Avstå jobbresor

Var på en konferens för några månader sen. Den kunde faktiskt varit digital också för de som ville det, fanns inga hinder. Men nu var den inte det. Hade rum på samma hotell som konferensen var på så i varenda längre paus gick jag upp till mitt rum och tog en nap 😂 så blev ändå inget småsnackat, tycker det ofta är så ointressant ändå.
Men då är du kanske på fel plats? Poängen med konferenser på plats är ju mycket just nätverkandet - om du är ointresserad av den delen av arbetet och tar rast istället då, så blir det hela ju lite meningslöst.

Men ag behöver ju inte ta hänsyn till att du har barn och familj. Utan det är du som behöver göra det när du väljer jobb.

Problemet är väl att det sällan är så väl specificerat när man börjar, och att det ofta sker en glidning över tid? Jag har haft allt från mer än 50 hotellnätter om året till ungefär 5, på samma tjänst. Villkoren för resor och vilken tid de ska göras på har också skiftat ett par gånger.

Nu är vi såpass mycket team att det ofta går att växla lite beroende på hur livet ser ut, men när jag var mer ensam på min position var det ju inte lika lätt, varken för mig eller AG.

Men då är du kanske på fel plats? Poängen med konferenser på plats är ju mycket just nätverkandet - om du är ointresserad av den delen av arbetet och tar rast istället då, så blir det hela ju lite meningslöst.
Det är inte direkt nån annan som nätverkar heller. De flesta (alla) står och pratar med folk man redan känner.

Tror inte det. Alltså jag har ändå en övertygelse att min myndighet gör ett bra jobb och känner en stolthet men all tröghet och sånt har fått mig tappa sugen lite. Tyvärr tjänar jag bra (nästan 50, vilket som statlig utan chefsroll måste ses som väldigt bra) och kan inte gå ner i lön pga ha huslån osv. Byter jag bransch får jag börja om och kanske tappar 20 lax i lön. Det går inte, nån tusenlapp går ju såklart men ev byte kommer ge mycket sämre lön.
Jag tror du kan hitta liknande utan resor också , men kanske med lite sämre villkor i övrigt (myndigheter har ju tex bättre villkor gällande semestrar etc än många regioner/kommuner) skulle gissa att just din myndighet inte kommer behöva några sparkrav kommande 15 år men i de flesta myndigheter och regioner stramar man åt rejält på resande.

Förstår dig, tycker bara det är tråkigt för detta var inget som informerades om innan. Utan det var bara ”resor förekommer”, det gjorde det i min förra tjänst med men i mer lagom utsträckning. Absolut inte så här mycket.
Jag hade i princip inga resor alls innan, men vi slogs samman med några andra bolag och då blev det massor med resor :o

Jag orkar inte, jag är för dränerad av mina resor 🙈 ne men ska prata med min chef som steg 1.
Säg just att du är dränerad. Om man läser din trådstart så trycker du hårt på att det egentligen inte är något problem så det ser ut som "jag har inte lust" och det tar nog inte så bra på chefen. Tryck på problemen i form av dränerad och får inte ihop familjelivet då partnern inte kan sköta sitt jobb.
För övrigt så tycker jag när jag läser dina inlägg att du låter superstressad över detta.
Ta hand om dig <3

Säg just att du är dränerad. Om man läser din trådstart så trycker du hårt på att det egentligen inte är något problem så det ser ut som "jag har inte lust" och det tar nog inte så bra på chefen. Tryck på problemen i form av dränerad och får inte ihop familjelivet då partnern inte kan sköta sitt jobb.
För övrigt så tycker jag när jag läser dina inlägg att du låter superstressad över detta.
Ta hand om dig <3
Stressad är jag absolut inte. Har inte varit stressad en dag senaste året. Mitt jobb är superslappt. Hade det inte varit för resorna (alt att jag kunde typ teleportera mig) hade allt varit bra. Jag är mest bara sur och vrång över alla jävla resor just nu 🤪

Jag ska prata med chefen nästa vecka, ska säga att vi måste prioritera bland resorna för det här är inte hållbart. Min chef är vettig så det ska säkert bli bra. Annars får jag väl göra en dramatiskt ”jaha men då säger jag upp mig” som jag sen inte fullföljer 😂

Tror inte det. Alltså jag har ändå en övertygelse att min myndighet gör ett bra jobb och känner en stolthet men all tröghet och sånt har fått mig tappa sugen lite. Tyvärr tjänar jag bra (nästan 50, vilket som statlig utan chefsroll måste ses som väldigt bra) och kan inte gå ner i lön pga ha huslån osv. Byter jag bransch får jag börja om och kanske tappar 20 lax i lön. Det går inte, nån tusenlapp går ju såklart men ev byte kommer ge mycket sämre lön.
Det kanske är en orsak till den höga lönen, att arbetsgivaren ser det som att det ingår en hel del flexibilitet, bland annat med tanke på resor, eftersom de betalar så pass bra.
Man brukar ju inte ha hög lön bara för att, speciellt om jobbet i övrigt är "superslappt" som du säger.
Men det kunde ju ha kommunicerats bätte då du började, hur mycket resor de tänkt sig.

Hur reglerar ni så att folk inte jobbar ihjäl sig om de har mycket resor? Jag hade sånt avtal tidigare, men folk brände ju ut sig på löpande band så det var helt ohållbart.

Nu har vi förvisso dålig ersättning rent ekonomiskt (och det är tyvärr inte så flexibelt att välja lösning om man föredrar att resa utanför arbetstid eller hellre tar en hotellnatt extra utan regleras av olika principer som måste följas) men det är uttalat att kompen efter restid ska tas ut i så nära anslutning till resorna som möjligt, just för att utebliven återhämtning kostar väldigt mycket för alla till sist.
De som har väldigt mycket resor har andra villkor. Vi får välja ganska individuellt hur vi reser, vissa kör maratondagar medan jag är mer för hotell och sova borta och hålla dagarna rimliga. De flesta reser 2-3 gånger per år.

Sen hänger jag inte riktigt med (eller kanske förklarade dåligt) varför man skulle bränna ut sig mer. Resdagar på helg kompenseras oftast ganska omedelbart med ledig dag.

(Men det är klart, anmodas man välja resor utanför arbetstid för att maxa arbete på arbetstid och reser ofta, blir det ju tungt. Oavsett om man får restids ersättning eller inte)

Senast ändrad:
Det kanske är en orsak till den höga lönen, att arbetsgivaren ser det som att det ingår en hel del flexibilitet, bland annat med tanke på resor, eftersom de betalar så pass bra.
Man brukar ju inte ha hög lön bara för att, speciellt om jobbet i övrigt är "superslappt" som du säger.
Men det kunde ju ha kommunicerats bätte då du började, hur mycket resor de tänkt sig.
Nja resorna är inte anledning till hög lön. Det är/var egentligen inte tänkt att vara så mkt resor men det har lite spårat ur på sistone med att jag blir inbjuden på allt och förväntas tacka ja till allt, vilket jag köper att jag ska i början men inte nu när det gått ett år. Vissa resor kan jag efteråt känna att jag inte alls behövde vara där. När jag började var det sagt resor ”då och då”.

Att jag upplever jobbet som slappt är för att jag är effektiv och vet vad jag ska göra, då går det fort och så får jag vänta in övriga i tex projekt = slappt. Men det är vad det är, kommer inte ändras så antingen embracar jag att det är slappt eller så får jag byta.

Stressad är jag absolut inte. Har inte varit stressad en dag senaste året. Mitt jobb är superslappt. Hade det inte varit för resorna (alt att jag kunde typ teleportera mig) hade allt varit bra. Jag är mest bara sur och vrång över alla jävla resor just nu 🤪

Jag ska prata med chefen nästa vecka, ska säga att vi måste prioritera bland resorna för det här är inte hållbart. Min chef är vettig så det ska säkert bli bra. Annars får jag väl göra en dramatiskt ”jaha men då säger jag upp mig” som jag sen inte fullföljer 😂

De flesta jobb innebär ju ngn sorts uppoffring tänker jag. 50 k i lön + "superslappt" innebär väl att resorna är det här jobbets baksida.

De flesta jobb innebär ju ngn sorts uppoffring tänker jag. 50 k i lön + "superslappt" innebär väl att resorna är det här jobbets baksida.
Kanske 🤷🏼‍♀️ men ska lyfta det med chefen att jag tycker det är för mycket och att vi behöver sålla bland vad jag faktiskt ska åka på, typ en prioriteringslista. Om jag ska fortsätta resa såhär mkt så kommer jag komma med motkrav. Tex få resa hem samma dag som möten/konf slutar och lite annat.

Nja. Det är ju ingen udda avvikelse att ha barn. Och i min erfarenhet är det vanligt att arbetsplatsen eftersträvar att vara rimligt familjevänlig. Och här är det ju staten som är arbetsgivaren. (Företag väntar jag mig mindre av.)
Ja men det tycker jag ändå min arbetsplats är, vi har flex och jag får extra ersättning vid vabb (typ 10 % tror jag? Vabbar så extremt sällan numera så har inte riktigt koll) och det är alltid okej komma senare (inom rimliga gränser då) och gå tidigare om det behövs för barnen. Såklart på flex då som ska in nån annanstans men tycker det är generöst.

Så det är absolut inte bara dåligt haha.

Tyvärr tjänar jag bra (nästan 50, vilket som statlig utan chefsroll måste ses som väldigt bra)
Vet inte om du vill säga vad exakt du jobbar med/som? Men "nästan 50" låter inte alls som en hög lön för någon som jobbar statligt i mina öron. Eller så blir vi som jobbar i en region/landsting hjärntvättade med att jobba statligt är the shit 😆 men de flesta jag känner som jobbar på golvet (dvs långt från någon chefsroll) ligger runt 45.

Vet inte om du vill säga vad exakt du jobbar med/som? Men "nästan 50" låter inte alls som en hög lön för någon som jobbar statligt i mina öron. Eller så blir vi som jobbar i en region/landsting hjärntvättade med att jobba statligt är the shit 😆 men de flesta jag känner som jobbar på golvet (dvs långt från någon chefsroll) ligger runt 45.
Nä det vill jag inte. Jag tycker det är en helt okej lön. Varken hög eller låg. Jobbade statligt förut med och gick upp ungefär 10k i lön när jag bytte. Ingen aning om vad cheferna här tjänar dock.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 617
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 866
Senast: fejko
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
6 055
Senast: Sel
·
Relationer Såhär i bröllopstider har jag fått en inbjudan för någon månad sedan. Mamma ska gifta sig med sin sambo sedan många år tillbaka. Jag är...
2 3
Svar
43
· Visningar
7 258
Senast: Avalbane
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar