Avstå jobbresor

Någon pratade om att hen inte fick ersättning för restid alls. Att det var bortförhandlat. Vet dock ej om det stämmer.
Det stämmer att det finns sånt. Restid utanför arbetstid ersätts inte alls hos oss. Restid inom nominell arbetstid räknas som arbetstid (dvs upp till 8h per dygn). Samma regel för helger, restid upp till 8h räknas som arbetstid.

Jag reser nästan alltid ensam, så äter ofta på rummet. Supande förekommer inte alls oavsett om jag är ensam eller vi är fler. Vi börjar tidigt på morgnarna och behöver vara skärpta så det är liksom inte ett alternativ. Det händer att jag får höra att det är så lyxigt att jag får hotellfrukost när jag jobbar. Men det är ju inte direkt så att man har tid att sitta en timma och frossa :D För det mesta hänger jag på låset när de öppnar och tar en snabb kaffe och macka. Men både alllt runt resande och övrig arbetstid funkar ju mycket bättre för mig än för dig, jag förstår att det suger rejält!
Jag dricker aldrig alkohol (varken på resa eller hemma) pga tycker det är rätt äckligt. Men har ändå följt med ut och härdat ut när övriga supit. Men nu vägrar jag göra det. Vi börjar också tidigt men det hindrar inte vissa haha.

Jag äter aldrig frukost på hotell, sover hellre längre + tycker hygienen ofta är undermålig.

Ah som vårt då. Det är väl det som är det vanliga. Tycker det är snåååålt.

Ja, det är den skattefria delen, så de flesta kör det rakt av. Betalar man ut mer måste både arbetsgivare och arbetstagare skatta på beloppet, så det brukar undvikas. De skattefria beloppen för utlandstraktamente är oftast lite mer tilltagna.

Bahamas 1267 SEK
Barbados 1125 SEK
Danmark 1274 SEK
Turkmenistan 1649 SEK

Alla kundmöten lägger du hädanefter i Danmark :-)

Det har därför jag skrev "de som går". Håller helt med att man kan tappa mycket av snacket som förs i pauser, men vissa avstämningar på typ 1-2h hade faktiskt kunnat tas på teams :)
Var på en konferens för några månader sen. Den kunde faktiskt varit digital också för de som ville det, fanns inga hinder. Men nu var den inte det. Hade rum på samma hotell som konferensen var på så i varenda längre paus gick jag upp till mitt rum och tog en nap 😂 så blev ändå inget småsnackat, tycker det ofta är så ointressant ändå.

Ja, det är den skattefria delen, så de flesta kör det rakt av. Betalar man ut mer måste både arbetsgivare och arbetstagare skatta på beloppet, så det brukar undvikas. De skattefria beloppen för utlandstraktamente är oftast lite mer tilltagna.

Bahamas 1267 SEK
Barbados 1125 SEK
Danmark 1274 SEK
Turkmenistan 1649 SEK

Alla kundmöten lägger du hädanefter i Danmark :-)
Haha jag ska föreslå det 😄

Jag behöver byta jobb av den anledningen. Resor ingår i min tjänst och jag vill inte resa.
Speciellt inte med två små barn hemma.

Nivån på [schablonen för] utlandstraktamentena sätts av Skatteverket, med hänsyn till prisnivå och kostnader i respektive land. I praktiken slår det inte alltid helt rätt. Exempelvis är traktamentet för Kina 688 kr och USA 1168 kr. Prisnivån för en lunch på stan, en enkel middag, eller en tub tandkräm är inte SÅ mycket högre i USA överlag än i Sverige. Och i Kina äter man fortfarande en närmast överdådig middag för tvåhundra spänn. Om man äter där locals äter, och inte på finrestaurang. Däremot är det ju litet tightare med utelunch och middag i Sverige för 232 spänn... :meh:

I mitt förra, res-intensiva, liv övervägde utlandsresorna stort. Det gjorde att man ändå kunde gå nettoplus på traktamentet, trots att man gick back på vartenda inrikesjobb.

Det stämmer att det finns sånt. Restid utanför arbetstid ersätts inte alls hos oss. Restid inom nominell arbetstid räknas som arbetstid (dvs upp till 8h per dygn). Samma regel för helger, restid upp till 8h räknas som arbetstid.

Hur reglerar ni så att folk inte jobbar ihjäl sig om de har mycket resor? Jag hade sånt avtal tidigare, men folk brände ju ut sig på löpande band så det var helt ohållbart.

Nu har vi förvisso dålig ersättning rent ekonomiskt (och det är tyvärr inte så flexibelt att välja lösning om man föredrar att resa utanför arbetstid eller hellre tar en hotellnatt extra utan regleras av olika principer som måste följas) men det är uttalat att kompen efter restid ska tas ut i så nära anslutning till resorna som möjligt, just för att utebliven återhämtning kostar väldigt mycket för alla till sist.

Jag behöver byta jobb av den anledningen. Resor ingår i min tjänst och jag vill inte resa.
Speciellt inte med två små barn hemma.
Förstår dig, tycker bara det är tråkigt för detta var inget som informerades om innan. Utan det var bara ”resor förekommer”, det gjorde det i min förra tjänst med men i mer lagom utsträckning. Absolut inte så här mycket.

Förstår dig, tycker bara det är tråkigt för detta var inget som informerades om innan. Utan det var bara ”resor förekommer”, det gjorde det i min förra tjänst med men i mer lagom utsträckning. Absolut inte så här mycket.
Byt jobb. Jag reste minst en gång i veckan innan pandemin, hade då två olika tjänster så hade svårt att kvitta tid mot tid. Det tar otroligt mycket energi, och så hade jag inte barn då..

Jag orkar inte, jag är för dränerad av mina resor 🙈 ne men ska prata med min chef som steg 1.
Ja gör det, förstår dig helt. Jag kommer ihåg när jag en riktigt kall kväll stod utanför centralstationen och tänkte att ”nu ska jag få vara hemma en hel vecka” och den lättnaden det gav. Och då hade jag som sagt inte barn ens.

Ja gör det, förstår dig helt. Jag kommer ihåg när jag en riktigt kall kväll stod utanför centralstationen och tänkte att ”nu ska jag få vara hemma en hel vecka” och den lättnaden det gav. Och då hade jag som sagt inte barn ens.
När jag står på tågstationen mitt i natten brukar jag tänka ”hoppas jag inte blir rånmördad nu 🥲” haha. När jag pratat med kollegor tycker de oftast det är JÄTTEKUL att resa och förstår mig inte alls.

Jag får ALDRIG jobba hemifrån, alltså det är totalt extremt uteslutet. Då har jag alltså kontorsjobb som jag faktiskt kan göra hemifrån men vi får bara inte. För då tappar vi det naturliga småpratet.

Jag är så less på resorna, jag har varit jättetrött hela hösten pga alla resor. Reser jag med folk vill de också gå ut och käka middag + supa efter jobbet men det tackar jag alltid nej till numera. Jag köper mat på stan och äter på mitt rum, jag måste få va lite själv annars kommer jag sura ihop.
Jag tycker det låter som om du behöver byta jobb, kan det vara ett alternativ?

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 031
Senast: Wingates
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 745
Senast: fejko
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 978
Senast: Sel
·
Relationer Såhär i bröllopstider har jag fått en inbjudan för någon månad sedan. Mamma ska gifta sig med sin sambo sedan många år tillbaka. Jag är...
2 3
Svar
43
· Visningar
7 054
Senast: Avalbane
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar