Avmaskning -när?

_Runaway_

Trådstartare
Om det är något jag inte kan lära mig så är det när hästarna ska avmaskas. :crazy: Jag lovar, ni kan säga det sjutton gånger utan att det fastnar i skallen. Men iaf frågar jag nu. De ska ju avmaskas innan betessläppet (3dgr innan?) och sen vid installning. Men det är ju bara två gånger, inte fyra som det väl ska vara. Ska man avmaska nu på vårvintern? Under betesgång? Tacksam för hjälp!

Sv: Avmaskning -när?

vad jag förstått.... (har lite samma problem, det går bara inte in :p ) så maskar man typ 2 dar innan betessläpp.. men det där med 4 ggr per år är lite gammalt tror jag, för numer ska det ju bara maskas när det finns behov typ för annars riskerar man att masken blir resistent... men inte vet jag.... :angel:
på de senaste ställena jag stått på har det iaf "bara" varit innan och efter bete....

Okej tack! Har också hört att man inte ska maska så mycket, och inte heller på äldre hästar som är mer resistenta mot mask (??). Vi har två 18-åringar i stallet så det räcker kanske med två ggr/år.

Du maskar efter vad träckprovet visar...sen om det blir 0 eller fler ggr under sommaren är ju hur provet ser ut. Men ska du inte ta prov av en eller tusen anledningar så är det: före, under och efter sommarbetet. Hur många ggr det kan tänkas bli under ett sommarbete är ju upp till vilket medel du använder. MEN det är inte maskmedel som är det vikitgaste utan att du sköter dina beten...betehygien framförallt.

Jag har precis lärt mig att det där om 4 gånger per år är gammalt och nu ska man först ta träckprov på hästarna, tror det var i april ( kostar runt 300-500kr på vidilab) och sedan följer man det avmaskningsmedlets schema under hela betesperioden. Ivomec är väl 8 veckor och Banminth var 4:e vecka. Tror man tar träckprov inför vintern också, men det kan jag inte svära på. Jag ska ta träckprov i april på båda mina och avmaska därefter.

Det räcker att göra provet i samband med betessläppet...fast släpps dom i april så kan man ju ta i april. Provet visar ju hur föregående års rutiner fungerat. Inför vintern finns ingen anledning till prov, man maskar ju ändock inte på den årstiden ändå. Men vid misstanke att något inte står rätt till så självfallet är ett prova bra att ta.

Liknande trådar

Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
11 226
Senast: Oh_really
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 866
Senast: Nevermind
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 238
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 919
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V