Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Bör ett nytt träckprov tas innan stallflytt, även om hästen var maskfri en månad tidigare (växelbete och inga av de övriga hästarna var i behov av avmaskning)?
Madick, fråga!
Jag fick utskrivet Fyrantel till ett par hästar här, och det är ju fyra veckors intervall på det. Men enligt veterinären (inte en jag brukar använda) så räcker det med en avmaskning sedan träckprov i höst. Att avmaska enligt medlets intervall är gammalt (och då antar jag att han menar alla medel).
Stämmer det?
Blir lite nojjig eftersom jag lyckades få mina beten "rena"....
Bra lathund för avmaskningsmedel. Vill bara poängtera att man inte behöver visa träckprov för att få ut recept. Det går bra att säga att det är dags för avmaskning.
Vad är skillnaden på att avmaska mot lilla/stora blodmasken? Olika medel/mängd/intervall eller hur funkar det?
Jag antar att ffa min som hade 1350epg innan avmaskning i början av sommaren lämpligtvis bör avmaskas igen?
Nia, med intervall för intervallandet skull gör vi inte, men hur mycket hade de på proven? Om 4 v är det nu normalt sett lika mycket ägg igen så nytt prov om du inte ska avmaska igen.
Nej det gör det inte med en seriös veterinär som följer jordbruksverkets direktiv .
Vår bättre om fler veterinär tog mask/avmaskning och hästen hälsa lite mer seriös än att gå i JBV´s burokratik ledband.
Snarare borde du verkligen läsa på och förstå vad du skriver som sagt .
Noromectin (det är väl ivermektin?)
Med de värdena hade jag valt Cydectin och sen höstprov. Men tar man Banminth krävs det 3 avmaskningar för att komma åt samma mängd mask.
Så Cydectin är 3x starker än Banminth?
Betydligt fler , längre , och mer insatt än du och det svaret behöver jag inte direkt fundera över innan jag kommenterar dina inlägg tyvärr .