Avmaskningsprogram

T

Throlla

Jag skulle vilja ha hjälp med ett avmaskningsprogram till hästarna i vårat stall.
Träckprov är gjort och visade sparsam eller måttlig mängd av strongylider hos alla 10 hästarna.
Vi avmaskade senast i oktober med Fyrantel (och hela 2003 med samma preparat). För närvarande har vi inga unhästar (yngsta 3 år), men däremot är två av stona dräktiga och ska föla i mitten/slutet på april.
Alla utom tre valacker går i samma hage. Det finns alltså möjlighet att ge annat medel till de hästarna.
Skulle bli glad om någon vill hjälpa mig så att alla hästarna får det de behöver. :)

Med tanke på stona och att ni hade Fyrantel förra året så skulle jag använda ett ivermectinpreparat hela säsongen. Då blir det alltså var 8e vecka, lämplig början när stona fölar.

Tack. Hur är det där med avmaskningen kring fölningen?
Ska första avmaskningen ske inom 24 h efter fölningen? Och gäller detta både stoet och fölet?
Stona kommer ju troligen inte att föla samtidigt, när avmaskar man de övriga hästarna?
Ivermectin tar fölmask också, eller?

...många frågor :smirk:

Bara stoet, fölets första avmaskning när den är 8v. Det är fölmasken (som den får i sig från stoets juver) som är orsaken till att man använder Ivomec (el annat ivermectinpreparat) direkt efter fölning (inom 24 tim).

Hur har träckprovet sett ut? Och när tog ni det?

Träckprovet togs 6 januari. Gjorde ett grupprov som visade sparsam eller måttlig mängd av strongylider. I övrigt ingenting.

OK, det säger ju egentligen inte så mycket (nyfiken fråga varför ni gjorde träckprov just då?), eftersom största delen troligtvis ligger i viloläge av blodmaskarna.

Har ni tänkt göra ett nytt prov i vår? Annars skulle jag följa sista stoets fölning som grund för avmaskningen för alla. Dvs avmaska alla då i april när hon fölar (utom det andra stoet som redan fått) och sen var 8e vecka.

Trodde inte att det spelade någon roll när man gjorde träckprovet. Tänkte bara att det var bra att ha det gjort innan våren...

Blodmasken är ju den man vill ha mest koll på, och under den kalla period (typ vinter :D ) så lägger sig de i dvala och bara en liten om ens någon del av maskarna är aktiva så man ser något på träckprovet. Bandmask och spolmask däremot är inte årstidsbundna.

Fasen också!
I höstas när pållarna togs från betet kom det någon mask med träcken (4 dagar efter avmaskningen).
Det var ganska stora kraftiga maskar. Kanske 3 cm långa och 0.5 cm tjocka och hudfärgade... blodmask?

Det där lät tyvärr som stora blodmasken... fast de kanske är lite längre, hoppas det var lilla. Men att det kommer ut efter avmaskning är helt normalt.

Var skickade du in provet? Blev det odlat för stora blodmasken?

Det var till SVA i Uppsala.
Har pappret i stallet så jag vet tyvärr inte vilka maskar som det gjordes odlingar på.
Hur ser lilla blodmasken ut då?

Lilla blodmasken är lite smalare än stora, och kortare. Skickar ett PM.

Lilla blodmasken har alla hästar, det är den man bekämpar under betet, eller rättare sagt, försöker minska smittan så mycket som möjligt.

Stora blodmasken är värre för hästen, samma medel som för lilla, men jag skulle vara noga att se över betena, helst låta betet vila helt (bytlåna hage med en ko eller fårbonde?) en sommar för att få bort smittan, och avmaska enligt preparatets intervall. Var det jag som råkat ut för det skulle jag nog välja Cydectin ett år.

Liknande trådar

Hästvård Någon som kan ha en idé om hur man går vidare? Följande har hänt: en treåring med bra hoppstam som var jättepigg som fölunge men som vid...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: Summerwind
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
164 226
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 972
Senast: lewellyn
·
  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
259 544
Senast: sassiball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar