Avmaskning igen..

Antiqua

Trådstartare
Tycker själv att det börjar bli tjatigt med dessa avmaskningstrådar, men jag behöver lite hjälp här;)

Vi har gjort träckprov nu på pållarna eftersom denna vinter varit som den har varit, och det visade sig att de har blodmask(lilla). Min hade 850 epg (0 epg i sep).
Hur ska vi lägga upp avmaskningen nu? Pållarna kommer att släppas på bete i slutet av maj och vi ska ha ett ivermectinår i år.
Är Ivomec det bästa? Tänkte att vi maskar nu och sen om åtta veckor. Då är vi inne i mitten på maj avmaskning nr 2. Ska vi fortsätta sen att avmaska enligt intervallet hela betessäsongen, eller räcker det med nu+ i maj och sen träckprov i höst innan installning?
Har funderat på Cydetin också eftersom den tar fler stadier, men eftersom det är 12-veckors intervall så blir ju andra avmaskningen nån vecka efter betessläpp. Gör det inget, eller är det bättre att ta ivomec så de hinner "skita ut" innan betet.

Hjälp en förvirrad Petra här, som försöker lära sig mer om maskarnas värld:)

Sv: Avmaskning igen..

Det spelar ingen roll att de redan gått ut på betet när du avmaskar, eftersom du gjort en gång innan och då håller du ju äggen borta ändå.

Ivermectin-medlen vi har här i Sverige är likvärdiga, samma mängd aktiv substans (1,87% tror jag det är ivermectin). Ivomec är dyrast :angel:

Kör du Ivomec skulle jag ta hela säsongen. Kör du Cydectin så kan två ggr och sen träckprov vara en bra idé. Har ni styngfluga så skippa höstprovet och avmaska ändå.

Tack tack!:bow:
Då blir det cydectin 2 ggr, och så träckprov i höst. Styngfluga har vi inte haft hittills iaf.

Madick, måste fråga dig som är duktig på det här med avmaskning och prover och sånt:bow:

Har skrivit ut en följesedel från Vidilab och undrar vilken typ av analys jag ska ta? Vilken är bäst? Är det nr 500 jag ska ta? http://www.vidilab.se/?sida=priser
Har 3 hästar i stallet, 15, 15 och 2 år gamla, ska alla tas prov på? Inget samlingsprov utan individuellt?

Och vad ska jag fylla i under rutan där man fyller i hästens namn och ålder? "Om provet innehåller mer är 100 EPG av stora och/eller lilla blodmasken..." ska den fyllas i? Och rutorna under då? "Speciell bandmaskdiagnostik utförd", "Ingen förekomst av ägg från hästens bandmask" osv, eller är det något som Vidilab fyller i?:D

Senast ändrad:

501 individuella prover ska du ta, om du inte tagit prov flera år tidigare, hästarna ligger stadigt och har gått ihop i flera år.

Odling kryssar du för om du vill ha det, kostar ca 100-125 kr extra, men görs som samlingsodling även om det är flera hästar. Görs bara om någon häst har över 100 EPG.

Du fyller bara i de uppgifter som du kan lämna. Resten fyller labbet i!

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 109
Senast: Habina
·
Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 790
Senast: L.N
·
  • Låst
Hästvård Jag flyttade till nytt stall för knappt en månad sen. Gjorde träckprov i veckan inför betessäsongen. Gjorde ingen extra odling. Ena...
Svar
6
· Visningar
1 603
Senast: Boj
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 774
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar