avmaskning

H

Helenaa

brukar ni låta hästen stå några dagar när ni har avmaskad?
hur länge isf?:rofl:

Sv: avmaskning

Inte alls. Om hästen skulle ha så mycket mask att den var påverkad av den skulle hästen inte bli riden ändå.

jag menar om dom påverkas av medlet man sprutar i dom?

inte när jag avmaskar.. däremot när hon vaccineras brukar jag låta hon ta det lugnt

jag menar om dom påverkas av medlet man sprutar i dom?

Är de väldigt maskpåverkade, har stor maskbörda, så kan de bli lite tagna. Inte av maskmedlet, utan gifterna som maskarna avsöndrar när de dör i stor mängd. Men har hästen så mycket mask så rider jag dem inte ändå.

Gör träckprov innan avmaskning och avmaskar bara om det verkligen behövs. En häst med "normal" maskbörda behöver inte vila något.

Nej, brkar inte låta min häst stå mer än vanligt. Kanske tar en barbackatur eftersom de kan få lite ont i magen (tycker sadelgjorden känns så hemsk då). annars gör jag inte det. Det är bra om de får röra på sig, så magen hålls igång :bump:

Ursäkta... "gammal" tråd - kanske har du redan avmaskat, men vill ändå berätta...

När kylan kom avmaskades hästarna i stallet med ett ivomec- (mot styngflugor/larver). Två dagar efter avmaskningen dog en ponny i kolik/tarmvred - enligt veterienären förmodligen pga obalans i tarmen efter avmaskningen. Detta i samband med ett lite sämre hö gjorde att ponnyn fick akut förstoppning och sedan förmodligen tarmvred.

Vet. rekommenderade oss alla i stallet att motionera lite lagom efter avmaskningen så att magen hålls igång, ponnyn som dog var inte igång alls, dessutom var det så blåsigt och kallt att hon bara stod och kurade ute - vilket inte gjorde saken bättre! Vissa hästar reagerar starkt av ivomec, enligt vet, och eftersom inte alla rör sig "frivilligt" bör man därför få dem att röra sig lite och samtidigt vara noggrann med att ge ett bra grovfoder/foder.

Vet inte om du blir något klokare av detta, men det som hända var otroligt jobbigt för alla inblandade (jag ägde inte hästen dock) så därför är jag fortsättningsvis mer noggrann efter en avmaskning.

Vänliga hälsningar!

Men hur mycket mask hade hästen innan den avmaskades då?

Det känns inte orimligt, som Madick säger, att det är den stora mängden döda maskar som gör hästarna dåliga, inte maskmedlet i sig.

T.ex. nackbandmask är ju en parasit som ger tydliga symptom efter avmaskningen om hästen varit hårt infekterad, och då är det just de döda larverna som "förgiftar" hästen.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 581
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 957
Hästvård Jag ska byta stall i månadsskiftet och fick nu mail från nya stallet och de vill att hästen avmaskas tre dagar innan inflytt. Träckprov...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 389
Senast: lundsbo
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 162

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat