Avmaskning av dräktiga ston!?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare empie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 8 692
Sv: Avmaskning av dräktiga ston!?

:angel: Glömde:D
Eftersom det ofta är svårt att förutsäga när fölningen ska ske, är det i praktiken lättast att avmaska stoet strax efter att hon fölat med ett preparat som innehåller ivermectin.;)

Enklast av allt är att ge henne det i maten hon får efter fölningen. Det går precis lika bra att trycka ut maskmedlet i maten som att ge henne det direkt i maten, är hästen kräsen så kan man välja tex Bimectin som har äpplesmak. Min fick lite varm kli och havre kryddat med maskmedel direkt efter fölningen så var det avklarat. (Denna dam får alltid sitt maskmedel så då det inte finns en chans i världen att få i det på något annat sätt. Verifierat detta såväl med vet som med avmaskningstillverkare exakt samma funktion.

rocki skrev:
:angel: Glömde:D
Eftersom det ofta är svårt att förutsäga när fölningen ska ske, är det i praktiken lättast att avmaska stoet strax efter att hon fölat med ett preparat som innehåller ivermectin.;)
Ja precis, det var det jag var ute efter.

rocki skrev:
Förstå inte riktigt vad du menar! inte avmskar jag samtidigt som stoet föla...:smirk:

Men jag avmaskar alltid ca 2 veckor innan och det kommer jag att fortsätta med...har gjort det i alla år...;)

Avmaskar du både 2v innan fölning, och precis efter fölning?? Varför? Har du tagit träckprov och vet att du har mycket mask (vilken sort?) och inte får bukt med det, eller är det något annat skäl?

Får man väcka liv i en sådan här gammal tråd? :smirk:

Vad gör man med ett högdräktigt sto (fölar mitten på januari), törs man maska henne nu?

Hon hade i princip inget på träckprov i somras men hade då kommit nyligen från Tyskland och jag vet inte hur/när dom har maskat henne där.
Hade iallafall tänkt vänta med henne till efter fölningen men eftersom vi har haft mycket styngfluga har jag nu maskat alla de andra, men tvekar inför henne.... vill inte riskera något.

Hur göra? Maska nu eller vänta?

Och om jag väntar, hur smart är det att maska efter fölning, mitt i januari liksom?

Råd tack! :bow:

Det ska inte vara några problem att avmaska hödräktiga ston. Värre om du gör det i januari och kanske startar ett massuppvak precis när hon är nyfölad...

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 458
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 387
Senast: Lobelia
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 704
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka