Avstå jobbresor

Om man har mycket resor på jobbet, måste man åka på alla? Har man rätt tacka nej?

Kan börja med förtydligande, jag är INTE utbränd eller stressad. Jag har INTE problem med möten/kurser/träffa folk/bo borta utan det är själva transportdelen som jag inte pallar med längre. Det spelar ingen roll om jag flyger, åker bil, buss, tåg, taxi eller elspark. Jag har haft så mycket resor på sistone så jag orkar inte ens bry mig om att packa längre, slänger ner något på morgonen jag ska resa bara. Det suger musten ur mig att resa 6-8 timmar enkel väg. Det är segt, tråkigt, drygt, jag blir trött för kommer jag hem kl 23-24 ska jag ändå upp vanlig tid till jobbet dagen därpå.

Jag har haft resor varje månad sen sommaren. Kommer ha i dec med. Och i januari har jag resor tis-tor sen veckan därpå mån-tor sen veckan efter det mån-fre. Det funkar ju inte. Har resor inplanerat ända fram till juni. Jag varken kan eller vill vara borta så här mycket. Men får jag säga nej? I min arbetsbeskrivning står bara ”resor förekommer” men inte vilken omfattning.

Det var kul resa med jobbet i början. Men nu har jag gjort det i snart fem år och det är inte kul längre. Inte alls faktiskt.
Det är nog svårt att svara på utan att ha mer information. Är det en väsentlig del av dina arbetsuppgifter? Kräver dina arbetsuppgifter att du reser? Då är det svårt att säga nej.

Hur har det utvecklats över tid? Vad informerades om vid anställningsintervju? Om det har förändrats sedan anställningen eller över tid så bör man ju kunna hävda att arbetsuppgifterna ändrats orimligt mycket.

Alldeles oavsett så behöver du ju ha en dialog med din arbetsgivare. Resandet är en del av din arbetsmiljö och det har arbetsgivaren ansvar för.

Nej inte vad jag kan se. Borde man få det? Vi får ju traktamente men det är för att täcka tex ökade matkostnader. Vilket för övrigt inte räcker men ändå. Så ingen komp för att man är borta hemifrån.
Nej, jag har aldrig hört om någon arbetsgivare eller avtal som ersatt för olägenheten att vara hemifrån.

Man borde ju bli kompenserad åtminstone i lön (dvs mycket resor högre lön) det är ju onekligen en olägenhet.
För somliga är det förstås en grav olägenhet, för andra mycket mindre eller ingen alls. Men visst är det en faktor som borde finnas med vid löneförhandling, det håller jag med om.

Jag reser mycket i tjänsten, ca 2 resor i månaden, för det mesta fyra dagar, ibland mer, ibland mindre. Jobbar också statligt. Även vi har direktiv att resa på arbetstid när det går, men precis som @BernT skriver innebär det ju ännu fler dagar hemifrån - något man som härdad jobbresare helst undviker. Det är många kvällar och nätter man är borta ändå.
Det som gäller ang restid är att restid är inte arbetstid. Du får alltså inte kvitta restid mot arbetstid eller lägga det på flexen. Ligger resan utanför arbetstid får du restidsersättning. Eftersom restid inte är arbetstid påverkar den inte heller dygnsvilan. Dvs om jag reser och kommer hem kl 23 förväntas jag vara i tjänst kl 8 nästa morgon, eftersom restid inte är arbetstid. Jag kan förstå reglerna för enskilda resor, men för oss som reser mycket (och jag har verkligen ingen möjlighet att säga nej till resor, då skulle poängen med mitt jobb upphöra) blir det rätt segt, särskilt när det blir mycket förseningar. Det senaste året har jag ett flertal gånger haft rejäla förseningar så jag kommer hem efter midnatt, mot planerad ankomst hemma före 22.
Tack och lov har jag för det mesta ganska fria tider och kan arbeta mycket hemifrån när jag inte reser. Dessutom har jag ett jobb jag gillar och en man som numera inte reser i jobbet särskilt ofta. Men jag tycker absolut det är värt att uppmärksamma hur mycket det kostar på att resa mycket för ledningen. Jag upplever att reglerna är gjorda för "normala" med 1-3 tjänsteresor om året, och då kan jag ändå tycka att det är rätt rimligt.

Tycker det generellt är helt orimligt att restid inte kan räknas som arbetstid... Fattar att jag inte kan räkna tiden hem-kontoret, men när jag behöver resa till andra ställen än där jag är placerad.. det känns bara fel. Framförallt med tanke på er som reser så mycket! Jag behöver liksom bara resa 2-3 gånger i månaden till andra orter, men de ligger max 1.5h kollektivt från mitt vanliga kontor.

Tycker det generellt är helt orimligt att restid inte kan räknas som arbetstid... Fattar att jag inte kan räkna tiden hem-kontoret, men när jag behöver resa till andra ställen än där jag är placerad.. det känns bara fel. Framförallt med tanke på er som reser så mycket! Jag behöver liksom bara resa 2-3 gånger i månaden till andra orter, men de ligger max 1.5h kollektivt från mitt vanliga kontor.
Ja jag tycker ju det vore rimligt att restid räknades som arbetstid, och kanske även att dagar borta räknades som snarare 10-12 arbetade timmar istället för 8 (Jag jobbar oftast mer än 8 timmar, men även om jag inte gör det kan jag ju inte göra vad jag vill resten av tiden). Samtidigt förstår jag ju att det minskar min tillgängliga arbetstid rejält... Jag tänker att flexibiliteten när jag inte reser ändå är någon slags kompensation, som jag värdesätter.

Någon pratade om att hen inte fick ersättning för restid alls. Att det var bortförhandlat. Vet dock ej om det stämmer.

Ja jag tycker ju det vore rimligt att restid räknades som arbetstid, och kanske även att dagar borta räknades som snarare 10-12 arbetade timmar istället för 8 (Jag jobbar oftast mer än 8 timmar, men även om jag inte gör det kan jag ju inte göra vad jag vill resten av tiden). Samtidigt förstår jag ju att det minskar min tillgängliga arbetstid rejält... Jag tänker att flexibiliteten när jag inte reser ändå är någon slags kompensation, som jag värdesätter.

Någon pratade om att hen inte fick ersättning för restid alls. Att det var bortförhandlat. Vet dock ej om det stämmer.
Kanske blir en morot att börja ha de möten som går på zoom eller teams. Jag fick själv resa mellan Uppsala och Visby 1-2ggr i veckan under två års tid för möten som absolut inte kunde tas digitalt. När pandemin kom kunde mina efterträdare helt plötsligt ha majoriteten av mötena digitalt...

Kanske blir en morot att börja ha de möten som går på zoom eller teams. Jag fick själv resa mellan Uppsala och Visby 1-2ggr i veckan under två års tid för möten som absolut inte kunde tas digitalt. När pandemin kom kunde mina efterträdare helt plötsligt ha majoriteten av mötena digitalt...
Jag har i princip alla möten digitalt. När jag reser håller jag utbildningar. Vi ser att vi inte alls får samma effekt när vi har dem digitalt.

Jag reser mycket i tjänsten, ca 2 resor i månaden, för det mesta fyra dagar, ibland mer, ibland mindre. Jobbar också statligt. Även vi har direktiv att resa på arbetstid när det går, men precis som @BernT skriver innebär det ju ännu fler dagar hemifrån - något man som härdad jobbresare helst undviker. Det är många kvällar och nätter man är borta ändå.
Det som gäller ang restid är att restid är inte arbetstid. Du får alltså inte kvitta restid mot arbetstid eller lägga det på flexen. Ligger resan utanför arbetstid får du restidsersättning. Eftersom restid inte är arbetstid påverkar den inte heller dygnsvilan. Dvs om jag reser och kommer hem kl 23 förväntas jag vara i tjänst kl 8 nästa morgon, eftersom restid inte är arbetstid. Jag kan förstå reglerna för enskilda resor, men för oss som reser mycket (och jag har verkligen ingen möjlighet att säga nej till resor, då skulle poängen med mitt jobb upphöra) blir det rätt segt, särskilt när det blir mycket förseningar. Det senaste året har jag ett flertal gånger haft rejäla förseningar så jag kommer hem efter midnatt, mot planerad ankomst hemma före 22.
Tack och lov har jag för det mesta ganska fria tider och kan arbeta mycket hemifrån när jag inte reser. Dessutom har jag ett jobb jag gillar och en man som numera inte reser i jobbet särskilt ofta. Men jag tycker absolut det är värt att uppmärksamma hur mycket det kostar på att resa mycket för ledningen. Jag upplever att reglerna är gjorda för "normala" med 1-3 tjänsteresor om året, och då kan jag ändå tycka att det är rätt rimligt.

Jag får ALDRIG jobba hemifrån, alltså det är totalt extremt uteslutet. Då har jag alltså kontorsjobb som jag faktiskt kan göra hemifrån men vi får bara inte. För då tappar vi det naturliga småpratet.

Jag är så less på resorna, jag har varit jättetrött hela hösten pga alla resor. Reser jag med folk vill de också gå ut och käka middag + supa efter jobbet men det tackar jag alltid nej till numera. Jag köper mat på stan och äter på mitt rum, jag måste få va lite själv annars kommer jag sura ihop.

Jag fick ut 565 - 45 för frukost senast (-skatt) sist jag bodde över på hotell. Jobbar statligt, så det verkar vara lite olika.

Jag får ALDRIG jobba hemifrån, alltså det är totalt extremt uteslutet. Då har jag alltså kontorsjobb som jag faktiskt kan göra hemifrån men vi får bara inte. För då tappar vi det naturliga småpratet.

Jag är så less på resorna, jag har varit jättetrött hela hösten pga alla resor. Reser jag med folk vill de också gå ut och käka middag + supa efter jobbet men det tackar jag alltid nej till numera. Jag köper mat på stan och äter på mitt rum, jag måste få va lite själv annars kommer jag sura ihop.
Jag reser nästan alltid ensam, så äter ofta på rummet. Supande förekommer inte alls oavsett om jag är ensam eller vi är fler. Vi börjar tidigt på morgnarna och behöver vara skärpta så det är liksom inte ett alternativ. Det händer att jag får höra att det är så lyxigt att jag får hotellfrukost när jag jobbar. Men det är ju inte direkt så att man har tid att sitta en timma och frossa :D För det mesta hänger jag på låset när de öppnar och tar en snabb kaffe och macka. Men både alllt runt resande och övrig arbetstid funkar ju mycket bättre för mig än för dig, jag förstår att det suger rejält!

Jag har i princip alla möten digitalt. När jag reser håller jag utbildningar. Vi ser att vi inte alls får samma effekt när vi har dem digitalt.
Det har därför jag skrev "de som går". Håller helt med att man kan tappa mycket av snacket som förs i pauser, men vissa avstämningar på typ 1-2h hade faktiskt kunnat tas på teams :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 030
Senast: Wingates
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 745
Senast: fejko
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 976
Senast: Sel
·
Relationer Såhär i bröllopstider har jag fått en inbjudan för någon månad sedan. Mamma ska gifta sig med sin sambo sedan många år tillbaka. Jag är...
2 3
Svar
43
· Visningar
7 053
Senast: Avalbane
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar