Avmaskning av dräktiga ston!?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare empie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 8 692
E

empie

Har en liten fundering av om man kan avmaska dräktiga ston (min är i 10 månaden)? har även hört att det kan vara farligt och att man bör undvika det.. Någon som har något råd??
Tack på förhand

Sv: Avmaskning av dräktiga ston!?

Jag tänker inte avmaska förrän fölet är fött i början av maj, har också hört från flera att det inte ska vara bra, men vet inte säkert om det stämmer.

Finns massor sagt i detta ämne, sök i tidigare trådar för fler svar.

Jag kommer avmaska min inom 24 timmar efter fölningen.

Har däremot inte hört att det är farligt att avmaska ett dräktigt sto.

Inte farligt att avmaska. Men om hon är i 10e månaden nu ska du INTE avmaska. Det är fortfarande vinter och blodmaskarna i dvala. Dessutom är det lämpligt att avmaska stoet inom 24 tim efter fölning.

Varför vill du avmaska nu?

Madick skrev:
Inte farligt att avmaska. Men om hon är i 10e månaden nu ska du INTE avmaska. Det är fortfarande vinter och blodmaskarna i dvala. Dessutom är det lämpligt att avmaska stoet inom 24 tim efter fölning.

Varför vill du avmaska nu?

Jag har 2 ston som har fölat. Ett 2 feb och det andra 15 mars. Jag avmaskar innom 24 timmar jag med. Men enligt dig så både jag ska och inte ska avmaska?!:eek:

Hej!
Kollade i boken"att bli med föl"...där står "Glöm inte att stoet ska avmaskas omedelbart FÖRE fölningen.Fölets första avmaskning bör ske vid 8veckors ålder...." "Avmaskning ska ske innan fölning för att ta bort fölmasken som fölet annars får i sig genom mjölken".

Vill tillägga att föl som får fölmask får diarré och kan bli riktigt sjuka o ibland dö.

Jag avmaskade mitt dräktiga sto i åttonde månaden med dubbel dos. Rådgjorde med veterinär innan. Men det känns bra nu att ha gjort det, hoppas det blir bra till fölningen. Ska avmaska dagen efter fölning också. Så här står det på agrias sida;
"De flesta stoägare sköter avmaskningen av sina dräktiga ston bra. Det är givetvis viktigt. Man bör låta det dräktiga stoet ”följa med” i det ordinarie avmaskningsschemat för stallet. Rådgör med din veterinär om preparat och avmaskningstidpunkt i förhållande till fölningen. Avmaskning nära inpå beräknad fölning rekommenderas alltmer."

Asså själv är jag väldigt emot avmaskning för hästarna blir ju till slut immuna. Jag avmaskade mitt dräktiga sto i augusti, då hon var i.... 3:e månaden och först nu funderar jag över hur jag ska göra med nästa avmaskning, före eller efter?
Har hört att man kan skicka iväg avföring för analys istället för att kolla om hästen ens har mask, varför avmaska om hästen inte har det?

Ja det är nog det bästa ändå, att ta träckprov, det ska jag nog göra i framtiden när det blir äldre. Men än så länge så verkar det ju som om de flesta rekommenderar regelbunden avmaskning i början ändå?

zillax89 skrev:
Asså själv är jag väldigt emot avmaskning för hästarna blir ju till slut immuna. Jag avmaskade mitt dräktiga sto i augusti, då hon var i.... 3:e månaden och först nu funderar jag över hur jag ska göra med nästa avmaskning, före eller efter?
Har hört att man kan skicka iväg avföring för analys istället för att kolla om hästen ens har mask, varför avmaska om hästen inte har det?
Hästarna blir inte immuna. MASKARNA blir resistenta mot medlen.

Träckprov och bra skötsel av markerna är mycket bättre än att avmaska "bara för att". Gör prov och avmaska bara de hästar som har problem.

kicket skrev:
Hej!
Kollade i boken"att bli med föl"...där står "Glöm inte att stoet ska avmaskas omedelbart FÖRE fölningen.Fölets första avmaskning bör ske vid 8veckors ålder...." "Avmaskning ska ske innan fölning för att ta bort fölmasken som fölet annars får i sig genom mjölken".

Vill tillägga att föl som får fölmask får diarré och kan bli riktigt sjuka o ibland dö.

När är boken skriven? Och HUR ska man veta när stoet tänker föla exakt? Inom 24 timmar efter fölning med ivermectinmedel för att komma åt fölmasken i juvret som aktiveras vid födseln.

OM man ändå får diarre på fölet som man misstänker är mask så går det ju utmärkt att avmaska fölet då! Inte sjutton väntar man tills fölet blir så sjukt att det dör...

åke skrev:
Jag har 2 ston som har fölat. Ett 2 feb och det andra 15 mars. Jag avmaskar innom 24 timmar jag med. Men enligt dig så både jag ska och inte ska avmaska?!:eek:

Du kan ju inte jämföra dig med ett sto som ska föla om en månad heller! Man får väga för- och nackdelar mot varandra.

Ett nyförlöst sto behöver avmaskas för att fölet ska slippa fölmasken. Det finns en liten risk att det blir massuppvak av blodmaskar, den risken är ganska liten men finns ändå. Jag riskerar lätt ett massuppvak på ett sto där fölet är ute för att slippa problem med fölmask. Men inte på ett högdräktigt sto som inte har någon nytta av avmaskningen nu i alla fall.

Boken är skriven -94. Och mycket har ju hänt med rekommendationerna med avmaskning.
Jag bad om en broshyr på apoteket när jag köpte avmaskningsmedel där.
I den står det:
"Vid infektion med fölmask avmaskas stoet med ivermektin eller moxidektin inom 24 timmar EFTER fölningen. Alternativt kan fölet avmaskas vid 4-7 dagars ålder med en förhöjd dos febantel eller fenbendazol.
Ytterligare ett alternativ är att avmaska fölet med ivermektin vid 2v ålder. Rådgör med vetrinär före fölningen om behovet av en riktad avmaskning mot fölmask.Fölmask förekommer allt mer sällan."

Så jag tackar dig för att jag kollade upp det.:bow:

men det står vid infektion... så ska stoet avmaskas.
Men jag kommer att avmaska dem(stona m föl) innan de släpps i den nya hagen med fölungen o det gör de när fölet är runt 3 dagar.
Så jag kommer nog att avmaska stoet nått dygn efter fölningen iaf.

Ja. Lusläser allt om avmaskningar i ridsport jämt men det här med dräktiga hästar o avmaskning står det inte så mycket om.

kicket skrev:
Hej!
stoet ska avmaskas omedelbart FÖRE fölningen.Fölets första avmaskning bör ske vid 8veckors ålder...." "Avmaskning ska ske innan fölning för att ta bort fölmasken som fölet annars får i sig genom mjölken".

Har fått lära mig desamma av min vet:smirk:

Nej det är inte farligt att avmask ett dräktigt sto men det är mest en onödigt påfrestning. Antingen ska man avmaska innan fölningen (om stoet har stor problem med maskar) eller så kan man vänta tills 24-timmar efter fölningen.

rocki skrev:
Har fått lära mig desamma av min vet:smirk:
Hur gör man detta praktiskt? Trycker i den stackars fölande märren en spruta? Lyssna på fler källor än EN veterinär. Och kolla datum för "kunskapen".

Trycker i den stackars fölande märren en spruta

Förstå inte riktigt vad du menar! inte avmskar jag samtidigt som stoet föla...:smirk:

Men jag avmaskar alltid ca 2 veckor innan och det kommer jag att fortsätta med...har gjort det i alla år...;)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 458
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 387
Senast: Lobelia
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 704
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka