Avstängd för att man tävlar träningstävling?

lillaana

Trådstartare
Jag hörde någonstans att man kan bli avstängd från "riktiga" tävlingar om man är med på en liten tränings/skoj-tävling på ett privat stall (med uppstallningar, men inte anslutet till Svrf). Kan det vara så?
Verkar ju helknasigt???:confused:

Sv: Avstängd för att man tävlar träningstävling?

I TR 1 Gemensamma bestämmelser under mom. 130 står följande:
"Ryttare som är medlem i en till Ridsportförbundet ansluten förening får inte delta i ridsporttävlingar anordnade av arrangörer som inte tillhör Ridsportförbundet eller annat FEI anslutet förbunds tävlingar"

Så svaret på din fråga är väl att man inte får vara med på sådana tävlingar. Däremot kan jag inte hitta vad straffet skulle vara.

LECH har ju formuleringen där, så det hänger nog på vad de kallar det och huruvida de delar ut några priser om jag inte helt missminner mig. Jag ska absolut inte svära på det, men om det kallas träningstävling och man inte delar ut priser tror jag det är ok. Men ta det inte för sanning. Det bästa kanske är att maila förbundet och fråga vad som gäller för just det arrangemang du är intresserad av.

Hmm det är ju en patetisk regel tycker jag.
Varför ska man inte få tävla på andra tävlingar liksom!?

Jag är väldigt anti att restriktera folk sådär, känns som kontrollbehov från en 15årig avundsjuk tonåring. suck

Men det är ju som att säga att jag inte kan tex. vindsurfa för att jag rider.

Olika föreningar klubbar etc. har ju inget med de andra att göra, försäkring gäller ju på deras egna arrangemang även om folk sedan har för sig annat som inte är knutet till den föreningen.

Det är ju helt separat liksom sålänge det är en separat förening, och om det inte är det så får man ju det så jag tycker det är kontrollbehov personligen.

Som sagt, likvärdigt med att säga att man inte skulle få göra vad för annan aktivitet elelr tävling som helst på sin andra egna tid bara för att man är med i en annan förening på samma gång.
Det har dom ju inte med att göra faktiskt. Enda gången dom har med det att göra är ju om det är tävlingar som är arrangerade av någon som ÄR med i SvRF men då är det ju inte ett problem tydligen så handlar ju mer om monopol verkar det som.

Visst kan man tycka att det är en underlig regel, men väljer man att tävla under SvRF så väljer man även att följa reglerna. Ett bra sätt att ändra dem är att engagera sig :)

Den regeln gäller tävlingar som är av samma slag som SvRF anordnar själva.

Jag mailade eftersom jag tävlar både western och dressyr och hoppning på min häst men det var helt okej eftersom SvRF inte kan erbjuda western.

Däremot har jag hört folk med ridtravare som inte får tävla ridtravarförbundets tävlingar utan att söka dispens hos SvRF först. (om dom nu också vill tävla lokalt tex)

Enligt mig är denna regel det larvigaste och mest förhistoriska man kan ha, snacka om att inte gynna ryttare att utvecklas!! Dessutom driva monopol på svensk ridsport!

Så svaret på din fråga är väl att man inte får vara med på sådana tävlingar. Däremot kan jag inte hitta vad straffet skulle vara.

Jag har hört att man kan bli avstängd/bli av med sin licens och att man kan bli av med sina tidigare tävlingsresultat.

*kl* typ

det jag inte riktigt förstår är hur de ska kunna veta om jag är med på en liten typ klubbtävling i ett okänt privatstall?

Inte för att jag heller kan förstå varför man inte skulle få tävla på oregistrerade stall heller men, men...

*kl*

Hur funkar det med galoppen? Jag tänkte ev bli amatörryttare i galoppen så småningom och samtidigt tävla FT med mina hästar. Är det inte tillåtet då? Töntigt isf!

Det finns ju ingen polis som sitter och kollar upp vart alla tävlar, det är nog mest om det skulle lämnas in en protest.

Säg att du ställer upp i regional hopp och vinner varje tävling. Sedan är det någon avundsjuk som vet att du tävlat tävlingar utanför SvRF, då kan dom "sätta dit dig" för det genom att lämna in en skriftlig protest.

Men du kan ju maila SvRF också och be om dispens. Vet ej hur man gör det men skicka ett mail och fråga..

Hur som, jag gillar inte SvRF och deras monopol

Jag tror inte att någon har åkt dit för att de har varit med på någon enstaka pyttestalltävling.

