Avstånd mellan bommar?

Tussinussen

Trådstartare
Hej
Min son har precis lärt sig gasa-bromsa-styra själv på våran russ (utan att mamma håller ett krampaktigt grepp om ponnyn :crazy:), och har god kontroll över kroppen o ponnyn i skritt, han styr slalom mellan däck o koner osv.

Hursom, på pojkars vis så vill han genast ALLT och ska minsann hoppa fast han inte ens kan trava än. Det ska han förstås inte få göra, men jag tänkte, lägga ut lite bommar som han kan få skritta över "som hoppfolk gör när de tränar" (:angel:) kanske imponerar på honom ett tag (vill ta till vara hans entusiasm).

Då är min fråga: måste man tänka på att ha "rätt" avstånd mellan bommarna? Vad ska då avståndet vara mellan bommarna för att det ska vara bekvämt för en russ på 1,20? Och om vi börjar trava över dom, vad ska avståndet då vara?

(Innan jag får en massa skicka-honom-till-ridskolan-så-får-han-lära-sig-ordentligt kommentarer: jo, han ska gå på ridskolan men detta är en fråga om vad han ska pyssla med hemma på banan med sin egen klippa till ponny.)

Sv: Avstånd mellan bommar?

Det är nog lättast att lägga ut bommarna på ett ungefär och sen justera. Men i trav kan jag tänka mig ca 80 cm emellan. ?

Lägg ut bommarna i en solfjäder och studera var ponnyn helst går.

Det är väldigt olika hur långa kliv en ponny har och svårt att veta innan man har sett den över bommar.

Lägg ut bommarna i en solfjäder och studera var ponnyn helst går.

Det är väldigt olika hur långa kliv en ponny har och svårt att veta innan man har sett den över bommar.

Det hade jag aldrig kommit på själv tack :bow:

Ska kolla om Ellynes 80 cm stämmer :idea:

Liknande trådar

Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 128
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 232
Senast: Magiana
·
Gnägg Skaffade en B-ponny till min dotter för 8 veckor sedan. Min dotter har ett utvecklingshandikapp och har sämre balans o koordination än...
2 3
Svar
56
· Visningar
13 370
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 364
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama