta 20 000 med avstyckning.

raderat
(10 tecken)

Senast ändrad:

Vi betalade 26.700:- för ca 0,7ha till lantmäteriet innan jul!

Så för ca 4 hektar mark borde jag få betala ca 140 000 i avstyckningskostnad ungefär? Inkl. moms?
Gör det någon skillnad om det är byggnader på marken?

Senast ändrad:

Hej!

Är nog inte arealen som styr. Det gick på drygt 20000:- när vi styckade av 4,5 ha 1990. Gå in på lantmäteriets sidor och kolla där borde det framgå vad det kostar.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Jag har varit inne på lantmäteriets sidor och snurrat runt men hittar ingenting vettigt :crazy:
Vad jag hittade var avstyckningspriser om tomt mindre än 5000 kvadratmeter...

Räkna med 20-25 000 som minsta avgift. Sedan styr inte arealen alls, utan hur mycket arbete lantmäteriet måste göra. Om det redan finns gränser uttagna så det bara är ett pappersjobb stannar kostnaden där. Men måste de ut och sätta ner gränspinnar och rita in nya streck kan det bli dyrt, och svårt att säga i förväg. Då beror det mer på hur mycket "svängar" och grejor det är på marken än ytan. Smartast är att stycka av längs naturliga gränser som redan finns på kartan : vattendrag, vägar, befintliga markgränser etc.

Tack så mycket !

Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 486
Samhälle Kollase på kommunens hemsida och följande krävs: "Detta krävs av dig som ska införa fastighetsnära insamling Du som är fastighetsägare...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
3 978
Senast: Badtz Maru
·
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 998
Senast: nyttnick
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 867

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Parfym
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat