Avmaskning på recept.....

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Quiss
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 3 625
Q

Quiss

Blev jätteförvånad när jag förra veckan skulle köpa avmaskningsmedel till pållarna.
Tydligen ska man ha det på recept numera!!!
Kommer hem sådär lagom glad. Sambon frågar vad som står på, jag svarar, han säger att han redan visste det.
Det stod tydligen i det nya numret av hästfocus.
Jag hade inte kommit så långt i den tidningen än.

*suck*
Visst att det kanske är bra för att förhindra att maskarna blir resistenta, men det kommer ju bli dubbelt så dyrt att avmaska om man måste blanda in vet. hela tiden!
Någon som vet hur man ska göra nu??

Sv: Avmaskning på recept.....

Köp en Kolla Masken om du inte redan gjort det. Så slipper du kanske till och med avmaska :idea:

Finns väl veterinärer som skriver ut det över telefon?
De brukar ta ut en avgift då på 80 spänn.

men, vad omständigt :mad:
sitta och passa deras muppiga telefontider och hoppas att dom svarar.

Vadå ? Är väl inte värre än andra saker man bör passa på en veterinärtid ? Varför tar man inte först träckprov för att kolla, därefter tar ställning till om man verkligen behöver maskmedel ?

Jag trodde aldrig att jag skulle acceptera att det har blivit receptbelagt
Men jag har redan nu insett att det för det första är bättre för hästarna om man först tar träckprov och samtidigt i mitt fall blir billigare, då dom inte har visat sig ha mask= spar pengar på avmaskningsmedel

Hej från hambo

Jag tycker synd om veterinärerna som ska sitta i telefon hela dagarna,de har nog med jobb som det är.

Dom har ju oftast fasta telefontider, så inte sitter dom väl i telefon hela dagarna. Dessutom skrivs ju mer recept ut än på bara maskmedel. Men om alla hästägare drar sitt strå till stacken och inte bara slentrianmässigt ringer efter recept så lär nog deras telefonbelstning minska med ;)

Vadå ? Är väl inte värre än andra saker man bör passa på en veterinärtid ? Varför tar man inte först träckprov för att kolla, därefter tar ställning till om man verkligen behöver maskmedel ?

:bow::bow:

Jag fattar inte att man inför receptkrav men samtidigt behövs det inget träckprov!?

Det kommer säkerligen att skrivas ut en massa recept på avmaskning trots att man inte har en aning om ifall det behövs eller ej. :(

Jag passade på att köpa på mig maskmedel så det skulle räcka i tre år ( så långst bäst före tadumet gäller) innan det blev reseptbelagt.

Jag passade på att köpa på mig maskmedel så det skulle räcka i tre år ( så långst bäst före tadumet gäller) innan det blev reseptbelagt.

Samma gjorde jag. :)

Men det ska jag bara använda på höst/vinter ifall pålle haft styngflugor på sig. I övrigt tar jag träckprov.

Hur vet ni vilket medel ni behöver avmaska med så långt innan?

Hur vet ni vilket medel ni behöver avmaska med så långt innan?

Jag vet att du nu ställde frågan till Lunfixa men eftersom jag också köpte på mig medel innan det blev receptbelagt så kan jag svara hur jag gör :)

Jag köpte medel som tar styngflugans larver men jag använder det bara på hösten om hästen har flugägg på sig.

I övrigt tar jag träckprov och nu denna höst behövde jag inte avmaska alls eftersom han inte hade några flugägg på sig och hade noll på träckprovet.

Jag fattar inte att man inför receptkrav men samtidigt behövs det inget träckprov!?

Det kommer säkerligen att skrivas ut en massa recept på avmaskning trots att man inte har en aning om ifall det behövs eller ej. :(

Nej då har det ju inte så stor verkan eftersom inget träckprov krävs, men jag tror det är menat att folk inte ska orka köpa avmaskingsmedel & låta bli att avmaska så ofta ist, ngn annan anledning kan ju inte finnas.

Precis - gör träckprov och ser om det behövs avmaskas - annars finns det säkert någon som behöver och då kan de ju få köpa av mig.... eller är det olagligt kanske???

Jag ringde min veterinär i förra veckan för att jag ville få avmaskningsmedel utskrivet. Då frågade hon om jag gjort träckprov och vad det hade visat. :bow:

Jag tycker den här förändringen känns lite som om vi hästägare omyndighetsförklaras. Visst finns de kanske de som avmaskar i onödan, men det kanske skulle satsas lite mer på att informera hästägarna om det här med avmaskning?!

Sedan anser jag att skall det inte vara krav på ett träckprov före ett avm.medel skrivs ut, så känns den här nya "lagen" ganska värdelös...
Det är min åsikt iaf! :)

Senast ändrad av en moderator:

Och jag tycker tvärt om! :) Att det är jättebra om det krävs träckprov som "bevis" för att hästen behöver avmaskas! Det handlar ju faktiskt om allas framtid! Speciellt hästarnas! Tycker det är otroligt viktigt att alla medel mot resistens sätts in nu INNAN det är för sent! För skräckscenariot är annars att hästar dör pga av att inget medel biter på maskarna! Har sett vidriga bilder på hästar som dött i kolik, importer från forna öststater. *ryser*
Så jag skickar träck till SLU och mockar i hagarna sedan flera år tillbaka! Tycker det känns bra att ta ansvar för framtiden. Det är min syn på saken!

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
80 81 82
Svar
1 622
· Visningar
166 186
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 808
Senast: Luleå
·
Hundhälsa Jag behöver hjälp att reda ut vår snart treåriga stövarhanes beteende, jag känner att när jag försöker tänka igenom detta själv fastnar...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 401
Senast: escodobe
·
  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
260 336
Senast: sassiball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka