E
empie
Har en liten fundering av om man kan avmaska dräktiga ston (min är i 10 månaden)? har även hört att det kan vara farligt och att man bör undvika det.. Någon som har något råd??
Tack på förhand
Tack på förhand
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Madick skrev:Inte farligt att avmaska. Men om hon är i 10e månaden nu ska du INTE avmaska. Det är fortfarande vinter och blodmaskarna i dvala. Dessutom är det lämpligt att avmaska stoet inom 24 tim efter fölning.
Varför vill du avmaska nu?
Hästarna blir inte immuna. MASKARNA blir resistenta mot medlen.zillax89 skrev:Asså själv är jag väldigt emot avmaskning för hästarna blir ju till slut immuna. Jag avmaskade mitt dräktiga sto i augusti, då hon var i.... 3:e månaden och först nu funderar jag över hur jag ska göra med nästa avmaskning, före eller efter?
Har hört att man kan skicka iväg avföring för analys istället för att kolla om hästen ens har mask, varför avmaska om hästen inte har det?
kicket skrev:Hej!
Kollade i boken"att bli med föl"...där står "Glöm inte att stoet ska avmaskas omedelbart FÖRE fölningen.Fölets första avmaskning bör ske vid 8veckors ålder...." "Avmaskning ska ske innan fölning för att ta bort fölmasken som fölet annars får i sig genom mjölken".
Vill tillägga att föl som får fölmask får diarré och kan bli riktigt sjuka o ibland dö.
åke skrev:Jag har 2 ston som har fölat. Ett 2 feb och det andra 15 mars. Jag avmaskar innom 24 timmar jag med. Men enligt dig så både jag ska och inte ska avmaska?!![]()
kicket skrev:Hej!
stoet ska avmaskas omedelbart FÖRE fölningen.Fölets första avmaskning bör ske vid 8veckors ålder...." "Avmaskning ska ske innan fölning för att ta bort fölmasken som fölet annars får i sig genom mjölken".
Vill tillägga att föl som får fölmask får diarré och kan bli riktigt sjuka o ibland dö.
Hur gör man detta praktiskt? Trycker i den stackars fölande märren en spruta? Lyssna på fler källor än EN veterinär. Och kolla datum för "kunskapen".rocki skrev:Har fått lära mig desamma av min vet:smirk:
Trycker i den stackars fölande märren en spruta