Avmaskningshjälp (Sammanslagen trådar ang avmaskning etc)

Egen hage efter avmaskning. Tid?

Vi ska avmaska en av de tre hästar vi har i stallet. (efter träckprov)
Har tänkt att den avmaskade hästen får gå i paddocken efter avmaskningen, men hur många dagar behöver den gå där för att inte smitta den vanliga hagen? Räcker det med två dagar i paddock?
Vi avmaskar på kvällen och hästarna står inne över natten så med två dagar i paddock blir det 2,5 dygn han får vara själv.
Är det lagom eller behövs mer tid?

Sv: Avmaskningsschema?

Vi avmaskar bara de hästar som har mask, med ett medel som tar just de maskar som hästen har.

Träckprov först, alltså!:idea:

(Vi har knappt avmaskat någon på ett par år nu, undantaget min unghäst som hade mycket mask när hon kom hit.)

Sv: Avmaskning

I stall med enbart vuxna hästar som inte visar tecken på maskangrepp, träckprov ska göras. Avmaska med Cydectin eller pyrantel-prep? Har haft ivomec i minst två år, tyvärr.

"Farligt" att ge Ivermektin 1 g/år?

Vi har inte avmaskat gammelhästarna under sommaren på några år nu då vi verkar ha parastifria hagar och hästar. :) (Träckprov)

Däremot så har vi haft påhäslning av styngflugan lite då och då, så det har alltid blivit en dos Ivermektin på hösten i vilket fall.

Finns det någon fara i att avmaska så år efter år?
Med tanke på resistens osv?

Men vi kan ju knappast välja ur en annan preparatgrupp heller, för det är ju just styngflugan vi vill åt, eller hur?

Sv: Egen hage efter avmaskning. Tid?

förr rekommenderades ju att man skulle ha hästen i liten hage/box 3-5 dagar efter avmaskning och skotta noga. men då sket ju hästen ut levande mask. har jag inte helt fel för mig så är masken som kommer ut efter dagens maskmedel redan avdödade.

i annat fall så har ju hästen ändå "smittat" dom hagar den vistats i. dom maskar osv. som kommer ut innan avmaskningen är ju inte döda.

men jag kan ha fel ;)

va du e duktig

Ingen mening att vara dryg. Det är ett ämne jag är intresserad av, kan mycket om, och ja, jag är bekymrad över den okunnighet som råder vad gäller avmaskning och resistensutveckling.

Du har alltså varit på en bra föreläsning, men inte ens orkat ta till dig korrekta fakta. Det är ju duktigt *ironi om det inte uppfattades*

Resistensen är inte ett tomt hot, det finns inga nya substanser på gång. Vad ska vi göra om 10-15 år när de medel vi använder idag är utslitna? Låta hästarna dö av maskangrepp?

I stall med enbart vuxna hästar som inte visar tecken på maskangrepp, träckprov ska göras. Avmaska med Cydectin eller pyrantel-prep? Har haft ivomec i minst två år, tyvärr.

Använder ni Cydectin har ni inte växlat grupp, eftersom moxidectin och ivermectin båda är makrocykliska laktoner.

Vänta till efter träckprovet med att ta beslutet.

Sv: Egen hage efter avmaskning. Tid?

Ingen mening att ställa bort hästen, hagen är ju redan smittad ändå. Men visst, har man möjlighet är det ju bra att ha i mindre hage så man kan mocka ur den i 3-4 dagar efteråt.

Sv: Avmaskningshjälp

Tack för svaren!

Alltså ska jag börja avmaska NU? Inte från han ska ut på bete?

Ja, för varje dag som går sprider han ju mer smitta i den hage han går i. Håller du intervallen håller du smittan borta även när ni byter hage.

Sv: Avmaskningshjälp (Sammanslagen trådar ang avmaskning etc)

Hur fungerar ett träckprov och vart får man tag i ett träckprov? :crazy:

Hur fungerar ett träckprov

Du skickar in lite av hästens bajs till ett lab som tittar efter maskägg. Beroende på vilka ägg och hur många som hittas så väljer man lämplig åtgärd.
Hittas inga ägg så är allt frid och fröjd för stunden, och ingen avmaskning behövs.

så och vart får man tag i ett träckprov?
I hagen eller i boxen, så färskt som möjligt.;)

Vi använder Vidilab, fungerar mycket bra och man får svar samma dag som de fått in provet.

Rent praktiskt så gör man såhär:

*Plocka lite färskt bajs - ca 3 bollar- och lägg i en påse (jag brukar ta dubbla fryspåsar iofs...) märkt med hästens namn.
*Skriv ut en följesedel från labbets hemsida och fyll i den.
*Lägg allt i ett bubbelkuvert och posta så att det är framme nästa dag. Lång liggtid på posten försämrar provet.
*Invänta svar på fax eller mail.

Eller gå till Granngården eller Apoteket och köp lådan "Kolla Masken", där finns allt från påsar till instruktioner, och portot är betalt.

Bor i Göteborg med runt 15 graders värme dagtid men runt nollan på natten, är det bra idé att ta träckprov redan nu? Misstänker dock att vi måste avmaska i år. Hade du valt t ex Banminth i år istället? Flera i stallet skriker att Cydectin är jättebra för det behöver man inte avmaska så ofta med, men de skakar å andra sidan på huvudet om man nämner resistens...

vad kostar de att göra ett träckprov ? funderar på om ja ska göra de på mina här i vår ...

Bor i Göteborg med runt 15 graders värme dagtid men runt nollan på natten, är det bra idé att ta träckprov redan nu? Misstänker dock att vi måste avmaska i år. Hade du valt t ex Banminth i år istället? Flera i stallet skriker att Cydectin är jättebra för det behöver man inte avmaska så ofta med, men de skakar å andra sidan på huvudet om man nämner resistens...

Jag tar träckprov nu.

Försök att jämföra med penicillin, det brukar de flesta förstå vad gäller resistens. Försök också få dem att förstå att ni måste utgå från träckprovet. Om ni bara har låga EPG så är det total överkill att ta Cydectin.

vaa? va hände nu? Att jag inte orkat ta till mig fakta? nä, det är detta som är det stora problemet med bukefalos. Man kan inte skriva något för då får man en kommentar som är totalt onödig.
Och f.ö var jag på en kurs för ett antal år sedan, har förlagt anteckningarna, hade ett svagt minne att han pratade om Cydectin o att de tog i princip ALLT, Slängde ut en fråga om de stämde.

Så går det när man försöker hjälpa till.

Suck

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 641
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 079
Senast: Johanna1988
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 050
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 006
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka