Avmaska dräktigt sto

Väntar föl 10 april. Skickade träckprov å svar kom idag. Stoet hade 0 på fölmask, bandmask och spolmask. Men behöver hon ändå maskas 24 timmar efter fölning? Har läst nånstans att fölmasken finns i stoets juver å alltså syns först vid fölning?
Men samtidigt så har jag läst att fölmasken är ovanlig.... Så hur ska man nu göra? Mottager tacksamt tips:D

Sv: Avmaska dräktigt sto

Jag avmaskar inte mina ston för vi har inte fölmask här, så mitt råd är att strunta i det.

Pratade med veterinären i veckan om just detta och man avmaskar inte längre stona efter fölning utan man väntar tills fölet är ca 6-8 v och avmaskar då fölet istället.

Som de andra har sagt, nej hon behöver inte avmaskas.
Däremot är det väldigt tidigt på året för ett rättvisande träckprov, jag hade tagit ett till i april... (fast fortsättningen på detta är en hästvårdsfråga :idea: )

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
164 410
Senast: Cattis_E
·
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 649
Senast: Myelin
·
Träning Har ett sto som är eller ska väl säga har alltid varit väldigt låg i rang och alltid den som har varit den mobbade. Hon har alltid...
2
Svar
30
· Visningar
5 989
Senast: Tussinussen
·
Hästvård Mitt sto har nu varit hängig några dagar, hon går långsamt, hänger med huvet, ser trött och sliten ut rent ut sagt, det syns även på...
Svar
16
· Visningar
1 852
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31