Avmaskningshjälp (Sammanslagen trådar ang avmaskning etc)

Sv: Avmaskningshjälp (Sammanslagen trådar ang avmaskning etc)

vaa? va hände nu? Att jag inte orkat ta till mig fakta? nä, det är detta som är det stora problemet med bukefalos. Man kan inte skriva något för då får man en kommentar som är totalt onödig.
Och f.ö var jag på en kurs för ett antal år sedan, har förlagt anteckningarna, hade ett svagt minne att han pratade om Cydectin o att de tog i princip ALLT, Slängde ut en fråga om de stämde.

Så går det när man försöker hjälpa till.

Suck

Internet är ett trubbigt verktyg. Som du skrev "va du e duktig" utan några som helst smileysar eller mer text låter det otroligt ironiskt.

Läs dina inlägg igen så kanske du ser att det uppfattas på ett annat sätt än du menat.

Sv: Egen hage efter avmaskning. Tid?

Men om man avmaskar i samband med hagbyte, då kan det väl inte vara helt fel att hålla hästen i osmittad hage eller i värsta fall box för att minimera risken att hästen för med sig smitta till nya hagen? Är det förresten samma "karantän"-tid som gäller för alla medel (=3 dagar?)? Har avmaskat med Ivomec mot lilla och stora blodmasken.

Ingen mening att ställa bort hästen, hagen är ju redan smittad ändå. Men visst, har man möjlighet är det ju bra att ha i mindre hage så man kan mocka ur den i 3-4 dagar efteråt.

Sv: avmaskning och snabbt svar!

Men jag måste bara få fråga, om man låter hästen gå kvar i "gamla" hagen, är det inte risk att den hinner få i sig mer smitta på dessa 3 dagar?

Sv: avmaskning och snabbt svar!

Men om den går ute är väl risken att den får i sig smitta på nytt? Det bästa ur smittminimeringssynpunkt måste väl vara att ha den i box under tiden? Även om det förstås finns andra nackdelar med det alternativet...

Man bör vänta i tre dagar och helst ska hästen gå ute och inte stå inne i en box.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 641
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 079
Senast: Johanna1988
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 050
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 006
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka