avmaskning efter sommarn?

Sv: avmaskning efter sommarn?

Jämnförelsen var menat som varför stoppa i sig saker kroppen definitivt inte behöver.

Jämnförelsen var menat som varför stoppa i sig saker kroppen definitivt inte behöver.

Jo, jag håller med dig. Försökte bara få till varför ditt exempel faktiskt är en dålig jämförelse för att det är VÄRRE att skapa resistens mot maskmedlen ;)

Bandmasken lägger ägg inne i hästen som kommer ut med bajset. Ägg/larv äts upp av ett gräskvalster där larven ligger och utvecklas i ett par månader.

Gräskvalstret äts upp av hästen där larven "kläcks" och efter 6-10 veckor är det en äggläggande bandmask.

Jamen så är det ju med all mask:eek: Inte sjutton kan man avkaska gräset:rofl: Sköter man sina hagar ordentligt får man dessutom inte denna rundgång.

Jamen så är det ju med all mask:eek: Inte sjutton kan man avkaska gräset:rofl: Sköter man sina hagar ordentligt får man dessutom inte denna rundgång.

Skillnaden är att larven UTVECKLAS i kvalstret som kan leva länge i gräset och inte dör av t.ex. uttorkning (som bajshögarna) och dessutom rör sig på ett annat sätt än larver från rundmaskar. Har man väl fått in bandmask på markerna är de oerhört svåra att bli av med, till skillnad från blodmasken.

Men jag håller med, att om man sköter markerna så slipper man ny smitta och man slipper avmaska. Där kommer också träckproven in som hjälpmedel.

Tidigare har jag ALLTID avmaskat enligt gammal hävd och rekommendationer. Köpte gård för 2 år sedan där inga nötdjur gått sedan -98 och inga hästar sedan 50- talet så marken är ren från parasiter.
I år har jag gjort KOLLA MASKEN både i april innan betet och i förra veckan (ffa på bete) med 0 som resultat båda gångerna på mina tre hästar!
Varför skall jag trycka i dem gift för "att vara på den säkra sidan"? De är runda, blanka och pigga så inget tyder på att de har mask!

Gillar man inte KOLLA MASKEN kan man ju alltid skicka ett prov till SVA istället! Där få man dessutom rabatt om man har ett antal hästar i stallet...

Men det är ju tur att valet är fritt- var och en gör som den vill! Jag har gjort mitt val!

Jag håller helt med föregående talare. Varför ge medicin kanske i onödan, när man kan göra ett enkelt prov och få veta exakt vad hästen har för mask/om den har det? Helt klart värt de pengarna extra. Vi är alldeles för rädda för resistenta parasiter så vårat val har också varit enkelt...

Theresa

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
746
Senast: tara
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 957
Senast: morgaine
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 960
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 984
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka