RussinCO

Trådstartare
Hej!
Jag ramlade av min häst två ggr igår (han går någon gest som inte går att beskriva och nästan är omöjlig att sitta kvar på haha) och slog bla. nedre ryggen. Det gör ont bara jag sitter ner, böjer mig och även när jag går i bland, jag kan inte sitta på hårda bänkar. Har ni någon idé vad man kan göra åt det eller om det kan vara något?
 
Sv: Avramling

Beställ tid hos vårdcentralen för att kolla upp det.

Kan va mjukdelsskador, kan vara något allvarligare också. I vilket fall kan du säkert få hjälp.
 
Sv: Avramling

Låter som du slagit i svanskotan eller fått nån "upphakning" i ländryggen. Gå och kolla upp det som sagt, du kanske behöver kiropraktik för att komma tillrätta med det.
 
Sv: Avramling

Har gjort samma sak och då uppmanade kiro mig att röntga innan behandling, för att helt utesluta skelettskador. Även en "mörbultning" kan göra rejält ont i veckor. Hoppas att du snart mår bättre.
 
Sv: Avramling

ja det e så enkelt som att du får ta och klappa ti hästen litta då o då så ska se att du sitter nersjunken som i en soffa va (mjuk soffa):devil: jaja nog med tips från maj va men du får va ringa litta om det krävs.. hej svejs hörs :eek:
 
Sv: Avramling

kl

Jag skulle rekommendera Ipren eller Voltaren eller någon annan antiinflammatorisk, om du inte redan tagit det, för att lindra smärtan och om det inte blir bättre kontakta våc.
 
Sv: Avramling

Se till att få det röntgat omedelbart. Du kan ha fått en spricka i svanskotan eller bäckenet. Faller du igen kan det betyda att du kanske aldrig kan rida, cykla eller spela innebandy mera.

Var med om att en tjej voltade över huvudet på en häst när den stannade och landade och slog i nedre delen av ryggen. Hon hade mycket ont men kunde ställa sig upp. Det var en bit från banan till stallet så till en början var tanken den att hon skulle få rida med oss tillbaka. Jag stoppade denna tanke från tränaren, fick tjejen att lägga sig ner så bekvämt som möjligt och begärde en ambulans till platsen. Det visade sig vara befogat då det tog sex månader innan hon fick rida igen. Hade hon fått rida hem och skadan förvärrats så kunde följden blivit mycket allvarliggare...
 
Sv: Avramling

Har gjort samma sak och då uppmanade kiro mig att röntga innan behandling, för att helt utesluta skelettskador. Även en "mörbultning" kan göra rejält ont i veckor. Hoppas att du snart mår bättre.

Skriver under på detta. Trillade av och fick liknande smärtor för ca 2 år sedan, åkte till sjukhuset och röntgade vilket visade en avbruten ryggkota samt en nerv i kläm. Ingen ridning på 1,5 månad, men efter det gick det bra och nu känner jag bara av det ibland. Men kolla upp det som sagt, för ryggskador är ingenting att leka med!
 
Sv: Avramling

Nä, men säkert ett troll ;)

Till ts: Förmodligen har du slagit i rejält (åkte av en häst för ett par år sen och slog i svanskotan, det finns inget att göra åt det egentligen mer än att käka diclofenac eller trycka på nån lokalbedövande gel typ voltaren, slag mot ben GÖR ont :( )men BÄST är att gå till doktorn och kolla upp. Ofta kan de skriva ut smärtstillande med mer riv i, det gjorde min när jag hade ryggskott häromsistens. Har aldrig varit så glad över ett ryggskott :angel: men naturligtvis även för att kolla så allt sitter där det ska osv. :idea:
 
Sv: Avramling

Hahaha, vad är detta för lustigkurre? Haha :rofl: tack för skrattet!

Till TS. Hoppas att det blir bättre. Behöver ju inte vara något allvarligt, men jag hade nog också faktiskt åkt till VC och kollat upp det för säkerhets skull :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
854
Senast: Stekspaden
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 016
Utrustning Hej, köpte ett eksemtäcke till pållen ifjol, men det blev inte använt mer än nån gång då det sitter som det gör. Mössan ska ju fästas...
Svar
6
· Visningar
868
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 834
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp