Det är nog svårt att svara på utan att ha mer information. Är det en väsentlig del av dina arbetsuppgifter? Kräver dina arbetsuppgifter att du reser? Då är det svårt att säga nej.Om man har mycket resor på jobbet, måste man åka på alla? Har man rätt tacka nej?
Kan börja med förtydligande, jag är INTE utbränd eller stressad. Jag har INTE problem med möten/kurser/träffa folk/bo borta utan det är själva transportdelen som jag inte pallar med längre. Det spelar ingen roll om jag flyger, åker bil, buss, tåg, taxi eller elspark. Jag har haft så mycket resor på sistone så jag orkar inte ens bry mig om att packa längre, slänger ner något på morgonen jag ska resa bara. Det suger musten ur mig att resa 6-8 timmar enkel väg. Det är segt, tråkigt, drygt, jag blir trött för kommer jag hem kl 23-24 ska jag ändå upp vanlig tid till jobbet dagen därpå.
Jag har haft resor varje månad sen sommaren. Kommer ha i dec med. Och i januari har jag resor tis-tor sen veckan därpå mån-tor sen veckan efter det mån-fre. Det funkar ju inte. Har resor inplanerat ända fram till juni. Jag varken kan eller vill vara borta så här mycket. Men får jag säga nej? I min arbetsbeskrivning står bara ”resor förekommer” men inte vilken omfattning.
Det var kul resa med jobbet i början. Men nu har jag gjort det i snart fem år och det är inte kul längre. Inte alls faktiskt.
Hur har det utvecklats över tid? Vad informerades om vid anställningsintervju? Om det har förändrats sedan anställningen eller över tid så bör man ju kunna hävda att arbetsuppgifterna ändrats orimligt mycket.
Alldeles oavsett så behöver du ju ha en dialog med din arbetsgivare. Resandet är en del av din arbetsmiljö och det har arbetsgivaren ansvar för.