Däremot tror jag att SvRF vill ha monopol på att arrangera tävlingar i "sina" grenar. Man skulle ju annars kunna tänka sig att det skulle bli som i vissa länder utomlands, att man har konkurrerande nationella organisationer, och att det blir stridigheter om vem som ska få skicka ryttare till internationella tävlingar, få bidrag et c. Eller så är man orolig för att något privat ridcenter ska ordna tävlingar och stoppa i egen ficka utan att betala för allt arbete som SvRF lagt ner i form av TR, utbildning av domare, och annat som de kanske utnyttjar. Så man kräver helt enkelt av medlemmarna i SvRF:s föreningar att de ska vara lojala mot sin egen organisation.

Jag förstår inte riktigt hur ett sånt förbud ska hindra någon från att utvecklas för den delen. Det är tillåtet att ha träningstävlingar där man tränar under tävlingsliknande former. Enda skillnaden är att man inte delar ut priser.

Största anledningen till att det inte är tillåtet att delta i "låtsastävlingar" i privat regi, är väl framför allt säkerhetstänkandet. Dvs att ridklubb som arrangerar tävlingar har massor med regler att följa, med krav på utbildade domare, veterinärer och att hela organisationen sköts efter god hästsed. Självklart finns det privata arrangörer som kan ordna det lika bra, men det finns inga garantier, och genom att förbjuda ryttarna att delta så försvinner "behovet" och man undviker att vem som helst ordnar tävlingar och tjänar pengar på det.
Jag tycker själv att det är en mycket bra regel - i vårt område har vi fått sätta stopp för just detta några gånger, bla där en iofs hyfsat kunnig tjej fått för sig att ordna hopptävlingar på sin åker hemma, ta betalt och man fick dit tonårstjejer på lånehästar, ponnyer och alla möjliga varianter och kunskapsnivåer... Där kunde ingen nåt om vare sig banbyggnad, höjder, säkerhet och hindertyper, vilket hade kunnat sluta i katastrof (om man tänker sig det värsta). Vi anmälde inte ryttarna men åkte dit och informerade - det berodde ju mest på okunskap..
Däremot om man är aktiv tävlingsryttare ska man kanske inte räkna med att det är förbundet/ridklubben som gör kontroller, utan det är ryttarkonkurrenter som kan anmäla om de får veta om det.... Vi hästmänniskor är inte alltid så snälla mot varandra....:angel:

Jag ær inte enig, tycker det finns før lite tævlingar før ryttare på låg nivå.
Faktiskt så finns det inget før den mer oerfarne som vill tævla mer regelbundet.

På lokal nivå krævs bara en person utbildad av SvRF ær på plats antingen banbyggare eller dommare och då rør det sig om høgre nivåer æn de man har på låtsastævlingar.

Angående det att folk inte ska arrangera tævlingar och tjena pengar ær ju bara missunelse.

Men tævlar man på lokal nivå førstår jag inte varfør man vill delta i låtsastævlingar, det finns ju ofta nog med riktiga tævlingar før dem på den nivån.

Jag har hört att man kan bli avstängd/bli av med sin licens och att man kan bli av med sina tidigare tävlingsresultat.
Har någon någonsin varit med om att någon blivit avstängd? Man hör alltid att man kan förlora licensen, men jag har aldrig hört talas om någon som gjort det.
/Lady_S

Senast ändrad:

På lokal nivå krævs bara en person utbildad av SvRF ær på plats antingen banbyggare eller dommare och då rør det sig om høgre nivåer æn de man har på låtsastævlingar.
lokal nivå krävs domare, banbyggare och överdomare. På klubbnivå krävs endast en person som är utbildad av SvRF. I min kommun anordnas det ca 15 klubbtävlingar om året av klubbar som är anslutna till SvRF. Och vi är en ganska liten hästkommun...
/Lady_S

Jag menade klubbtævling.
Man kan ju inte vara medlem i alla klubbar som finns bara før att kunna starta fler enklare tævlingar.

Kan man inte? Här skulle det betyda att man löste medlemsskap i tre klubbar, vilket det inte alls är ovanligt att folk gör.
/Sussi

Liknande trådar

Hemmet Jag håller på att bli galen på riktigt nu! Har en stor gammal murad vedspis med (avstängd/bortkopplad) bakugn. Den har funkat felfritt i...
Svar
0
· Visningar
181
Senast: tott
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 271
Senast: Lady_S
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 244
Senast: Acto
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
937
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod