avmaskning efter sommarn?

S

Schrewelius85

Hejsan.Har en liten fråga,jag undrar vad man brukar avmaska hästen med efter sommarbetet? Vet att många kommer att skriva köp kolla masken låda men vill veta avm.medel ist. Har köpt han för inte så längesen.Vet inte riktigt om han är avmaskad innan då folket där jag köpte han hade lite konstiga ideer för sig.
Tips ??

Sv: avmaskning efter sommarn?

Nu på hösten maskar man mot Styngflugans larver, och då ska du ha ett maskmedel där den verksamma substansen är Ivermectin, tex Ivomec, Noromectin. Noromectin tar även äggen och är verksamt längre. Beroende på var du bor i lnadet kan det variera när du ska maska. Här i Skåne har Syngflugan redan lagt äggen på hästen så det blir i okt/nov skiftet.

Hejsan.Har en liten fråga,jag undrar vad man brukar avmaska hästen med efter sommarbetet? Vet att många kommer att skriva köp kolla masken låda men vill veta avm.medel ist. Har köpt han för inte så längesen.Vet inte riktigt om han är avmaskad innan då folket där jag köpte han hade lite konstiga ideer för sig.
Tips ??

Just precis för att du inte vet hur han är avmaskad är det absolut läge att ta träckprov istället för att bara avmaska.

Har han haft styngflugeägg på sig?

Skriver vad du tror alla skulle skriva.
Köp kolla masken så får du ju veta vilket avmaskningsmedel du ska ha.
Varför avmaska med något bara för att??

Jadu, det blev fel:d Equimax som innehåller både Ivermetin och Prazikvantel tar alla sorter i alla stadier.

Jadu, det blev fel:d Equimax som innehåller både Ivermetin och Prazikvantel tar alla sorter i alla stadier.

Då har du blivit lurad av deras reklam.

Ivermektin tar styngflugan (inga medel dödar ägg) och två stadier av lilla blodmasken, samt stora blodmasken. Precis som vanligt Noromectin, Ivomec osv.

Prazikvantel i den dos som finns i Equimax (högre än t.ex. Ivomec comp) tar de stadier bandmask som hästen har i sig. Dock har bandmasken ett stadie utanför hästen, den kommer man ju aldrig åt. Och det är inget medel att använda om man inte har konstaterad bandmaskinfektion.

Då har du blivit lurad av deras reklam.

Ivermektin tar styngflugan (inga medel dödar ägg) och två stadier av lilla blodmasken, samt stora blodmasken. Precis som vanligt Noromectin, Ivomec osv.

Prazikvantel i den dos som finns i Equimax (högre än t.ex. Ivomec comp) tar de stadier bandmask som hästen har i sig. Dock har bandmasken ett stadie utanför hästen, den kommer man ju aldrig åt. Och det är inget medel att använda om man inte har konstaterad bandmaskinfektion.

Jag har aldrig själv använt Equimax, men "ett stadie utanför hästen"? Naturligtvis avmaskar man inte om det inte finns kostaterad maskangrepp.

Jag undrar hur alla har råd att springa o köpa kolla masken kitet hela tiden:confused: Hur vet man förresten att det verkligen visar korrekt? Ska man lita blint på det eller?

Tycker det är märkligt egentligen att man inte skulle kunna följa de avmaskningsscheman som rek av veterinär - de borde ju veta och ha de senaste rönen om vad som gäller?

Tycker att det har gått mode i det här med analyser; kolla masken lådor, höanalyser på varje höparti man köper etc - hur i hundan har alla råd med det här? Oj, vad marknaden tjänar pengar på oss dessutom:eek:

Jo men för att motverka resistens så är det väl bättre att kolla först?
Du äter väl inte penicillin 2 gånger om året för att slippa luginflamation??

Jag undrar hur alla har råd att springa o köpa kolla masken kitet hela tiden:confused: Hur vet man förresten att det verkligen visar korrekt? Ska man lita blint på det eller?

Tycker det är märkligt egentligen att man inte skulle kunna följa de avmaskningsscheman som rek av veterinär - de borde ju veta och ha de senaste rönen om vad som gäller?

Tycker att det har gått mode i det här med analyser; kolla masken lådor, höanalyser på varje höparti man köper etc - hur i hundan har alla råd med det här? Oj, vad marknaden tjänar pengar på oss dessutom:eek:

Ja en låda kostar förstås 280 kr på apoteket. Jag är en av många som tidigare inte tagit träckprov utan kört på i blindo som alla andra.

Men nu ska ju alla receptfria läkemedel till livsmedelsproducerande djur bli receptbelagda, däribland även avmaskningsmedlen tydligen, så nu ska jag få tummarna loss och skicka träckprov.

Jag vill verkligen veta vilket maskmedel jag behöver om det behövs så att jag inte en dag "vaknar upp" med att hästen är full av mask och jag har valt fel medel.

Om det behövs maskas av så måste man ju ganska snart få en veterinär till att skriva ut och då är det ju bra att veta exakt vilka maskar hästen har. Blir alldeles för dyrt i längden att köra på i blindo.

Lita blint på provet vet jag inte men hur mycket kan man lita på gissningsmetoden? :)

Till Madick: Vi har konstigt nog inga styngflugeägg alls på hästarna denna höst - brukar annars ha massor. Om det hade funnits ägg så hade jag väntat med avmaskning tills styngflugan slutat lägga ägg. Men nu när det inte finns några, är det en bra tid att ta träckprov nu? Eller ska man vänta?

Senast ändrad:

:bow:Ja jag skulle inte chansa, avmaskar nu innan dom går in i slutet av Oktober.
Jag köper inte det där med kolla masken.....

Men än är dom iaf inte recept belagda, syrran har köpt till sina hästar iaf!!
Och vadå köra på i blindo??Man vet ju vad man ska avmaska mot, och det finns ju rekommendationer om vilka medel man ska använda och när och hur länge.

Synd om det ska bli receptbelagt, då lär ju priserna gå upp på kolla masken också-fast dom redan är syra.

Tycker ej avmaskningsmedel kan jämställas med penicillin...

Jag har aldrig själv använt Equimax, men "ett stadie utanför hästen"? Naturligtvis avmaskar man inte om det inte finns kostaterad maskangrepp.

Bandmasken lägger ägg inne i hästen som kommer ut med bajset. Ägg/larv äts upp av ett gräskvalster där larven ligger och utvecklas i ett par månader.

Gräskvalstret äts upp av hästen där larven "kläcks" och efter 6-10 veckor är det en äggläggande bandmask.

Ett medel med ivermectin.
Apoteken kan hjälpa dig med lämoligt medel och priser osv.

Avmaskning är i första hand för att skydda markerna mot smitta. Dvs har man rena marker behöver man heller inte avmaska hästen eftersom den inte får i sig ny smitta. Ca 10% av vuxna friska hästar behöver regelbunden avmaskning... 10%. Hur mycket pengar har inte läkemedelsbranchen tjänat på sina oroskampanjer tror du?

Dessvärre har veterinärer MYCKET att göra och läsa på och hålla ordning på. Vissa veterinärer håller sig uppdaterade inom parasitologi, medan andra lever kvar i något annat århundrade och ger de mest befängda rekommendationer.

De stall jag jobbat med när det gäller parasitkontrollprogram har de SPARAT mycket pengar tack vare provtagning och riktad avmaskning.

Nä det var bara ett grovt exempel.
Men varför köra i samma banor hela tiden ? Tillslut blir det svårt att hitta medel som är verksamma.
Om man vill kan man ju avmaska enligt schema ett år och sen hoppa ett år om de är fria enligt prover.

Till Madick: Vi har konstigt nog inga styngflugeägg alls på hästarna denna höst - brukar annars ha massor. Om det hade funnits ägg så hade jag väntat med avmaskning tills styngflugan slutat lägga ägg. Men nu när det inte finns några, är det en bra tid att ta träckprov nu? Eller ska man vänta?

Vad glad för det! På andra ställen verkar den ha kommit destå mer.

Jag tar prover nu!

Men än är dom iaf inte recept belagda, syrran har köpt till sina hästar iaf!!
Och vadå köra på i blindo??Man vet ju vad man ska avmaska mot, och det finns ju rekommendationer om vilka medel man ska använda och när och hur länge.

Synd om det ska bli receptbelagt, då lär ju priserna gå upp på kolla masken också-fast dom redan är syra.

Tycker ej avmaskningsmedel kan jämställas med penicillin...

Nej, det är en dum jämförelse med penicillin eftersom det mot bakterier kommer det nya medel hela tiden, forskning pågår kontinuerligt. Avmaskningsmedel är det värre med. Forskningen går oerhört trögt (prioritering?) och någon ny verksam substans mot lilla blodmasken finns inte på horisonten de närmaste 10-15 åren.

Fortsätter vi avmaska som vi gjort kommer vi alltså inte ha något som kommer åt lilla blodmasken, och vad gör vi då?

Hur vet du vad du BEHÖVER avmaska mot om du inte vet vad din häst och hur högt smittrycket är på dina marker? Väldigt många avmaskar i onödan.

Nej än är det inte recept på det, det sa jag väl inte heller? Men de kommer att bli mycket snart.

Sen är det väl klart att det är i blindo? Du vet ju inte hur mycket och vilka maskar din häst har? Vad jag förstår så är det många hästar som avmaskas helt i onödan med resultatet att dessa medel kommer ut i naturen i onödigt stor omfattning.

Dessa rekommendationer är för att man "ska vara på säkra sidan" men det är inte baserat på fakta hur mycket mask hästarna i verkligheten har. Hur mucket mask hästarna på en viss gård har beror ju på väldigt mycket. Hur många hästar det finns, hur hagarna sköts etc etc.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
746
Senast: tara
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 957
Senast: morgaine
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 960
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 984
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka